پیش‌بینی تورم و بدقولی خودروسازان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مشاهدات بازار خودرو حاکی از آن است که با گذشت تنها چند روز از بازگشایی رسمی فعالیت نمایشگاه‌دارن خودرو و آغاز فروش رسمی و قانونی فروش خودرو قیمت خودرو در مسیر افزایشی با شیب قابل توجهی قرار گرفته است. این افزایش قیمت ابتدا گریبان برخی محصولات همچون همانند تندر۹۰ ، پژو پارس و سمند را گرفت اما در ادامه سایر خودروهای تولید داخل ازجمله پراید، انواع پژو و تیبا نیز در مسیر رشد قرار گرفتند و فعالان بازار خودرو پیش‌بینی جهشی دوباره در قیمت خودرو را دارند.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران درخصوص افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در روزهای پس از بازگشایی نمایشگاه‌ها گفت: فروش خودروهای کارتکسی و و تعطیلی مراکز شماره‌گذاری خودروها علت اصلی این افزایش قیمت است. برخی از نمایندگان شرکت های خودروساز از حدود یک هفته گذشته کار خود را آغاز کرده‌اند. این نمایندگان تعدادی از خودروهای ویرایشی (کارتکس) را برای افرادی که بیش از ۱۸ ماه است که ثبت نام خودرو نداشتند، با قیمت بالا عرضه کرده‌اند. خودروی ۲۰۶ که پیش از سال جدید، به‌صورت کارتکسی با قیمت ۹۵ میلیون تومان عرضه می‌شد درحال حاضر با قیمت ۱۱۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

موتمنی در ادامه به عدم شماره‌گذاری خودروها اشاره کرد و گفت: بخش شماره‌گذاری دو خودروساز بزرگ کشور تعطیل بوده و ماشین ها پلاک ندارند و از آنجاییکه نمایندگان خودروهای پلاک نشده را خریداری را نمی‌کنند، قیمت‌ها افزایش داشته است.درحال حاضر نیز خودروهای موجود در بازار پیش از سال جاری تحویل گرفته شده و شماره‌گذاری شده اند.

طمع خرید خودرو

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو درخصوص علل افزایش قابل توجه قیمت خودرو در بازار در روزهای ابتدایی پس از آغاز معاملات در نمایشگاه‌ها به جهان صنعت نیوز گفت: در دو سال گذشته نیز همانند امسال از روزهای ابتدایی  موج افزایش قیمت در بازار پدید می‌آمد اما تجربه رشد ۱۰ درصدی قیمت در یک روز امر ویژه‌ای بود که این اتفاق وابسته به دلالیل مختلفی بود.

وی افزود: کارشناسان اقتصادی با توجه به شرایط تحریم، کاهش صادرات نفتی، کمبود منابع ارزی و سیسات‌های پولی و مالی دولت برای سال ۹۹ پیش‌بینی تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی را داشته‌اند که همین پیش‌بینی با ایجاد جو روانی باعث شده تا از سویی افراد صاحب خودرو با امید و طمع افزایش قیمت اقدام به فروش نکنند، از سوی دیگر بخشی از پول‌های سرگردان موجود به بازار خودرو وارد شود. درواقع پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو در سال جاری باعث شده تا بخشی از پول سرگردان جامعه به‌منظور حفظ ارزش و همچنین سوددهی به بازار خودرو کشیده شود که همین امر  نیز بر افزایش تقاضا و درنهایت التهاب این بازار بیفزاید.

صدرایی ادامه داد: عدم تعادل عرضه و تقاضا خودرو در سال گذشته نیز عامل دیگری بود که مزید بر علت شد و بر التهاب این بازار افزود. درواقع خودروسازان کشور نتوانستد در سال گذشته تعهدات خود را در مقابل خودروهای پیش فروش شده اجرایی کنند و همین موضوع نیز عاملی برای افزایش قیمت خودرو بود.

صدرایی در ادامه به تاثیر کرونا در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته خودروسازان تولید را زودتر شروع می‌کردند اما تعطیلی ناشی از کرونا و عدم عرضه خودرو به بازار نیز عامل دیگری بود که باعث شد بر التهاب این بازار افزوده شود و هر فروشنده‌ای قیمتی دلخواه را برای خودرو خود تعیین کند.

وی افزود: با ورود خودروهای جدید تولیدی به بازار و ایجاد تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا این امکان وجود دارد که بازار برای مدتی به ثبات برسد اما این ثبات طولانی مدت نخواهد بود. تورم باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو نیز می‌شود و قیمت خودرو نیز همانند سایر کالاها افزایش پیدا خواهد کرد. درنهایت دولت چاره‌ای ندارد که با افزایش قیمت خودروساز موافقت کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 101881
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا