بازارسازی به قیمت بحران در امنیت غذایی

به گزارش جهان صنعت نیوز: مدیرنظارت بر توزیع کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی به شرکت‌های توزیع‌ کننده نهاده‌های دامی هشدار داده که در صورت تخلف در تحویل نهاده‌ها به تولیدکنندگان تعلیق خواهند شد.

 این هشدار در حالی  مطرح شده است که با فرا رسیدن فصل بهار و در ادامه  رسیدن تابستان وتولیدات داخل خرید نهاده‌های دامی وارداتی توسط واحدهای تولیدی کاهش می یابد.اینکه برخی ازشرکت های توزیع کننده با خلف وعده و تاخیر در تحویل نهاده ها به تولید کننده ها باعث اخلال در بازار شده اند نشان از ایجاد فضایی برای سودجویی های سوداگرانه دارد.

البته با توجه به اینکه نهاده های وارداتی با ارز دولتی  ۴ هزار تومانی وارد شده به نظر می آید واسطه ها با عرضه قطره چکانی نهاده ها به تولیدکنندگان سعی در افزایش قیمت و گران کردن نهاده های خوراک دام دارند.

هرچند این مقام مسئول برای متخلفانی که با اقدامات سوداگرانه  منجر به کمیاب شدن و ایجاد گرانی در بازار شوند محدودیت مانند لغو فعالیت آنان در سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی قائل خواهد شد و علاوه برآن نسبت به  معرفی آنان بر روی تابلوی اصلی سامانه جهت اطلاع همه خریداران در کشور اقدام خواهد کرد و مطابق ضوابط و مقررات با آنان رفتار خواهد شد.

علاوه بر این با توجه به  نقش مصرف نهاده ای دامی  در تولیدات دامی، ۹۵ درصد از ذرت مصرفی، ۹۰ درصد کنجاله سویا و حدود ۵۰ درصد جو  وارداتی است.به گونه ای که در لایحه بودجه سال ۹۸ به طور تقریبی ۲۵ درصد از درآمد نفتی کشور صرف واردات نهاده‌های دامی و محصولات کشاورزی شده است.
در حالی سالانه یک میلیارد دلار ارز صرف واردات نهاده های کشاورزی و دامی می‌شود تا امنیت غذایی کشور به خطر نیفتد که اخلالگران با ایجاد التهاب در گران کردن نهاده ها باعث افزایش قیمت محصولات غذایی و ایجاد خطر در زنجیره غذایی مردم می شوند.

در این راستا مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام  گفته در سال ۹۸ با توجه به قرار گرفتن کشور در شرایط حساس ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش واردات نهاده‌های دامی داشته اند بنابراین ادعا پس در تامین بازار مصرف نهاده های دامی نباید مشکلی پیش بیاید.

ابوالحسن خلیلی رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور در این باره به جهان صنعت نیوز می گوید:در این شرایط اقتصادی و بیماری سودجویان دست از بازار سازی برنداشته و با نگه داری محموله های خوراک دام و عرضه نامناسب به مرغداران و گاوردان در تلاشند قیمت ها را بالا ببرند .در حالی که میزان واردات نهاده های دام به اندازه مصرف و نیاز داخلی و با بررسی کارشناسان انجام می شود و اینگونه نیست که به طور ناگهانی کمبودی ایجاد شود.

خلیلی معتقد است:برخورد و ایجاد محدودیت برای این فعالان می تواند در کاهش این رفتارها موثر باشد.اجازه نمی دهیم که در این شرایط که کشور به همدلی و همکاری نیاز دارد برخی به دنبال سودجویی های شخصی باشند.متاسفانه در سالهای گذشته این افراد نتوانستند به هدفهای خود برسند و امسال تلاش دارند تا از بیماری کرونا و مشکلات وارداتی کشور سوءاستفاده کنند اما تا کنون مشکلی در واردات نداشتیم.

محمد گنجعلی یکی از توزیع کنندگان در این حوزه درباره هشدار وزارت جهاد کشاورزی به جهان صنعت نیوز می گوید:اهمیت تامین نهاده های دامی در کشور بسیار بالاست و با وجود این اهمیت هنوز نتوانسته ایم تولید داخلی را متناسب با مصرف افزایش دهیم. این موضوع  نقطه ضعف  تولیدات دامی و کشاورزی کشور به حساب می آید و برای بومی سازی آن باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی سیاستگذاری صورت گیرد.

وی با اشاره به مهمترین چالش تولیدات کشور به نهاده های دامی گفت: درحال حاضر بیشتر مصرف نهاده ها مصرف ذرت در مرغداری هاست که البته اخیرا قیمت کمی افزایش داشته است که آن هم متاثر از افزایش نرخ ارز بوده.با فرا رسیدن فصل بهار مصرف کنجاله و علوفه در گاوداری ها کاهش می یابد و اوج مصرف نهاده های دامی در فصل پاییز و زمستان است در حال حاضر کمبود و یا گرانی در این حوزه جایی ندارد.

گنجعلی با تاکید بر تغییرات نرخ ارز در قیمت نهاده ها اظهار کرد: همانطور که می دانید حدود ۷۴ درصدد از هزینه تولید تولیدات کشاورزی و دامی و فرآورده های آن مستقیما به قیمت نهاده های دام و طیور مرتبط است.البته با پیش بینی به ممنوعیت واردات در پی تحریم های ظالمانه آمریکا و با توجه به واردات بخش اعظمی از مصرف نهاده های دامی به کشور احتمال نوسان در روند عرضه و تقاضا تحت تاثیر نرخ ارز وجود خواهد داشت. 

گفتنی است تولید شیر خام در سال ۹۸ به ۱۱ میلیون تن رسید که بخشی از آن صادر شد و گوشت طیور که شامل گوشت مرغ، بوقلمون، شتر مرغ و سایر ماکیان می‌شود، به حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید؛ همچنین تولید تخم مرغ از مرز یک میلیون تن گذشت و میزان آن به حدود یک میلیون و ۲۰ هزار تن رسید و گوشت قرمز هم ۸۶۰ هزار تن تولید شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 100632
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا