تر و خشک با هم می‌سوزند

آلبرت بغزیان * ولی در شرایطی که دولت اعلام می‌کند همه کسب‌وکارها و گروه‌های شغلی می‌توانند از بسته‌های حمایتی دولت استفاده کنند، صاحبان مشاغل به گونه‌ای متفاوت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند.در این وضعیت حتی گروه‌هایی که دچار زیان نشده‌اند از فرصت استفاده می‌کنند و خود را زیانده نشان می‌دهند تا بتوانند از سیاست‌های حمایتی دولت اعم از دریافت وام ارزان یا امهال مطالبات بانکی برخوردار شوند. دولت لازم بود پیش از آنکه از بسته‌های حمایتی‌اش رونمایی کند، در گام اول در خصوص حمایت از کسب‌وکارها اعلام آمادگی کند و بعد از عمیق‌تر شدن بحران به شناسایی دقیق و درست متقاضیان و زیان‌دیدگان بپردازد و بسته‌های حمایتی‌اش را حساب و کتاب‌شده به صاحبان مشاغل اختصاص دهد.

با توجه به رویکرد دولت در حمایت از گروه‌های شغلی، پیش‌بینی می‌شود وجوه مقرر شده یا به همه کسب‌وکارها نرسد یا توزیع آن با تاخیر زمانی طولانی‌مدت همراه باشد. همان‌طور که در زمان توزیع ارزهای دولتی برخی توانستند در صف مقدم دریافت این تسهیلات قرار گیرند، تسهیلات ارزان دولت نیز تنها به آنهایی می‌رسد که در ابتدای صف متقاضیان دریافت وام ایستاده‌اند. بدیهی است به دلیل ضعف آماری موجود نمی‌توان این اطمینان را داد که همه گروه‌های شغلی که از قضا دچار زیان هم شده‌اند از این منافع برخوردار شوند. همچنان که دولت نتوانست یارانه‌ها را هدفمند کند، اکنون نیز نمی‌تواند این سیاست را به نحو درستی اجرا کند. بنابراین این شرایط تر و خشک را با هم می‌سوزاند و شکی نیست که احتمال سوءاستفاده از منابع تخصیص‌داده‌شده وجود خواهد داشت.

این موضوع در رابطه با تعویق اقساط بانکی اشخاص و گروه‌های شغلی نیز صادق است. برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی در این خصوص، دولت می‌توانست به سپرده‌های اشخاص مراجعه و بر اساس ارقام سپرده‌های آنها نسبت به تعویق یا عدم تعویق اقساط بانکی اقدام کند تا آنهایی که قادر به پرداخت تسهیلات بانکی خود طبق روال گذشته هستند را از مصوبه امهال مطالبات بانکی مبرا سازد.

به نظر می‌رسد مشکلات و چالش‌های شکل‌گرفته ریشه در نظام آماری کشور دارد. در صورتی که نظام مالیاتی و آماری کشور اجازه دسترسی به حساب دارایی‌های افراد را داشته باشند، از تقاضاهای کاذب شکل‌گرفته برای بسته‌های حمایتی و مالی دولت کاسته خواهد شد و تنها در این شرایط است که منابع در اختیار مستحقان آن قرار گیرد.

* اقتصاددان

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 102950
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا