کاهش معاملات ارز در بازار ثانویه

جهان صنعت نیوز|  بررسی عملکرد بازار ثانویه ایران نشان می‏ دهد خرید ارز وارداتی و فروش ارز صادراتی در فروردین ماه ۱۳۹۹ نسبت به فروردین ماه ۱۳۹۸ با کاهش حدود ۵۸ درصدی مواجه شده و به ترتیب به رقم ۴۰۷ میلیون یورو و ۵۳۴ میلیون یورو رسیده ‎است.

 علاوه بر این میانگین نرخ خرید دلار در بازار ثانویه در فروردین ماه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۵۸.۵ درصدی به رقم ۱۳۹۹۳ تومان رسیده است.

تعریف بازار ثانویه ارزی

نرخ توافقی دلار در خارج از سامانه نیما و در بازاری که بین صادرکننده و واردکننده شکل می گیرد، تعیین می شود . از این رو به آن نرخ دلار توافقی می گویند و به این بازار شکل گرفته بین صادرکننده و واردکننده، بازار ثانویه ارزی گفته می شود.

قبل از ایجاد بازار ثانویه ارزی، برخی از واردکنندگان مجبور بودند برای تهیه ارز مورد نیازشان به بازار آزاد رجوع کنند. همچنین عده ای از صادرکنندگان نیز به این علت که قیمت دلار در بازار آزاد از قیمت دلار در سامانه نیما بیشتر بود، دلار خود را در بازار آزاد می فروختند تا سود بیشتری نصیبشان شود و همین عوامل موجب بوجود آمدن قیمت غیر منطقی دلار در بازار آزاد شده بود که با تشکیل بازار ثانویه ارز ، قیمت ارز در بازار آزاد قدری منطقی تر شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 102143
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا