xtrim

۱۰۰ میلیارد بدهی را ندهید شکایت می‌کنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حرمت‌الله رفیعی گفت: این بدهی که بخشی از آن طلب آژانس‌های مسافرتی و بخشی دیگر طلب مردم از بعضی ایرلاین‌های داخلی و خارجی است،  سبب بروز مشکلات زیادی شده و  نارضایتی و شکایت مسافران را از آژانس‌های مسافرتی به دنبال داشته، درحالی‌که ما صرفا فروشنده خدمات ایرلاین‌ها بودیم.

وزارت راه در ششم اسفندماه بخشنامه‌ای را صادر کرد و از شرکت‌های هواپیمایی خواست وجوه بلیت‌های کنسل‌شده را بدون کسر جریمه به مردم بازگردانند. بسیاری از ایرلاین‌ها پرداخت این وجوه را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کردند، اما رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت هنوز بخش زیادی از این مبلغ به مردم و آژانس‌های مسافرتی بازگردانده نشده و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

حجم زیادی از این مبالغ به پروازهای خارجی مربوط می‌شوند که با شیوع گسترده ویروس کرونا در بسیاری از کشورها و مسدود شدن مرزهای هوایی، باطل شدند، درحالی‌که هنوز هزینه بلیت این پروازهای باطل‌شده برگردانده نشده است.

opal

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه‌ای خطاب به برخی ایرلاین‌ها از جمله ایران ایر، ماهان، ایرفلوت (روسیه)، قطر، ترکیش، ایرعربیا (امارات)، آزال (جمهوری آذربایجان)، عمان ایر، امارات و اتریش ـ لوفتهانزا (آلمان) اعلام کرده است: «همان‌گونه که مستحضرید براساس دستورات وزیر راه و شهرسازی و اطلاعیه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص استرداد بدون جریمه و فوری وجوه دریافتی از مسافران بابت بلیت پروازهای ابطال‌شده به دلیل شیوع ویروس کرونا در اسفندماه ۹۸ دفاتر خدمات مسافرت هوایی سراسر کشور شاهد مراجعات و پیگیری‌ها و شکایت‌های متعدد و به‌حق مسافرانی هستند که تقاضای استرداد وجوه بلیت‌های خود را دارند، در حالی‌که تا کنون آژانس‌های مسافرت هوایی موفق به دریافت مبالغ مذکور از آن شرکت (هواپیمایی) نشده‌اند و همین امر مشکلات فراوانی را برای پاسخگویی به مراجع قانونی به‌وجود آورده است.

این انجمن ضمن درک شرایط نامطلوب پیش‌آمده از آن شرکت تقاضا دارد که در اسرع وقت براساس بخشنامه‌های صادره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و مراجع قانونی کشور نسبت به پرداخت مطالبات دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اقدام کند تا بر آن اساس مطالبات مسافرانی که بلیت آن شرکت را ابتیاع نکرده‌اند، اقدام شود. در غیر این صورت آژانس‌های مسافرت هوایی برای پاسخگویی به مراجع قانونی و دفاع از کسب و کار خود در برابر شکایت متعدد مسافران مجبور خواهند بود که علی‌رغم میل باطنی، شکایت متقابلی علیه آن شرکت هواپیمایی طرح کند که امید است با تدبیر آن شرکت و انجام مذاکرات با سازمان هواپیمایی کشوری در هفته آتی نیازی به پیگیری امور از طریق مراجع قضایی نباشد.»

آژانس‌های مسافرتی به علت ناتوانی در بازپرداخت هزینه‌های بلیت‌های کنسل‌شده با شکایت و اخطارهای گسترده و همچنین پلمب روبه‌رو شده‌اند. برخی از آن‌ها گفته‌اند تا وقتی شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها هزینه مسافر را پس ندهند، آن‌ها قادر به بازگرداندن طلب مردم نخواهند بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 101532
لینک کوتاه :