جامعه سنتی عامل زیان استارت‌آپ‌های ایرانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمود محمدی ، مشاور کسب‌وکارهای اینترنتی اظهار کرد: فضای آی‌تی مانند بازار است. ممکن است گوشه‌ای از بازار رشد کند اما بسیاری از حوزه‌های دیگر ضرر می‌کنند.

او افزود: اگرچه در سطح جهانی بسیاری از مردم و کاربران از استارت‌آپ‌ها استقبال کردند اما جامعه هدف ایران و کاربران ایرانی با دنیا و کشورهایی مثل آمریکا بسیار متفاوت هستند. بسیاری از آمریکایی‌ها مراسمی مانند عروسی و ترحیم را از طریق استارت‌آپ‌ها یا در فضای مجازی برگزار می‌کنند اما در ایران چندنفر حاضرند چنین کاری انجام دهند؟

محمدی در ادامه بیان کرد: فرهنگ جامعه ایرانی با جوامع پیشرفته بسیار متفاوت است؛ ایران هنوز سنتی است، بنابراین ضربه‌پذیری استارت‌آپ‌ها از بحران‌هایی مانند کرونا بسیار بیشتر بوده و راحت تر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

او گفت: در شوک‌های قبلی که به اکوسیستم استارت‌آپی کشور وارد شد بسیاری از نیروهای فنی از کشور خارج شدند. به طور کلی استارت‌آپ‌های کشورمان به دلیل بحران‌های پیشین که پشت سر گذاشتند اکنون بسیار ضعیف شده‌اند و بیشتر متضرر می‌شوند.

از آبان دو هفته قطعی اینترنت، سپس شیوع ویروس کرونا بسیاری از استارت‌آپ‌ها را ورشکسته کرده است.

این مشاور کسب‌وکارهای مجازی افزود: بسیاری از استارت‌آپ‌ها تصور می‌کردند شب عید می‌توانند ضررهای خود را جبران کنند که مجدداً با بحران مواجه شدند.

او با اشاره به اینکه فروشگاه‌های اینترنتی شرایط بهتری نسبت به دیگر استارت‌آپ‌ها دارند بیان کرد: برخی از محصولات مانند خواروبار و محصولات الکترونیکی و کامپیوتری فروش خوبی داشته‌اند اما باز هم در میان فروشگاه‌های اینترنتی نیز برخی از آنها ضررهای هنگفتی را متحمل شده‌اند.

محمدی با اشاره به حضور برخی استارت‌آپ‌ها در بورس گفت: برخی از استارت‌آپ‌ها قصد دارند وارد بازار سرمایه شوند و دولت نیز تصمیم گرفته سهام دولتی عرضه کند و سرمایه‌های سرگردان را وارد بورس کند اما بسیاری معتقدند این کار نیز کمکی به استارت‌آپ‌ها نمی‌کند و بورس نیز حبابی دارد که به زودی می‌ترکد.

او با عنوان اینکه  بسیاری از استارت آپ ها ورشکسته شده‌اند، گفت اوضاع استارت‌آپ‌های گردشگری بسیار بد است. مگر استارت‌آپ‌هایی که بالاسری دارند، آنها می‌توانند به خوبی ادامه دهند. با بازگشایی کسب‌وکارها و اداره‌ها ممکن است مجددا با پیک کرونا در کشور مواجه شویم و این امر مجددا به کسب‌وکارهای اینترنتی آسیب می‌زند.

ایران مانند آمریکا و کشورهای اروپایی بازار هدف گسترده‌ای برای استارت‌آپ‌ها ندارد و مردم عادی نیز حاضر نیستند استارت‌آپ‌ها را جایگزین کنند و این امر موجب شده بسیاری از استارت‌آپ‌های ایرانی متضرر شوند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 102903
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا