شبکه های اجتماعی، ابزاری نیازمند آموزش صحیح

جهان صنعت| عباس منصور نژاد – با رواج استفادهاز شبکه های اجتماعی در میان مردم کشورمان می بایست سواد رسانه ای نیز در جامعه ارتقا یابد. تنها راه ارتقای سواد رسانه ای نیز آموزش است، مانند هر دانش دیگری، سواد رسانه ای نیز می بایست آموزش داده شود، تمرین شده و به صورت مداوم تکرار شود. نهاد اصلی آموزش دانش نیز وزارت آموزش و پرورش است، در واقع سواد رسانه ای باید از مدارس به کاربران اینترنتی آموزش داده شود. از آنجایی که شبکه های اجتماعی چند سالی است در ایران مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین آحاد جامعه از جمله مربیان و دبیران مدارس نیز آشنایی چندانی با سواد رسانه ای ندارند. به همین روی می بایست دبیران را به منظور تسلط هرچه بیشتر با شبکه های اجتماعی به دیگر کشورها اعزام کرده و یا از مدرسان کارآزموده دیگر کشورها دعوت کرد تا به معلمان ایرانی و خانواده های دانش آموزان،  این دانش را بیاموزند و معلمان مدارس را با ادبیات مناسب شبکه های اجتماعی آشنا کنند.

در دانشگاه نیز می بایست سواد رسانه ای به عنوان یک واحد اجباری در تمامی رشته های درسی گنجانده شود چراکه شبکه های اجتماعی در تمامی شئونات زندگی بشر تاثیر می گذارد. بنابراین تمامی کاربران می بایست زمانی را اختصاص دهند و دوره های آموزشی مرتبط با شبکه های اجتماعی را بیاموزند.

از سویی دیگر با اینکه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گاهی اوقات محلی برای تخلفات برخی کاربران می شود اما نکات بسیار مثبت و سازنده ای نیز در اختیار عموم جامعه و کاربران اینترنتی قرار می دهد. در حقیقت شبکه های اجتماعی مانند یک شمشیر دولبه است. یکی از کاربردهای مثبت فضای مجازی امکان راه اندازی کسب و کارهای مجازی است. در شرایط کنونی کشورمان که بیشتر مردم با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه هستند فضای مجازی می تواند راه های جدید کارآفرینی را پیش پای کاربران قرار دهد. فضای مجازی یک ابزار است، مانند چاقویی که اگر به دست یک آشپز ماهر بیفتد با آن غذایی خوشمزه می پزد و اگر به دست یک اراذل بیفتد مردم را زخمی می کند. راهکار کنترل فضای مجازی نیز آموزش سواد رسانه ای است، نمی توان چاقو را از زندگی مردم حذف کرد، نمی توان بدون چاقو زندگی کرد، چاره آن است که طریقه درست استفاده از چاقو را به مردم بیاموزیم. در مجموع سواد رسانه ای و فضای مجازی را از نخستین و اصلی ترین نهاد جامعه یعنی خانواده آموزش داده شود.

مدرس و پزوهشگر فضای مجازی

یادداشت
شناسه : 18422
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا