تداوم رشد با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا

به گزارش جهان صنعت نیوز: امروز بورس تهران شاهد تعادل در عرضه وتقاضا بود و در ابتدا با رشد مثبت شاخص آغاز به کار کرد و در نهایت با تعادل بازار بسته شد. در بررسی دو روز گذشته، امروز تقاضا برای فروش در اغلب نمادها بازار را  نسبت به دو روزپیش متعادل  تر کرده بود.

گرچه بازار بورس  امروز با تعادل به پایان رسید اما رشد مثبت شاخص در ابتدای معاملات نشان از تمایل به خرید در این بازار داشته است. بررسی ها حاکی از آن است که بسیاری از نمادها که در آغاز با صف خرید  رو به رو بودند در ادامه  با محدوده منفی معامله رسیدند.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل تعادل بازار  به جهان صنعت نیوز می گوید: عرضه اولیه های کوثر و سیمان ورامین که در پایان سال ۹۸ و  صبا که در هفته گذشته در بازار بورس صورت گرفت نسبتا فشار زیادی روی معاملات وارد کرد و عملا باعث شد که روند طبیعی معاملات با مشکل روبرو شود.بازار امروز با رشد مثبت آغاز و با تمایل فروش  بخشی از سهام سهامداران برای خرید عرضه اولیه  فردا در ساعات پایانی به تعادل رسید.  

دارابی در ادامه به تاثیر شایعات در روند طبیعی باازار بورس امروزافزود: شایعات در خصوص عرضه اولیه شستا و پتروشیمی ساسول آریا باعث شد تا سهامداران واقعی اقدام به فروش بخشی از سهام خود کنندو همین اقدام باعث توقف و اخلال در روند طبیعی معاملات شد.این مسئله روی کلیه بازار ها تاثیر گذاشت .و برخی معامله گران هم ترک فروش کردند.

وی با اشاره به بازگشایی هلدینگ خلیج فارش و ابطال آن گفت:یکی از دلایل ابطال عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس قیمت بالای سهامش بود و در پی این اتفاق بازار با شرایط نامتعادل بسته شد.

این کارشناس بورس با تحلیل و بررسی بازار های جهانی افزود:در بازارهای جهانی هم وضعیت معاملات مثبت بود شرایط متعادل قیمت نفت برنت آمریکا  که ۱۷ درصد افزایش داشت و قیمت فلزات اساسی هم نامشخص بود.

گفتنی است؛در ۴۰ دقیقه ابتدایی بازار، بیش از ۳۰۰ هزار معامله انجام شد که طی آن یک میلیارد و ۱۷۹ میلیون سهم با ارزشی بالغ بر ۱۳هزار میلیارد ریال دادوستد شدند. این در حالی است که سه نماد فملی، تاپیکو و کگل به ترتیب با ۷۹۴، ۵۷۸ و ۵۴۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات فرابورس نیز بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال بوده است که سه نماد شگویا، ذوب و ومهان تاثیرگذارترین نمادهای این بازار هستند.

در ساعات ابتدایی بازار، فاراک، تملت و وتجارت بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده و شگویا و زبینا نیز بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرده‌‍اند. گروه محصولات شیمیایی نیز در حالی پیشتاز بازار از نظر ارزش معاملات است که برخی نمادهای این گروه در محدوده منفی معامله می‌شوند.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز ۸۵ واحد افزایش داشت و بر روی کانال هشت هزار و ۴۶  واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار دو میلیارد و ۷۹۷ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۳۳ هزار و ۷۹۶  میلیارد ریال داد و ستد شد.

بیشترین تاثیر مثبت را در بین تمامی نمادها، نماد هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) و مدیریت انرژی تابان هور (وهور) بر شاخص این بازار داشتند.

نماد تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، فرابورس ایران (فرابورس)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا) و  پتروشیمی زاگرس (زاگرس) هم مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 100078
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا