افزایش احتمال خودکفایی گندم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  واردات هر تن گندم حدود ۳۰۰ دلار برای دولت هزینه دارد که واردات ۳ میلیون تن گندم سالانه رقمی معادل ۹۰۰ میلیون دلار روی دست دولت  هزینه اضافی می گذارد. این در حالی است که حمایت از این توانمندی داخلی  حتی می تواند به صادرات و ارزآوری بینجامد.افزایش قیمت خرید تضمینی و ارائه تسهیلات به کشاورزان باعث ایجاد اشتغال و تولید خواهد شد. هرساله گندم کاران با دولت بر سر قیمت خرید تضمینی چالشهایی دارند که  در ادامه این چالشها منجر به افزایش نرخ خرید گندم  صنوف و صنایعی  شده که پایه تولیدشان گندم است.در این میان کارخانجات ماکارونی باید گندم مورد نیاز خود را با قیمتی بالاتر از قیمت تصویب شده بخرند.فاصله قیمتی گندم با فرآورده های آن آنقدر زیاد است  که با تلاش  انجمن های کشاورزی بالاخره دولت  تصمیم گرفت فیمت خرید تضمینی صنوف و صنایع را افزایش دهد. قیمت ماکارونی نزدیک به دو سال است که آزاد شده و افزایش ۵۰ درصدی داشته است ولی افزایش قیمت خرید گندم  در برابر قیمت ماکارونی بسیار ناچیز است.

علیقلی ایمانی، نائب رئیس بنیاد گندمکاران در توضیح این اقدام دولت به جهان صنعت نیوز گفت:صنایع و صنوف در گذشته گندم مورد نیاز خود را به قیمت نرخ اعلام شده می خریدند و این در حالی بود که قیمت گندم در برابر فراورده های بسیار پایین بود و در پی نارضایتی های گندم کاران از نرخ خرید تضمینی میشود با افزایش  قیمت خرید این بخش به جبران محدودیت در افزایش نرخ گندم برای تهیه نان پرداخت.

ایمانی در ادامه با اشاره به گندم مصرفی درکارخانجات  افزود: صنایع  و صنوف در گذشته گندم را با همان قیمت گندم در اعلام خرید تضمینی دولتی می‌خریدند اما با این مصوبه گندم مصرفی صنایع ماکارونی و نان و شیرینی‌های صنعتی با قیمت بالاتری از زارعان خریداری می‌شود. گندم مورد استفاده این صنایع مخلوطی از گندم درم و گندم معمولی  است البته نرخ خرید گندم درم  ۲۶۰۰ تومان  است و با این شرایط شدید به ۲۷۰۰ هزار تومان افزایش می یابد.

نایب رئیس بنیاد گندم کاران در ادامه اظهار کرد: سالانه حدود ۳ میلیون تن گندم توسط صنایع غذایی  خریداری  می‌شود و اصولا این میزان را پیش خرید می کنند. صنایع در آغاز سال زراعی گندم مورد نیاز خود را  ۱۰ درصد گرانتر از قیمت خرید تضمینی اعلام شده از زارعان می‌خرند.امیدواریم با این افزایش نرخ انگیزه تولید این محصول با کیفیت داخلی افزایش یابد. 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 101079
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا