رفتار دوگانه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شورای شهرهای دیگر ایران در برخی موارد با قاطعیت برخورد کردند، همانند شورای شهر مشهد که تصمیم گرفت حرکت مترو را در کلانشهر دوم کشور تا نیمه اردیبهشت‌ماه تعطیل کند. شورای شهر مشهد این تصمیم را با توجه به تبعات اقتصادی آن برای مدیریت شهری گرفت. آنها بر این عقیده‌اند مردم زنده بمانند بهتر است تا با مترو ارزان‌تر سفر کنند!

برخی شوراهای شهر حتی کار را از این هم فراتر بردند و مانند همدان تصمیم گرفتند حمل‌ونقل عمومی حتی تاکسی‌ها را به صورت واضح تعطیل کنند. این تعطیلی در برخی شهرها همچنان ادامه دارد مثلا شورای شهر تبریز هم در ۲۴ فروردین ماه مصوب کرد اتوبوس، مترو و حتی ترمینال‌های مسافربری تعطیل بماند آن هم تا اطلاع ثانوی!

البته در این میان برخی از اعضا شورای شهر تهران بارها به «جهان‌صنعت» گفتند که اگر دولت کشور را به روال عادی بازگرداند در مدت نه چندان طولانی با پاندمی کرونا مواجه خواهیم شد.

بسیاری گفتند در مترو و اتوبوس‌ها فاصله گذاری اجتماعی را تعیین کردند اما مردم به آن عمل نمی‌کنند ولی کسی نگفت چرا ناکارآمدی خود را گردن مردمی می‌اندازند که نصف بیشتر آنها زیر خط فقرند، وقتی حمایت مالی و مدیریتی نباشد دیگر از مردم چه توقعی دارید. مردم به دنبال لقمه نان هستند. حال با باز شدن بوستان‌ها و سینما‌ها کم‌کم وضعیت کشور به حالت قبلی بازگشته است این یعنی بالارفتن آمار مرگ و میر سیاه، زیرا طبق نظر همه متخصیص آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت غیرواقعی و بارها به او انتقاد شده است.

زالی از بازگشایی شتابزده بوستان‌ها انتقاد کرد و گفته حتی در شرایط عادی، در پارک‌‌ها امکان رعایت مسائل بهداشتی نسبت به منازل کمتر است و اکنون با توجه به مشکلاتی که ما در مجموعه پارک‌‌ها و بوستان‌‌ها داریم به خصوص مشکل سرویس‌‌های بهداشتی مشترک، کمبود آب و سایر مسائل، امکان اینکه بتوانیم شرایط مطلوب‌‌تر بهداشتی داشته باشیم کم است و این مساله شانس بروز بیماری را بیشتر می‌‌کند.

حال با تعطیلات بی‌پایان مجلس، بهتر است شورای شهر تهران را هم تعطیل کنند تا شاید تصمیمات مهم کشوری به دست یک فرد لایق گرفته شود.

پاندمی در راه است

در همین رابطه دکتر محمد علی زند متخصص ویروس‌شناسی درباره پاندمی کووید۱۹ به «جهان صنعت» گفت: در همین ابتدای امر پیامدهای شیوع کرونا بسیار به چشم می‌آید. اخیرا تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها زیادتر از قبل شده است. دولت با بازگشایی اداره‌ها به طریقی افسار کرونا را در خیابان رها کرده است. قدرت مالی مردم هم در این ایام بسیار ضعیف‌تر شده است. دولت باید برای رفاه حال مردم تصمیمی بگیرد. خطر جدی مردم را تهدید می‌کند. دولت باید از تک تک مردمش حمایت مالی و روانی کند. آنان برای لقمه‌ای نان یا اجاره سرپناهشان مجبورند صبح تا شب با کرونا گلاویز شوند. دولت باید بداند بدن هر فرد برای مقابله با کرونا، باید دارای سیستم دفاعی قوی باشد که این سیستم دفاعی حاصل تغذیه مناسب است و با وضعیت موجود قشر ضعیف جامعه در معرض بیماری کرونا قرار دارند.

وی افزود: در شرایطی که وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده این بیماری تا پاییز همراه ما خواهد بود. دولت با بی‌اعتنایی به هشدارهای وزارت بهداشت مردم را در دل بیماری رها کرده و فقط مدام می‌گویند اصول بهداشتی را رعایت کنند. چطور ممکن است در وسیله نقلیه عمومی اصول بهداشتی رعایت شود؟ حال می‌گویند مردم با تاکسی‌های اینترنتی به سرکار بروند مگر حقوق یک کارمند یا کارگر چقدر است؟ یعنی مردمی که توان مالی ضعیف‌تری دارند، حق زندگی در تهران را ندارند. این تناقض‌های رفتاری غیرباور است زیرا بیشتر کارمندان تهرانی از استان‌های همجوار وارد شهر می‌شوند.

تکلیف آنها چیست! گرچه قرار است اگر موج دومی رخ دهد مجددا شهر قرنطینه شود اما مگر آمارهای صحیحی می‌دهند که چنین شعاری می‌دهند. مگر می‌شود با جان انسان‌ها بازی کرد بعد گفت خوب دیگر بیرون نروید! وقتی دولت و وزارت بهداشت چنین تصمیم‌های می‌گیرند مردم هم تصور می‌کنند کرونا تمام شده و به روال عادی خود بازگشتند. بنده بارها گفتم افرادی که بدون علائم به کرونا مبتلا می‌شوند بسیار خطرناک‌تر از مبتلایان بستری در بیمارستان هستند زیرا افراد ناقل هزاران نفر را بدون آنکه بدانند بیمار می‌کنند حال در این بین چهار نفر از آنها سابقه بیماری قبلی داشته باشد متاسفانه فوت می‌شوند. موج دوم این ویروس بسیار بسیار شدیدتر از قبل خواهد بود و با این تفاصیل کووید۱۹ از بین نخواهد رفت و از فصلی به فصل دیگر انتقال پیدا خواهد کرد.

علی زند گفت: به عقیده بنده این ویروس در تمام جهان افراد ضعیف را نشانه گرفته است. به طریقی در برهه‌ای از تاریخ زندگی می‌کنیم که سالمندان و افرادی که سابقه بیماری قبلی دارند هیچ پناهی ندارند و متاسفانه جانشان را از دست می‌دهند. البته در بسیاری از کشورها دولتمردان آگاهانه تصمیم گرفتن وقتشان را برای مبتلایان جوان صرف کنند و از چنین افرادی صرف نظر کردند. فکر می‌کنم دولت ما هم غیرمستقیم چنین روندی را پیش گرفته است. حذف افراد کم توان از جامعه بسیار ناخوشایند است. کاش دولت هرچه سریع‌تر فکری کند.

وی افزود: امیدوارم هرچه سریع‌تر داروهای کاندید شده برای درمان کووید۱۹ جواب دهد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. البته بنده با تیم متخصص خود یک داروی طبیعی را برای درمان کرونا مورد آزمایش قرار دادیم که تا اینجای کار ۴۰۰ تن بهبود یافتند به آقای حریرچی و برخی از نمایندگان مجلس هم اعلام کردیم اما ایشان پیگیری‌های لازم را نکرده است. متاسفانه تاکنون هیچ حمایتی از ما نشده است.

این ویروس شناس در آخر افزود: به هیچ عنوان جرات نمی‌کنم درباره آمارهای مرگ و میر در آینده صحبتی کنم و البته با این وضعیت به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی هم نیست. فقط می‌توانم بگویم که شرایط هر لحظه بدتر خواهد شد.

اخبار برگزیده
شناسه : 102893
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا