کرونا و چالش قدرت آمریکا

حسن بهشتی‌پور * همچنین در مورد پیمان پاریس تصمیم اشتباهی گرفت. این پیمان یکی از مهم‌ترین پیمان‌هایی است که در طول تاریخ برای مقابله با پدیده آب و هوایی وجود دارد و اعضا در تلاشند هر آنچه کره زمین را تهدید می‌کند از جمله آلودگی که به وسیله کارخانه‌هاست یا منابعی که گاز CO2 را تولید می‌کنند و کل بشریت را در خطر می‌اندازند مقابله کنند اما اولین دستور ترامپ، خروج از همین پیمان پاریس بود مثال‌های این‌گونه در خصوص تصمیمات ترامپ زیاد است. اکنون هم ترامپ سازمان بهداشت جهانی را بهانه‌ای کرده تا ۵۰۰ میلیون دلار به این سازمان کمک نکند تا بتواند ثابت کند همه چیز از آن آمریکاست و ابتدا باید این کشور و اولویت‌هایش را در نظر گرفت. ترامپ می‌خواهد این هزینه ۵۰۰ میلیون دلار را خرج مردم خود کند در حالی که با نگاه بین‌المللی مشکل این موضوع و پدیده‌ای مثل کرونا را نمی‌توان به صورت ملی حل کرد.

باید در سایه تلاش بین‌المللی این موضوع حل شود چرا که اگر سازمان بهداشت جهانی تهدید شود کل بشریت ضرر می‌کند چون این سازمان با وجود ضعف‌هایی که داشته ولی در مجموع خدمت‌های بسیار خوبی برای بشریت انجام داده. به خصوص در خصوص کشورهایی که محروم بودند بنابراین قطع کردن این بودجه‌ها یک نوع باج‌خواهی و صدمه زدن به اتحاد جهانی است که علیه کرونا تشکیل شده. همه این را باور کردند که اگر کرونا را در کشور ریشه‌کن کنیم ولی در کشور همسایه وجود داشته باشد باز نمی‌توان ‌مطمئن بود که کرونا برنمی‌گردد بنابراین روش بهتر برای مقابله با آن اتحاد جهانی علیه کروناست نه یک اقدام ملی صرف. حالا آقای ترامپ در این شرایط با اشتباه بزرگش ضربه به سازمان بزرگی زده که کارش رهبری جریان مقابله با کروناست. سازمان بهداشت جهانی حداقل از نظر علمی یک مرجع شناخته‌شده بین‌المللی و مورد وثوق جوامع است که می‌توانست در این زمینه به عنوان پیش‌قراول مبارزه با کرونا مقابله کند. حالا این اقدام ترامپ ضربه شدیدی به این سازمان وارد کرده و متاسفانه در همان راستای سیاست ترامپ که از همان ابتدا در سطح بین‌المللی پیاده کرده یعنی خروج از پیمان‌ها و سازمان‌های جهانی است.

آمریکایی‌ها ابتدا شیوع بیماری کرونا را به سخره می‌گرفتند مانند آدم‌هایی که جاهل هستند. در آن ابتدا آگاهی نسبت به بیماری نبود و مقامات نمی‌دانستند که این بیماری تا این حد کشنده است. چین و خیلی از کشورهای دیگر از‌جمله ایران هم فکر نمی‌کردند آنقدر کشنده و آسیب‌زا باشد بنابراین صرفا روی مسری بودنش تاکید داشتند ولی به مرور دنیا کرونا را جدی گرفت و تمام جلوه‌های انسانی را تعطیل کرد. آمریکا هم بیشتر برای روحیه‌بخشی مدام حرف‌های بی‌پایه می‌زند وگرنه خودش می‌داند این بحران تا چه حد جدی است و سابقه ندارد که بعد از جنگ جهانی دوم این تعداد آمریکایی سر ماجرایی کشته شوند و هیچ کاری هم از دست‌شان برنیاید. اکنون قدرت ایالات متحده آمریکا به چالش کشیده شده و ضعف‌هایش بیرون زده و همه دنیا این را به عینه دیده‌اند بنابراین حرف‌هایی که ترامپ می‌زند از این جهت نیست که اطلاعی از خطرناک بودن این بیماری ندارد. اتفاقا خوب می‌داند اما به هر حال انتخابات نزدیک است و تصمیماتش می‌تواند به موقعیتش ضربه بزند. واقعیت این است که در این مدت بحران کرونا مدیریت ترامپ زیر سوال رفته و او نتوانسته درست مدیریت بحران کند. این همه دم می‌زد از اینکه مدیریت می‌داند و بلد است اما در اولین بحران جدی که مردم آمریکا انتظار داشتند امنیت‌شان را در برابر این حمله کرونا تامین کند شکست خورده و نشان داده که مدیر شرایط بحرانی نیست و با تصمیمات غلط و مواضع اشتباهی که اتخاذ کرد عملا ضربه بسیار کاری به موقعیتش زده است. امیدواریم در انتخابات این موضوع باعث شود که مردم مدیری لایق انتخاب کنند و به کسی رای ندهند که دنیا را این‌گونه با چالش مواجه کند.

* کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 100986
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا