اثرات منفی کرونا بر تجارت و ترانزیت

مهرداد بازرگان * از این رو تجارت و ترانزیت کشور نه تنها تاکنون از اثرات منفی ناشی از این ویروس صدمه دیده بلکه اثرات منفی خود را به مرور بیش از پیش نشان خواهد داد.در حال حاضر محدودیت‌های تجاری ناشی از شیوع کرونا در کشور باعث توقف یا کاهش برخی محصولات به خارج از کشور شده و در مقابل واردات مواد اولیه و حتی اقلام ضروری مانند دارو و تجهیزات پزشکی را با افزایش قیمت نجومی حمل‌و‌نقل روبه‌رو کرده است.
 
بسته بودن برخی مرزها، کمبود کامیون‌های حمل بار و… شرایطی را به وجود آورده است که به دنبال آن راننده‌های کامیون‌های حمل بار برای انتقال کالا هزینه‌های زیادی را طلب می‌کنند. در این میان با توجه به محدودیت‌های به وجود آمده، عملا واردات برخی کالاها از مرزهای زمینی به کاری غیرممکن تبدیل شده است در حالی که حمل‌و‌نقل هوایی کالاها هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد.

به عبارت دیگر در پی بحران‌های ناشی از شیوع کرونا در جهان، خطوط هواپیمایی برای انتقال کالا به کشورهایی مانند ایران هزینه‌های زیادی را طلب می‌کنند آن هم در شرایطی که کشور ما به لحاظ منابع ارزی با کمبود مواجه است. از این رو بحران ترانزیت و افزایش قیمت قابل توجه هزینه حمل‌و‌نقل برای واردات از جمله آثار زیانباری است که تجارت خارجی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

این در حالی است که در صورت تداوم این شرایط و توقف صادرات کالاها، تولید بسیاری از اقلام نیز در داخل کشور با مشکل مواجه می‌شود چرا که در شرایط فعلی علاوه بر اینکه صادرات برخی کالاها با مشکل مواجه شده بلکه تقاضای داخلی آنها نیز کاهش یافته است. همین موضوع در صورتی که دولت تدابیر لازم را اتخاذ نکند می‌تواند بسیاری از واحدهای تولیدی را از چرخه فعالیت خارج کند.به این ترتیب در صورتی که ویروس کرونا در سطح گسترده‌تری شیوع پیدا کند، نه تنها توازن در عرصه‌های اقتصادی بر هم می‌خورد بلکه تامین مواد ضروری و اولیه نیز با مشکل مواجه می‌شود که این امر در نهایت مردم را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد.

البته بر اساس آنچه دولتمردان می‌گویند، در حال حاضر ذخایر بسیاری از کالاها در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما به هر حال برنامه‌ریزی برای ماه‌های آینده از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع اگر دولت از همین حالا برای تامین نیاز تولیدکنندگان و بازار داخلی و همچنین سر و سامان دادن به مازاد تولید در برخی کالاها فکری نکند، تامین نیازهای معیشتی مردم در آینده با مشکل مواجه می‌شود.

از سوی دیگر این ویروس به طور حتم بر صنعت توریسم، خدمات و حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های فنی و مهندسی کشورهای همسایه تاثیر می‌گذارد و بخش‌های خدماتی و صادراتی کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد. کرونا با محدودیت‌هایی که ایجاد کرده، مانع حضور سرمایه‌گذاران در کشورهای خارجی شده و عملا پروژه‌های فنی مهندسی در کشورهای مختلف را با توقف روبه‌رو کرده است. از این رو این روزها علاوه بر اینکه صادرات بسیاری از اقلام با مشکل روبه‌رو شده، صادرات خدمات فنی مهندسی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیز در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در واقع در صورت تداوم این وضعیت به صنعت خدمات ایران چه داخلی و چه خارجی آسیب جدی وارد خواهد شد.

اما از آنجا که در شرایط فعلی تجارت خارجی نقش پررنگی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، باید هر چه سریع‌تر برای کاهش مشکلات در حوزه ترانزیت و حمل‌و‌نقل کالاها گام‌های اساسی از سوی دولت برداشته شود که در این خصوص نیازمند دیپلماسی قوی هستیم. در غیر این صورت با ضررهای تحمیل شده به تجار و فعالان اقتصادی، نمی‌توان انتظار داشت اقتصاد کشور روند رو به رشدی را دنبال کند و در تامین نیازهای معیشتی مردم نیز مشکلی ایجاد نشود.

* عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 101747
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا