لزوم تغییر سیاستهای بورسی

به گزارش جهان صنعت نیوز: هجوم هیجانی مردم به بورس و ورود حجم عظیمی از نقدینگی اگر با برنامه ریزی ومدیریت ادامه نیابد به آشفتگی و التهاب در بازار می‌انجامد.در حالی که همه نگاهها به بازار سرمایه است و دولت با امید به این بازار دستور ورود شرکت‌های دولتی خود را به بورس صادر کرده است. شستا برای اولین حضور خود در بورس روز به یادماندنی را با رکوردهای جدید رقم زد.هنوز چند روز از این اتقاق نگذشته است که کارشناسان زیادی با موافق و مخالف این اقدام به صورت کارشناسانه به نقد و تحلیل این اتفاق پرداخته اند. اولین روز عرضه این سهام با استقبال مردم و ورود کدهای جدید بورسی به پایان رسید.در آن روز دواتفاق مهم رخ داد،یکی ورود شستا به بورس و دیگری ورود کدهای جدید بورسی به این بازار، این افراد که با دانش جزئی وارد بازار بورس شده اند و  قطعا فرصتی برای بازار سرمایه هستند می‌توانند تهدید هم باشند .حسن امیری کارشناس ناظر سازمان بورس  با تحلیل روز شگفت انگیز عرضه اولیه شستادر بورس به  جهان صنعت نیوز می‌گوید:وقتی که یک شرکت بزرگ دولتی که کسی از تعداد شرکت‌های زیر مجموعه‌اش و درآمدهای آن به دلایل گستردگی خبر ندارد وارد بورس می شود  باید در وحله اول  شفافیت  مالی را بپذیرد.در حقیقت این شرکت در بورس باید تمام صورت های مالی اش را سامانه کدال در معرض دید عموم قرار دهد و ناظرین مختلف وجود دارند که بر امور مالی آنها نظارت می کنند و این نشانه خوبی بر تحول سرمایه گذاری  شرکت ها در بورس است.

امیری با اشاره به شفافیت مالی شرکت های بورسی در سامانه کدال ادامه می دهد: در عرضه سهام شستا حاکمیت شرکتی مقرر شد که بعد از این اتفاق مردم به عنوان سهام‌داران باید از سود و زیان و تعداد شرکت های زیر مجموعه و گردش های مالی آنان مطلع باشند.سیاستهای بورسی باید به تناسب شرایط ایجاد شده تغییر و بازنگری شود تا منافع طرفین تامین و در جهت رشد اقتصادی کشور گام بردارد.

این ناظر بازار سرمایه در خصوص هجوم هیجانی مردم به بورس گفت:اینکه مردم بازار سرمایه را محل امنی برای سرمایه ها ونقدینگی خود انتخاب کرده اند خبر خوبی است اما به شرطی که ورود سرمایه‌ها با نظر کارشناسان انجام شود و مردم با هر میزان سواد بورسی اقدام به خرید سهام نکنند چرا که در این صورت هم سرمایه شان آسیب می بیند و همه به ارزش واقعی سهام شرکت ها خدشه وارد می کنند.مردم تک سهم خرید نکنند و با ورود به صندوق های سرمایه گذاری وجوهشان را در اختیار کارشناسان بگذارند تا آنان با تخصص اقدام به خرید و فروش کنند.این صندوق های سرمایه گذاری در جهت حفظ سرمایه مشتری تعهد دارند. این نوع سرمایه گداری غیر مستقیم بیشتر به نفع مردم خواهد بود تا اینکه مستقیما برای خرید اقدام کنند.

وی با اشاره به نقش موثر صندوق های سرمایه گذاری در خرید سهام مردم اظهار کرد:صندوق های سرمایه گذاری نیز یکی از روش های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس هستند. صندوق سرمایه گذاری نهادی مالی است که به منظور مدیریت حرفه‌ای وجوه سرمایه‌ گذاران، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، تأسیس شده و تحت نظارت آن سازمان فعالیت می‌نماید.  صندوق‌ های سرمایه گذاری با تجمیع وجوه سرمایه‌ گذاران و در اختیار داشتن منابع مالی گسترده و با استفاده از دانش و تخصص مدیریت سبد دارایی، تلاش می‌کند این امکان را برای سرمایه‌ گذاران فراهم ‌کند تا با دارایی مورد نظر خود (هرچند اندک) در سبدی متنوع از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های مالی سرمایه‌ گذاری نموده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. سرمایه‌ گذاران با خرید واحدهای (یونیت) صندوق ها قادر به سرمایه‌ گذاری در آن هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 101271
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا