تعمیق شکاف خرج و برج

به گزارش جهان صنعت نیوز: شکاف بین دستمزد و هزینه‌های جاری زندگی به گونه ایست که علاوه دریافت حداقل دستمزد یک خانوار به ۸۰۰ هزار تومان درامد نیاز دارند تا بتوانند تمامی هزینه ای را بدون در نظر گرفتن هرگونه تفریح و تنوع پوشش دهند بر اساس ماده ۴۱ قانون کار هزینه‌های معیشتی کارگران بر عهده کارفرماست این هزینه‌ها که بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت کارگران تعیین می‌شود با تعیین چنین دستمزدی محقق نخواهد شد. درواقع در دستمزد مصوب سال ۹۹ ، بهبود زندگی کارگران در نظر گرفته نشده است. چراکه سال قبل حداقل دستمزد برای پوشش هزینه های سبد معیشت کارگران سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود که با حقوق یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی  تقریبا ۴۵ درصد هزینه ها پوشش داده می شد اما امسال این رقم  به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

گفتنی است اعضای کمیته دستمزد بهمن ماه سال گذشته رقم  هزینه سبد معیشت کارگری را با استناد به گزارش مراجع رسمی آماری و تحقیقات میدانی کمیته‌های مزد در استان‌های مختلف و محاسبه تورم کالاهای اساسی سبد هزینه کارگران، سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین کردند.

عوامل بسیاری در میزان تامین نیازهای ضروری زندگی تاثیر گذار است، تعداد نفرات در یک خانواده، شاغل یا بیکار بودن و حتی محل زندگی بر میزان درآمد ها و مخارج یک زندگی می‌افزاید و چه بسا پس از محاسبات مشخص می‌شود که با توجه به افزایش میزان بهره مندی افراد از امکانات رفاهی بوجود آمده توسط دولت‌ها، بسیاری از افراد زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

 

اصولا یکی از اساسی‌ترین مطالعات آماری که به منظور نیل به اهداف مختلف اقتصادی و اجتماعی، در اغلب کشورهای جهان صورت می گیرد، بررسی بودجه خانوار است، موضوعی که در این بین اهمیت دارد میزان هزینه زندگی افراد است که با یک حساب سرانگشتی از قیمت اقلام مورد نیاز یک خانواده می توان فهمید که یک خانوار در ماه چقدر هزینه بر دوش سرپرست خانوار می‌گذارد. جدا از هزینه‌های  اجاره خانه، حمل و نقل، قبوض تلفن همراه، آب ،برق و  گاز و سایر هزینه‌ها که ممکن است هر چند ماه یکبار اتفاق بیافتند، هزینه خوراک و همچنین پوشاک بحث اصلی است که این روزها به شدت مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند.

خرج و برج

مسکن به عنوان اساسی ترین نیاز یک خانواده در اولویت هزینه ها سبد معیشت کارگری قرار می گیرد. یک کارگر برای اجاره خانه در یک محله متوسط در سال ۹۸ باید حداقل ۳۰ میلیون ودیعه و ۷۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه بپردازد که این رقم  با پیش بینی روند رشد تورم در سال ۹۹ رشد ۳۰ درصدی خواهد داشت.

علاوه بر این برای تهیه اصلی‌ترین مواد خوراکی مانندنان،تخم مرغ، ماکارونی و برنج  برای یک خانوار  ۴ نفره حداقل باید ۴۰۰ هزار تومان  هزینه شود. بنا به مصرف یک خانوار رب و روغن مایع هم حدود ۵۰ هزار تومان باید هزینه شود.  علاوه بر این خرید ۵ قلم از حبوبات هر کدام به میزان یک کیلو  ۲۰۰ هزار تومان می شود.در کنار اینها  مصرف لبنیات  در سبد خانوار سهم حداقل ۱۰۰ هزار تومانی دارد.در ادامه بر ای خرید حداقل مصرف انواع سبزیجات،مرکبات و میوه‌جات در ماه باید حدود ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شود. قندو شکر و چای هم سهم صد هزار تومانی در سبد معیشت خانوار دارند و برای خرید گوشت و مرغ هم باید ۴۰۰ هزار تومان هزینه کند.  تا کنون  حسلب خانواده به یک میلیون ۴۵۰ هزار تومان رسید که با تهیه ادویه ،سس و مخلفات اینچنین درطی ماه  به ۲ میلیون تومان می‌رسد.

حساب و کتاب

بنابر این با حساب اینکه یک خانواده ۴ نفره در طول ماه  فارغ از هزینه های پوشاک، شارژ ساختمان و تفریحات باید حداقل ۲ میلیون تومان برای خرید مواد خوراکی هزینه کنند.البته ما در این بررسی فقط اقلام اساسی را در نظر گرفتیم . قطعا در کنار مصرف این موارد در خانواده نیاز به تهیه اقلام دیگری هست که به دلیل ضروری نبودن در بررسی ما وارد نشده است این اقلام مانند انواع سبزی آش ، کوکو ، قورمه و مخلفات دیگر می تواند باشد .

حدود اجاره ماهیانه ۷۰۰ هزا رتومان بعلاوه  ۳۰۰ هزار تومان شارژ ساختمان اعم از قبوض آب و برق و گاز و تلفن بعلاوه نظافت باید در نظر گرفته شود.هزینه های جانبی یک خانواده هم مانند رفت و آمد برای هر نفر  حداقل ۱۵۰ هزار تومان خواهد شد.تا کنون ما برای یک خانوار ۴ نفره با حداقل هزینه، ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نیاز داریم که با خط فقر ۵ میلیونی اعلام شده از سوی کارشناسان  یک میلیون ۴۰۰ هزار تومان و با حداقل دریافتی یک کارگر با دو فرزند ۸۰۰ هزار تومان فاصله دارد.پس کارگران در بهترین حالت دریافت دستمزد فاصله زیادی از خط فقر دارند. حالا در نظر داشته باشید که این وضعیت تشریح شده می تواند بدتر از این هم باشد و کارگر از رقم یاد شده هم کمتر دریافت کند.

کارشناسان معتقدند کارگران در فقر مطلق به سر می‌برند و امروزه دهک پایین فقط تلاش می‌کنند تا زنده بمانند. با بررسی سبد معیشت کارگری و پیش بینی رشد تورم در سال جاری توان قدرت خرید کارگران کمتر از پیش می‌شود در حالی که بر دستمزد آنان  مبلغی افزوده نشده است. البته در بررسی تورم نقطه ای فقط تورم ۱۳۷  قلم کالای اساسی بررسی شده است و بقیه اقلام بدون بررسی های لازم رشد تورمی خود را خواهند داشت.البته کالاهای پر مصرف بر اساس افزایش تقاضا رشد تورمی بیشتری را خواهند داشت.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 100337
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا