حضوری به سود دلالان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو درخصوص حضور شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو به‌عنوان حامی حقوق مصرف‌کننده به جهان صنعت گفت: ببش از ۱۰ سال می‌شود که شورای رقابت خود را به بازی تعیین قیمت خودرو وارد کرده و هرکسی را که مخالف حضور این نهاد و نحوه فرمول‌گذاری آن است را متهم می‌کند درحالیکه نتیجه حضور ۱۰ ساله شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو نیز  درعین زیان شرکت‌های خودروساز به نفع مصرف‌کننده نیز نبوده و رشد سرسام‌آور قیمت را منجر شده است.

وی ادامه داد: پیش از ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، پراید در بازار ۶.۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید اما پس از ۱۰ سال از حضور این این نهاد نظارتی قیمت پراید در بازار به ۶۵ میلیون تومان رسیده است. بنابراین می‌توان مشاهده کرد که حضور شورای رقابت حتی در قیمت‌گذاری خودرو حتی به نفع مصرف‌کننده نیز تمام نشده است.

زاوه گفت: در بازاری که میزان تقاضا بیش از عرضه است قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد و اینگونه اقدامات شورای رقابت نیز بیشتر از آنکه نفع مردم را درپی داشته باشد اقدامی پوپولیستی است و درنهایت نیز نمی‌تواند با هیچ فرمولی قیمت خودرو را در سطح بازار کاهش دهد.

وی ادامه داد: زیان شرکت‌های خودروساز در اثر قیمت‌گذاری دستوری نشان از آن دارد که که این قیمت‌گذاری بر واقعیت استوار نیست.  درواقع فرمولی که شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو تعیین کرده در این سال‌ها به زیان شرکت‌های خودروساز منتج شده و درنهایت نیز این زیان در قالب تجدید ارزیابی برطرف شده است.

زاوه در زمینه حضور نهاد نظارتی دیگر جز شورای رقابت بر قیمت‌گذاری خودرو گفت: قیمت خودرو باید در بازار و براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود و وجود هر نهاد نظارتی نه‌تنها نتیجه‌بخش نیست که خود فسادزا نیز به‌شمار می‌رود. همچنین برای جلوگیری از انحصار در بازار نیز می‌توان واردات خودرو را آزاد کرد. تعیین قیمت در حاشیه بازار، خروج خودروسازا از زیان‌دهی و رقابت آزاد باعث می‌شود که خودروساز برای بهبود کیفیت محصولات خود تلاش کند. 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 102897
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا