۱۰ فرمان

حامد پاک‌طینت *  کووید ۱۹ تا پایان سال همراه شماست! نحوه مواجهه دولت با انتشار این ویروس علت این پیش‌بینی است. اولین کاری که کرونا خواهد کرد کاهش فروش است. دقت کنید که این کاهش در صنایع مختلف یکسان نیست. مدل فروش، تکنیک نرخ‌گذاری ، روش ارتباط با نمایندگان و نحوه ارتباط با مشتریان در سال جاری با سال‌های پیش اساسا متفاوت است و اینها اهرم‌هایی هستند که می‌توانند به یاری شما بیایند. برای جبران کاهش میزان فروش، کاهش هزینه‌ها یک اجبار است. همه هزینه‌ها غیر از بازاریابی و تبلیغات باید کاهش یابد. بنگاه‌ها با سطح هزینه کمتر ضربه‌گیر بیشتری برای مقابله با کووید ۱۹ دارند.

کووید ۱۹ اولویت‌های سرمایه‌گذاری شما را تغییر می‌دهد. نحوه انتخاب سرمایه‌گذاری در شرایط کرونا و پساکرونا بخش حیاتی مدیریت این دوران است. اجازه ندهید بحران کووید ۱۹ ضایع و تلف شود! به تحولات شدیدی که در بخش تقاضا به وجود آمده با دقت بنگرید، نقاط تماس صنعت یا کسب‌وکار خود را با این رشد تقاضا کشف و سرمایه‌گذاری‌های خود را روی آنها متمرکز کنید. شما در نقطه شروع یک تحول عظیم هستید.دوران کرونا، دوران خروج بسیاری از بنگاه‌ها از صحنه بازار خواهد بود. در این شرایط با اتخاذ رویکرد کنش‌گرایانه، دارایی‌ها یا نیروی کار متخصص را از سمت بنگاه‌های یادشده به سمت بنگاه خود جذب کنید.

مدت‌های طولانی بود منتظر بودید تا سرمایه لازم برای توسعه فعالیت و کسب‌وکار خود را تامین کنید اما کار چندان ساده‌ای نبود. به اطراف خود با دقت بنگرید. چند شرکت می‌توانید نام ببرید که امکان ادغام با آنها یا تملیک آنها را دارید؟ دقیق بیندیشید. اگر در شرایط ضعف هستید حالا زمان ادغام و اگر در موقعیت قدرت هستید حالا زمان تملیک است

تخریب دیجیتالی مدت‌هاست شروع شده و برندگان و بازندگان آن مشخص هستند. کسب‌وکار خود را تحلیل مجدد و مشاهده کنید کجا و چگونه می‌توانید خود را آنلاین کنید. کووید ۱۹ جهان آنلاین را متحول خواهد کرد. شما هم استثنا نیستید. فاصله شما و رقیب‌تان اینجا معنادار می‌شود. آینده متعلق به آنلاین است.پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی چین در سال جاری نزدیک به صفر باشد. مهار کووید ۱۹ بعید است زودتر از فصل سوم سال میلادی باشد. این حقیقت می‌تواند شرکت شما را در بخش زنجیره تامین دچار خطرات بسیار شدیدی کند. با رصد بازار جهانی، میزان تولید و مصرف و متغیرها روند تغییرات قیمتی مواد اولیه را هر روز در کمیته‌های تخصصی تحلیل و دنبال کنید. امسال نوسانات قیمت مواد اولیه موجب شوک‌های شدید در شرکت شما می‌شود و این یکی از عوامل مهمی است که موجب خسران فراوان خواهد شد.

کووید ۱۹ امسال صادرات شما را مختل می‌کند. این عارضه به علت محدودیت‌هایی است که مقاصد صادراتی برای شما وضع می‌کنند. اگر وارد‌کننده هستید هم امسال کمتر وارد خواهید کرد. محدودیت‌های ارزی ما چنین اقتضا می‌کند.سقوط قیمت نفت هم حالا قوز بالا قوز شده و کووید ۱۹ با همکاری تحریم‌ها پیش‌بینی نرخ ارز را برای شما فعال اقتصادی صعودی می‌کند.اگر یک مدیر عمرانی هستید لازم است مطلع باشید حدود ۱۵ درصد از بودجه دولت عمرانی است و کووید ۱۹ بی‌شک موجب خواهد شد همین میزان هم کاهش یابد و شما مدیر محترم اگر امسال سیاست انقباضی را در شرکت خود تعقیب نکنید باید تا پایان سال از بازار خارج شوید.

مجموعه شما قطعا عضو اتحادیه یا یک انجمن تخصصی است. لازم است برای مواجهه با کووید ۱۹ با یکدیگر همفکری و مواردی را از دولت مطالبه کنید: تاخیر در بازپرداخت اصل و فرع وام‌ها، کاهش یا تاخیر در پرداخت مالیات، تامین نقدینگی برای سرمایه در گردش، ارائه قیمت ترجیحی برای انرژی، حذف پرداخت هزینه‌های دولتی، تسریع در امور گمرکی و… و توجه کنید که چندان به این بخش دل نبندید. دولت آهی در بساط ندارد!

سود شما تا زمان همراهی این ویروس کوچک چشمگیر نیست و در حین این پاندمی ممکن است تصویر درآمدی بنگاه به سرعت تغییر کند و ناخوشایند شود. هر واکنش شما در لحظه مهم است. یافتن شرایط توازن یا به اصطلاح کالیبراسیون در مجموعه شما، امسال، کلید موفقیت شماست.

مدیر موفق، هوشیار و مراقب است. او سازمانش را در برابر تغییرات حساس می‌کند و همیشه سناریوهای متعدد و متفاوتی برای واکنش به بحران‌ها دارد.
به ۱۰ فرمان دیگر فکر کنید!

* دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 102951
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا