رشد حبابی شاخص

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بزرگترین هلدینگ کشور با ورود در بازار بورس موجی از موافقان و مخالفان را به همراه داشت. واگذاری این شرکت در بازار بورس به دستور و حمایت دولت انجام گرفته است و بسیاری از کدهای جدید برای خرید عرضه اولیه شستا به  بازار بورس وارد شدند. ورود این حجم از نقدینگی به بورس باعث رونق تولید ومانع ایجاد بازارهای غیر مولد می شود.با نگاه به دستور دولت در ورود شرکتهای دولتی در بازار بورس می توان امیدوار بود که سیاستگذاری‌های بورسی انجام گرفته تا کنون می تواند مورد بررسی مجدد قرار بگیرد و به ثبات بیشتر این بازار بینجامد.هجوم هیجانی مردم برای ورود به بازار بورس مزایا و معایبی دارد که در ادامه مورد بررسی قار خواهد گرفت.

عبداله لطفی کارشناس بازار سرمایه با تحلیل مزایا و معایب ورود شستا به بازار بورس به جهان صنعت نیوز می‌گوید: شستا حدود۱۰ درصد داراییی اش را در بازار بورس واگذار کرد بدون اینکه تغییری در هیات مدیره داشته باشد.مهمترین دلیلی که بنگاههای دولتی وارد بورس می‌شوند بخاطر بهبود مدیریت، افزایش بهره وری و از بین رفتن فساد اداری است  که در سیستم دولتی زیاد دیده می شود.هلدینگی که در این موقعیت نمی تواند صندلی هیات مدیره را به دست بیاورد و بیشتر تامین مالی کرده است ولاغیر وتنها گام  مثبتش این بوده که هولدینگ بزرگی مثل شستا مردم را در سودش شریک کرده است.ولی بعیده این  واگذاری‌ها در شستا ادامه پیدا کند چون خیلی هلدبنگ بزرگی است و  طبیعتا نمی توان تمامش را واگذار کرد نمی‌شود بخشی از سهام کنترل کننده و مدیریتی را واگذار کند. بنابراین راهکار بهتر این است که شستا زیر مجموعه هایش را تماما و یا سهام مدیریتی‌اش را واگذار کند که هم هدف تامین مالی اش محقق شود و هم آن هدف ایده آل تر که  سیاست دولت است.

لطفی در ادامه با انتقاد به این نوع واگذاری شرکتهای دولتی در بورس گفت: با این نوع واگذاری عملا خصوصی سازی صورت نگرفته است و در اصل واگذاری یک دولتی را شاهد نبودیم  و اون هدف ایده آل را محقق نکرده است. در این اقدام دولت نقدینگی را مدیریت  کرد که امید می رود در تولید  مولد خواهد بود.در این واگذاری که حدود ۸ هزار میلیارد تومان تامین مالی شد با دو هدف تامین مالی و بهبود مدیریت و حذف  رانت و فساد صورت نگرفت و عملا فقط  تامین مالی صورت گرفت.

 

وی  در ادامه با اشره به مزایای این اتفاق می افزاید: به هر حال این واگذاریبه دلیل ورود کدهای جدید بورسی  به فال نیک گرفته می شود که مانع ورود سرمایه ها از بازارهای غیر مولد و مضر به بخش تولید و مولد شده است.

لطفی با تحلیل رشد شاخص اظهار می کند:خیلی هم رشد بورس واقعی نبوده  چرا که تاثیری در رشد تولید نداشته است. هجوم هیجانی و غیر حرفه ای هم یک خطراتی دارد که توقعات را بالا می برد. در بدنه سهامداران مشاهده می کنید که توقع حمایتهای دولتی دارند  حتی در صورتی که بازار منفی شود و ضرر کنند واین توقع نابجایی است و مردم باید ریسک پذیر باشند همان طور که سود می برند، زیان را بپذیرند.

وی با ارائه راهکاری در این خصوص گفت:راهکار این است که برای ورود تجربه و تخصص داشته باشیم که یا خودمان آن را کسب کردیم یا  به کارگزاران و واسطه های مالی اعتماد کنیم  و آنها را به عنوان راهبر سرمایه مان انتخاب کنیم.همانطور که در همه دنیا مرسوم است ورود سرمایه ها ی مردم به دلیل حاشیه سودی که دارد  رو به افزایش است و البته مردم به دلیل آینده نگری  و حفظ سرمایه این بازار را انتخاب می کنند.همه سهامداران بزرگ خودشان معامله نمی کنند

لطفی با تاکید بر آسیب زا بودن هجوم هیجانی مردم به بورس افزود: این تبلیغات  برای ورود مردم به بورس آسیب هایی هم دارد که وقتی با امید سودهای ۱۰۰ و ۲۰۰ درصدی می آیند و با ریزش موجه می شوند و ضرر می کند احساس شکست و نا امیدی می کنند. حمایت از سرمایه گذاران بورسی باید با راهکارهای مناسب انجام شود مانندبیمه، بسترسازی  برای آموزشها وکارگزاران و صندوقهای سرمایه گذاری درست شود تا همه مردم بتوانند وارد بازار سرمایه شوند که هم به نفع مردم است و هم به نفع مجموعه تولید و کشور ولی نه با این  شکل هجوم هیجانی که بیم ایجاد توقعات در صورت وقوع بحران را بالا می برد مانند ورود سرمایه ها به صندوقهای قرض الحسنه که با ورشکسته شدنشان  دولت آمد ۳۰ هزار میلیارد تومان  از جیب خودش به سپرده گذاران داد که در صندوقهای سپرده گذاری کرده بودند، صاحبان آن صندوقها مدتها  سودهای کلان برده بودند و دارایی شان بسیار بالا رفته بود، دولت در این مورد کار اشتباهی کرد. دولت نباید در بورس هم این اشتباه را تکرار کند و با بسترسازی مناسب مانع وقوع چنین اتفاقی شود که متاسفانه اقدامی در این خصوص  تا کنون نکرده است.

وی در ادامه در بررسی هج.م هیجانی مردم به بورس گفت: مسئله دیگری که سیاستگذاران بورسی باید به آن توجه کنند این است که ورود مردم به بورس از ایجاد سفته بازی در بازارهای دیگر مانند مسکن ،ارز و طلا پیشگیری می کند که نفس کار خوب است و باید مدیریت شود .نباید توقعات نابجا در مورد بورس شکل بگیرد. این توقع حمایت در بازار سرمایه زمینه رانت و فساد را ایجاد می کند. هجوم هیجانی لزوما هم به نفع تولید نیست چون با بررسی ارزش واقعی شرکتهای بورسی خیلی از عدد واقعی پولی که در بازار سرمایه  هست کمتر است بنابراین خیلی از این رشد ارزش حبابی است و خطرناک است. ارزش ریالی کل بازار سرمایه با ارزش واقعی فاصله زیادی دارد چنانچه حتی به یک چهارم  کمتر  کاهش ارزش دارد.شاخص در سال گذشته  تا کنون چند برابر شد در حالی که رشد اقتصادی ما چنان نبوده است. چند برابرشدن شاخص در اقتصاد ما  طبیعی نیست و منجر به رونق تولید  نشده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 101039
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا