شکر کمیاب شد

جهان صنعت نیوز| گرانی و کمبود شکر بار دیگر دامن گیر بازار شد.  در حالی که هر کیلو شکر باید با نرخ ۴۲۵۰ تومان در بازار به فروش برسد اما هر کیلو از این کالا به صورت عمده در بازار آزاد با نرخ ۷ هزار تومان و هر کیلو شکر بسته بندی در خرده فروشی ها به قیمت ۱۲ هزار تومان عرضه می شود.

این در حالی است که به دنبال تزریق قطره چکانی شکر دولتی از سوی سازمان های مربوطه، در حال حاضر همه خرده فروشی و عمده فروشی ها به مقدار کافی شکر برای عرضه ندارند و حتی بسیاری از سایت های اینترنتی فروش  مواد غذایی از ناموجود بودن این کالا خبر می دهند. به طوری که موجودی انواع و اقسام شکر با برندها و وزن های گوناگون در این سایت ها صفر است.

همین موضوع باعث شده که شکرهای موجود در واحدهای عرضه به قیمت های بسیار بالا به فروش برسد و علاوه بر مصرف کنندگان، حتی تولید کنندگان محصولاتی همچون شیرینی و شکلات نیز برای تهیه این محصول به عنوان ماده اولیه دچار مشکل شوند.

اما سوالی که در این بین به وجود می آید این است که با وجود اظهارنظرهای دولتمردان در مورد تامین به موقع شکر در بازار، چه مشکلی ایجاد شده است که در شرایط فعلی این محصول دوباره به طلایی کمیاب و گران قیمت تبدیل شده است.

در همین خصوص دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات از کمبود شکر برای کارخانجات تولیدی خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت شکر دولتی همان ۴۲۵۰ تومان است، اما در بازار آزاد با ۷۰۰۰ تومان هم نمی‌توان شکر تهیه کرد، چرا که اصلا در بازار شکر نیست.

جمشید مغازه‌ای اظهار کرد: کارخانجات شیرینی و شکلات برای تامین شکر با مشکل مواجه هستند . وی با بیان اینکه طبق گفته دولت شکر باید از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها توزیع شود، تصریح کرد: اما این سازمان‌ها یا قطره‌چکانی عرضه می‌کنند یا اصلا شکری عرضه نمی‌کنند.

احتمال گرانی بیشتر در ماه رمضان

 بررسی ها نیز نشان می دهد که صحبت های دبیر انجمن شیرینی و شکلات در مورد تزریق قطره چکانی شکر از سوی سازمان ها به بازار صحت دارد چرا که عمده فروشان نیز معتقدند دولت به مقدار ناچیزی شکر دولتی به بازار تزریق می کند که در کوتاه مدت به اتمام می رسد. این در حالی است که چیزی به آغاز ماه رمضان باقی نمانده و با افزایش مصرف شکر از سوی قنادی ها و کارخانه های تولید شیرینی و شکلات، تزریق شکر به بازار با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد و در نهایت این کالا در بازار آزاد با قیمت های بسیار بالاتری به فروش خواهد رسید.

بر همین اساس یکی از فعالان بازار در خیابان انبار نفت با بیان اینکه تنظیم بازار شکر در دست دولت قرار دارد و خود دولتمردان باید فکری به حال وضعیت پیش آمده بکنند، به «جهان صنعت نیوز»  گفت: این نگرانی وجود داردکه  تا یکی دو هفته دیگر با آغاز ماه رمضان،  وضعیت بازار در حوزه شکر آشفته تر شود چرا که دولت تمام شکر موجود را میان صنف شیرینی فروشان و قنادی ها توزیع می کند.

حسین معقولی با اشاره به اینکه دولت اگر بازار را رها کند، هیچ یک از این اتفاقات پیش نخواهد آمد،  افزود:  به دلیل سیاستگذاری های نادرست دولت و همچنین مشکلات به وجود آمده در حوزه بارگیری، شکر در بازار با کمبود روبرو شده است.

مشکلات حمل و نقل در پی بارندگی‌های شدید

وی با اشاره به اینکه بارندگی‌های شدید مانع از رسیدن به موقع شکر به بازار شد، بیان کرد: این در حالی است که دولت به عمده فروشانی که جواز کسب دارند، تنها ۴ تن شکر با نرخ دولتی برای عرضه می دهد در حالی که این مقدار شکر برای عمده فروشان بسیار ناچیز است و به سرعت تمام می شود.

معقولی افزود: به دلیل تعطیلات و مشکلات ناشی از کرونا و بارگیری، عرضه شکر به بازار کاهش پیدا کرده است. بنابراین در حال حاضر نرخ شکر به صورت تناژ در عمده فروشی ها کیلویی ۶۳۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان است.  این در حالی است که شکر در خرده فروشی ها کمیاب شده و یا اینکه با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسد.

این فعال بازار با بیان اینکه یک بسته شکر ۹۰۰ گرمی در سوپرمارکت های سطح شهر دست کم با قیمت ۱۲ هزار تومان عرضه می شود، گفت: خرده فروشان معتقدند که به دلیل کمبود بار و مشکلات موجود در این حوزه، قیمت این کالا با افزایش روبرو شده است.  از این رو مصرف کننده چاره ای جز پذیرش این بهانه ها ندارد چرا که هر طور شده باید کالاهای اساسی مورد نیاز خود را تامین کند.

علت بی میلی عمده فروشان به توزیع شکر

معقولی با اشاره به اینکه بیشتر عمده فروشان معتقدند عرضه شکر برای آنها سودی ندارد، گفت: بر اساس آنچه مسوولان می گویند، شکر باید با نرخ دولتی یعنی کیلویی ۴۲۵۰ تومان به فروش برسد اما از آنجایی که با توجه به افزایش هزینه حمل و نقل، تامین این کالا برای عمده فروشان گران تمام می شود و نمی توانند شکر را با نرخ های بالاتری به فروش برسانند، ترجیح می دهند که از خیر تهیه و عرضه این کالا بگذرند. این در حالی است که اگر این کالا را با قیمت بالاتر عرضه کنند، باید به تعزیرات جواب پس بدهند و همچنین جریمه شوند. در حالی که همانطور که گفته شد، عرضه شکر دولتی به برخی از عمده فروشان ناچیز است.

این فعال بازار با تاکید بر قیمتگذاری دستوری و بگیر و ببند به نفع مصرف کنندگان نیست، افزود: دولت اگر بازار را رها کند، مردم می توانند کالاهای خود را با قیمت های مناسب تری تهیه کنند اما متاسفانه دخالت دولت در تنظیم بازار، تنها شرایط را آشفته تر کرده است و کمبود و گرانی کالاها را در زمان های مختلف ایجاد می کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 100613
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا