xtrim

خودروهای پرتیراژ داخلی از امنیت کافی برخوردار نیستند

 جهان صنعت نیوز| عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نقش خودروهای داخلی در تصادفات جاده‌ای، گفت: در هر تصادفی سه عامل نقش‌ اصلی را ایفا می‌کنند؛ راننده، خودرو و جاده. به همین دلیل در طرح ساماندهی صنعت خودرو مقرر شد؛ در صورتی که خودرو و کیفیت آن مقصر تصادف باشد خودروساز باید ضرر و زیان وارده را پرداخت کند، اگراین قانون اجرایی شود همه حساب کار خود را می کنند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: ناگفته پیداست که برخی از خودروهای داخلی از استاندارد و کیفیت روز دنیا برخوردار نیستند البته باید به این نکته نیز توجه کرد که جاده‌های ما نیز ایمن نیستند.

وی با بیان اینکه حتی برخی از خودروهای داخلی کمربند ایمنی ایمن نیز ندارند، اظهار کرد: برخی از خودروهای داخلی حتی از داشتن ایربگ(کیسه هوا) که یکی از اصلی‌ترین قطعات در خودروهای دنیا محسوب می‎شود نیز محروم هستند بنابراین نمی‌توان ادعایی در مورد ایمنی این خودروها داشت.

opal

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ایمنی خودروهای پر تیراژ تولید ایران متناسب با ایمنی خودروهای روز دنیا نیست، خاطرنشان کرد: خودروهای پرتیراژ داخلی از ایمنی کافی برخوردار نیستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از حضور خودروهایی مانند پراید و پژو RD در جاده‌ها جلوگیری کرد، توضیح داد: یکی از عوامل مهم در قانون، قابلیت اجرایی شدن آن است اگر چه جلوگیری از حضور پراید در جاده قانون خوبی است اما به نظر می‌رسد قابلیت اجرایی نداشته باشد.

گرمابی با بیان اینکه پراید به دلیل ارزان قیمت بودن بدون اینکه نسبت به قبل تغییر خاصی در موتور داشته باشد همچنان تولید می‌شود، ادامه داد: پراید توسط کمپانی فورد حدود ۴۰ سال پیش تولید شد که این کمپانی خط تولید پراید را به کیا واگذار کرد.

وی تصریح کرد: خط تولید پراید باید تاکنون متوقف می‌شد اما از آنجایی که صنعت خودروی ایران نمی‌تواند با بازار روز دنیا و تکنولوژی خود را تطبیق دهد این خودرو همچنان در کشور تولید می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مادامی که رقابت در صنعت خودروسازی وجود ندارد هر خودرویی که تولید شود خریدار دارد، علی‌رغم اینکه ۴۰ سال از تولید پیکان می‌گذشت اما این خودرو به سختی از خط تولید خارج شد چراکه مردم هنوز از آن استقبال می‌کردند، این عکس‌العمل‌ها ناشی از انحصار در صنعت خودروسازی است.

گرمابی با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی تا زمانی که بتوانند جایگزین مناسبی برای پراید پیدا کنند نمی توانند این خودرو را از خط تولید خارج کنند، گفت: صنعت خودروسازی ایران پویا نیست مشکلات این صنعت ناشی از مدیریت، طراحی بدنه خودرو، تحقیق و توسعه و…. است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد بازار در اختیار دو خودروساز بزرگ قرار دارد در نتیجه بازار انحصاری است، ادامه داد: بازار انحصاری پویا، توسعه گر و مولد نیست.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 33977
لینک کوتاه :