دست ما را باز کنید تا به کشور کمک کنیم

محمد پارسا * از سوی دیگر میزان صادرات نفت ایران و قیمت نفت در بازارهای جهانی و کاهش تقاضای این کالا راه کسب درآمد ارزی از این محل را نیز مسدود کرده است. با توجه به اینکه بیشتر کشورهای همسایه ایران به ویژه بازار عراق و بازار افغانستان و پاکستان نیز با دست‌اندازهای جدی برای صادرات سایر کالاها مواجه شده به این ترتیب از این مسیر نیز درآمدهای ارزی کمتری به دست خواهد آمد.

از سوی دیگر دولت ایران نیز در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی فاقد اعتبار کافی برای دریافت منابع و کمک است و رفتار صندوق بین‌المللی پول در روزهای تازه سپری شده این را نشان داد. حالا برای اداره کشور در بدترین روزهای تاریخ معاصر امکانات مادی و اقتصادی شناخته شده قبلی جواب نمی‌دهند. چه باید کرد؟ راه‌حل اصلی و با اهمیت بسیار بالا این است که قفل بزرگ زده شده بر اقتصاد از سوی سیاست خارجی را باز کنیم که این در کوتاه‌مدت سخت شده است و دست‌کم هنوز چشم‌اندازی ندارد.

اما تا روزی که این قفل بزرگ باز شود نمی‌توان دست روی دست گذاشت و با ناامیدی دید که بنیان‌های کشور سست و لرزان می‌شود. در این موقعیت دشوار کشور و سرزمین هر گروه اجتماعی باید کاری کند و هر چه در توان دارد برای نجات شهروندان ایرانی و بقای ایران به کار گیرد. فعالان بخش خصوصی ایران در حوزه‌های گوناگون به ویژه در بخش صادرات و تولید نیز باید همه توانایی فکری و مادی شرکت‌ها و بنگاه‌های خود را برای کمک به میهن به کار گیرند و البته تجربه نشان داده که اکثریت قریب به اتفاق آنها این داستان را جدی گرفته و حاضرند در این مسیر گام‌های بلندی که در توان و مقدورات‌شان است بردارند.

در این روزهای سرنوشت‌ساز میهن ارجمندمان ایران، می‌بینیم که بیشترین نیروی ذهنی و مادی فعالان بخش خصوصی برای حل مساله ایران به کار گرفته می‌شود. مدیران و صاحبان بنگاه‌های کوچک و بزرگ ایران در بخش خصوصی این آمادگی را دارند و نشان داده‌اند که در همین راه گام‌هایی را برداشته‌اند که بنگاه خود را در وضعیت سر به سر و برداشت برای ذخیره استهلاک و نیازهای مربوط به ذخیره کافی برای نقدینگی اداره کرده و از سودهای غیرمتعارف و حتی سودهای عرفی چشم بپوشند. مدیران و صاحبان ده‌ها بنگاه خصوصی به ویژه صادرکنندگان می‌توانند در صورت برداشتن سدها و بندهای ساخته ذهن شکاکان و کوته‌نگران در نهادهای دولتی از اعتبار خود نزد شرکای خارجی استفاده و به کشور کمک کنند.

شرط این کار اما این است که نهاد دولت و سایر نهادهای قدرت بر سر راه بخش خصوصی سد و مانع نگذارند و چشم طمع از مال و درآمدهای بخش خصوصی بردارند. نمی‌شود در شرایطی که مدیران دولت کاری از دست‌شان برنمی‌آید تنها کارشان رصد بخش خصوصی و دست‌انداز درست کردن برای این بخش باشد. توانایی‌های بخش خصوصی را باور کنید و نتایج این باور را ببینید.

* رییس هیات‌مدیره فدراسیون انرژی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 100728
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا