تاثیر آمارهای اقتصادی در تضعیف قیمت طلای سیاه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قیمت طلای سیاه که ماه آوریل را با سقوط آغاز کرد، در ادامه مسیر حالا به پایین ترین حد خود در ۲۲ سال گذشته نزدیک می شود.

این در شرایطی است که تولید کنندگان نفت از اعضای اوپک گرفته تا آمریکا و کانادا برای ایجاد تعادل در بازار نفت قرار است تا ۱۰ روز دیگر در مجموع حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت را از بازار خارج کنند.

با این حال، آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که در ماه جاری میلادی،تقاضا با کاهشی ۳۰ میلیون بشکهای همراه بوده و این موضوع باعث شده تا توافق کاهش تولید اگرچه تاریخی است اما ناکافی باشد و همچنان سایه مازاد ۱۰ میلیون بشکه نفت در بازار بر سر قیمت ها احساس شود.

از سوی دیگر گزارش های اقتصادی در هفته گذشته باعث تضعیف قیمت نفت شد. گزارش صندوق بین المللی پول با تاکید بر رکود بی سابقه در نیم قرن گذشته بر سر اقتصاد جهان، به کوچک شدن ۳ درصدی اقتصاد دنیا اشاره دارد.
موضوعی که نشان می دهد تقاضای نفت قرار نیست به این زودی ها به شرایط پیش از کرونا بازگردد.

همچنین آمارها نشان می دهد که اقتصاد چین افتی ۷ درصدی را تجربه خواهد کرد. تحرکات در اقتصاد چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت تاثیر به سزایی در تقاضای طلای سیاه در جهان دارد. 

همچنین در هفته ای که گذشت تولیدکنندگان نفت های غیر متعارف در آمریکا اگرچه گرد هم جمع شدند تا تصمیمی برای کاهش تولید ومقابله با قیمت های پایین داشته باشند اما نتوانستند به اجماع برسند. 

مجموع این عوامل باعث شد تا نفت شاخص آمریکا در معاملات هفته گذشته کاهشی ۲۴.۵ درصدی داشته باشد و از قیمت ۲۲ دلار و ۷۶ سنت در روز دوشنبه به ۱۸ دلار و ۲۷ سنت در پایان معاملات روز جمعه کاهش پیدا کند.

نفت برنت نیز ۱۲ درصد از ارزش خود را در معاملات هفتگی از دست داد و از ۳۱ دلار و ۴۸ سنت به ۲۸ دلار  و  ۸ سنت رسید.
در شرایط فعلی بازار نفت تا زمانی که تقاضا در بازارهای جهانی بهبود پیدا نکند هر اقدامی که انجام شود توان بالا کشیدن قیمت نفت را نخوهد داشت.

فعالان بازار امیدوارند با کاهش قرنطینه در جهان در ماه های آینده، مصرف انرژی  افزایش پیدا کند و با آغاز فصل سرد در نیمکره شمالی، تقاضای نفت بالا رود. البته در این میان همچنان ریسک مخازن ذخیره سازی که با نفت ارزان در گوشه و کنار جهان پر شده اند نیز به قوت خود باقی است و می تواند فشار مضاعفی بر قیمت نفت در ماه های آینده باشد.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 100974
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا