ماجرای مبهم شیوع ویروس ایدز در چنار محمودی

جهان صنعت نیوز: چند ساعتی است که خبری در خروجی خبرگزاری ها قرار گرفته است مبنی بر این که تعداد قابل ملاحظه ای از اهالی روستای «چنار محمودی» به ویروس اچ آی وی ایدز مبتلا شده اند.

به فاصله کوتاهی از انتشار این خبر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ابتلای بیماران روستای «چنار محمودی» به اچ ای وی را تایید کرد و گفت: ابتلا به ویروس از طریق حجامت یا تست دیابت صحت ندارد.

خبرهای اولیه حاکی از آن بود که گویا این افراد به خاطر انجام عمل حجامت یا تست دیابت از طریق خون و ابزار آلوده به این ویروس مبتلا شده اند.

با این که گفته می شود حداقل ۱۰ نفر از اهالی این روستا به آلوده شده اند و به گفته سید راشد جزایری رییس مرکز بهداشت و درمان استان چهار محال و بختیاری این موضوع در دست بررسی است.

وی حاضر به ارائه توضیحات بیشتر در این باره نشد.

در همین رابطه یک منبع آگاه امروز چهارشنبه دهم مهرماه اطلاع داده است که برای بررسی کامل تر این مساله جلسه ای با حضور فرماندار، معاون بهداشت و درمان استان و برخی از مسئولان شهری در محل فرمانداری لردگان برگزار شده است.

گفته شده است که تعدادی از اهالی این روستا بعد از این که حدود یک ماه قبل تست دیابت انجام داده اند، متوجه شده اند که مشکوک به ابتلا به ویروس اچ آی وی ایدز هستند.

ظاهرا این بیماران برای تشخیص قطعی به مراکز درمانی استان اصفهان مراجعه کرده و در پی آزمایش های دقیق متوجه مثبت بودن ابتلای خود به اچ آی وی شده اند.

در خبرها آمده است که هم اکنون یکی از مسئولان شبکه بهداشت و درمان این روستا بازداشت شده و در عین حال صبح امروز در مقابل ساختمان این مرکز تجمع های اعتراضی صورت گرفته و مردم معترض شیشه‌های ساختمان شبکه بهداشت روستا را شکستند.

برخی از اهالی روستا احتمال آلوده بودن وسایل حجامت و اندازه‌گیری دیابت را دلیل این اتفاق می‌دانند.

با این حاصل خبرهای رسیده شامل تناقض هایی است که یکی از مسئولین وزارت بهداشت به آن اشاره کرده است مبنی بر این که در روستا تست دیابت وجود ندارد و برای معاینه در قالب کمپین فشار خون از کسی خون دریافت نمی شود اگر هم بشود معمولا سرنگ های یک بار مصرف استفاده می شود.

سیدمرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن اشاره به تناقض های فوق گفته است: «بنا بر اطلاع موثق، ابتدا در این روستا کانون خطری مشاهده شده و در راستای اقدامات پیشگیرانه از جمله برای اینکه معلوم شود، میزان آلودگی چه میزان است، آزمایشاتی صورت گرفته است.»

به گفته او: خبرهای اولیه حاکی از این است که به دنبال مشاهده یک کانون پرخطر از لحاظ آلودگی، مبادرت به انجام تست در بین جمعی از روستائیان می‌شود و مواردی از ابتلا به دست می‌آید.

توضیحات نماینده لردگان درباره ادعای گروهی از افراد درباره ابتلا به ویروسی ناشناخته

نماینده مردم لردگان در مجلس تاکید کرد: تا کنون گزارشات ضد و نقیضی در خصوص ابتلای گروهی از مردم روستای چنار محمودی به ویروس مشکوکی به ما رسیده است که پس از دریافت تمامی اطلاعات و بررسی‌های دقیق موضوع از مراجع رسمی اعلام می‌شود.

محمد خالدی سردشتی با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص تجمع مردم روستای چنارمحمودی از توابع لردگان استان چهار محال و بختیاری در اعتراض به ابتلای افرادی به ویروسی ناشناخته در پی استفاده از سرنگ آلوده بیان کرد: چند روز پیش گزارشات مشکوکی در این روستا دیده شد و بنده شخصا با وزیر در این زمینه صحبت کردم و قرار شد بازرس ویژه برای بررسی بیشتر به منطقه اعزام شود.

وی در ادامه اظهار کرد: تمام بخش‌های استان و مجمع نمایندگان درگیر این موضوع هستند و جلسات مکرری از هفته گذشته تاکنون در این زمینه برگزار شده و گزارشات ضد و نقیضی در این خصوص ارائه شده است. در برخی از گزارشات بیان شده که افراد مبتلا به ویروس مشکوکی هستند. آزمایش‌های مختلف نتایج متفاوتی داشته است. ما این موضوع را به طور جدی دنبال می‌کنیم. مردم باید آرامش خود را حفظ کنند.

نماینده لردگان در ادامه تاکید کرد: از بعد کارشناسی و علمی باید به طور دقیق آزمایش‌ها بررسی شود و اگر به قطعیت برسیم به اطلاع مردم خواهیم رساند. تاکنون گزارشات دقیق نیست و جواب قطعی داده نشده است. پس از جمع‌آوری تمامی گزارش‌ها می‌توان پاسخ قطعی داد که ابتلای افراد به چه ویروسی است.

خالدی افزود: تاکنون گزارشات ضد و نقیض بوده اما موارد مشکوک نیز دیده شده است. زمانی که به قطعیت برسیم موضوع را از مراجع رسمی اعلام می‌کنیم.

پاسخ دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری درباره ابتلای تعدادی از اهالی یک روستا به HIV

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری از مردم خواست ضمن حفظ آرامش و خویشتن داری، اخبار مربوط به ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستاهای این استان به ویروس HIV را از کانال‌های رسمی پیگیری کنند.

 دکتر مجید شیرانی با بیان این مطلب، اظهار داشت: از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولین استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایشات تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در ادامه ضمن توصیه به همه مردم جهت حفظ خویشتن داری و آرامش از آنان خواست که اخبار را از کانال‌های رسمی پیگیری کرده و به شایعات و اخبار کذب بخصوص درباره علل و تعداد افراد مبتلا توجه نکنند.

شیرانی همچنین، از همه مسئولین، بزرگان و تاثیرگذاران در فضاهای اجتماعی و اصحاب رسانه تقاضا کرد که در حفظ امنیت، حرمت و آرامش مردم و حفظ محرمانگی اطلاعات مردم، دانشگاه علوم پزشکی را همراهی کنند.

تکذیب ادعای انتشار گسترده ویروس ناشناخته در لردگان

ادعای انتشار گسترده ویروس ناشناخته در یکی از روستاهای لردگان تکذیب شد.

 اخبار موثق دریافتی حاکی از آن است که بر اساس بررسی‌های پزشکی انجام شده، مجموع افراد آلوده به این ویروس ناشناخته ۲۲ نفر بوده و آلودگی تمامی ساکنان روستا واقعیت ندارد.

بر اساس این گزارش، منشاء آلودگی افراد فوق کاملا مشخص هست و هیچ ارتباطی به آزمایش‌های مربوط به دیابت و فشار خون و… ندارد و به دلیل رعایت اخلاق پزشکی امکان اعلام منشاء آلوده شدن مبتلایان به ویروس وجود نخواهد داشت.

برخی از اهالی روستای چنار محمودی از توابع لردگان اخیرا متوجه شدند که تعدادی از آنها مشکوک به داشتن بیماری اچ ای وی( ایدز )هستند.

بدلیل انجام آزمایش‌های غربالگری دیابت در روستای فوق که اخیرا انجام شده برخی افراد غیر مطلع با مرتبط کردن علت الودگی به آزمایش انجام شده از صبح امروز درمقابل  فرمانداری لردگان تجمع کرده و دست به اعتراض زده‌اند.

تکذیب ابتلای تعدادی از اهالی یک روستا به HIV به علت سرنگ آلوده

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: موضوع ابتلای جمع کثیری از اهالی یک روستا در چهارمحال و بختیاری به ویروس HIV کذب و به دور از حقیقت است و معدودی از اهالی این روستا مبتلا به این عفونت هستند که راه‌های ابتلای آنها کاملا مشخص است و راه انتقال مبتلایان نیز به اطلاع آنها رسیده است.

دکتر محمدمهدی گویا با اشاره به شایعاتی که اخیرا در مورد ابتلای تعداد زیادی از اهالی یک روستا در استان چهارمحال و بختیاری به ویروس HIV مطرح شده، گفت: این موضوع کذب و بدور از حقیقت است و از مجاری قانونی، آن را دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: معدودی از اهالی این روستا مبتلا به این عفونت هستند که راه‌های ابتلای آنها کاملا مشخص است و تحت مراقبت و درمان قرار دارند و به هیچ عنوان، انتقال عفونت از طریق آزمایش‌های تشخیصی و … در میان آنها، صحت ندارد.

وی با بیان اینکه راه انتقال ویروس به این افراد به اطلاع آنها رسیده است، افزود: وزارت بهداشت به هیچ عنوان خود را مجاز نمی‌داند که در این مورد، اطلاعات شخصی بیماران را اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: از همه مردم و اصحاب رسانه انتظار داریم که وزارت بهداشت و کارکنان خدوم بهداشتی نظام سلامت را که خادمان شریف مردم کشور بوده و هستند را مورد حمایت جدی قرار داده و به هیچ عنوان به این شایعات بی‌ارزش و بی‌مبنا توجهی نکنند.

 

 

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 52422
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا