چالش حکمرانی در کره‌شمالی

مهدی مطهرنیا * اگر از رژه‌های متفاوت در سالگردهای گوناگون ملی که از ابعاد مهم حکومتی برای پیونگ‌یانگ برخوردار است، بگذریم که در آنها خنده‌ها و گریه‌های جبری به نمایش گذاشته می‌شود و اکنون در دنیای امروز رنگ باخته است، باید بپذیریم که کره‌شمالی چندان به پروپاگاندا و تبلیغاتی که نشان دهد رویکردهای دموکراتیک را در جهان امروز دنبال کرده است، پیوندی ندارد.

بنابراین کره‌شمالی را باید یکی از جلوه‌های تمامیت‌خواهی در معنای دقیق‌تر آن در جهان امروز دانست. خاندان اون سال‌هاست که چون خدایی در این سرزمین حکومت می‌کنند. مرگ هر کدام از آنها در سلسله حکومت مرگ خدای آن زمان آنها خوانده می‌شود و بالطبع مرگ خدای۳۶ ساله کره‌شمالی که احتمالاً پس از عمل ناموفق قلب رخ داده است، نماینده همین معناست.

تلویزیون دولت کره با پخش صدای رهبر کره‌شمالی در ارتباط با ساخت یک شهرک و صحبت کردن او با کارگران هر چه بیشتر به رازآلوده بودن احتمال مرگ او دامن زده است. اعزام تیم پزشکی چین به کره‌شمالی، خبرهای ضد‌ونقیض از پایتخت ژاپن و واشنگتن و صحت سلامت او، این مطلب را بیان می‌کند که آینده کره‌شمالی چگونه خواهد بود. از شواهد امر پیداست که مرگ او دیر یا زود اعلام خواهد شد. در نتیجه بحران جانشینی او آغاز می‌شود. پسرش با توجه به اینکه زیر سن قانونی است، در زمره جانشینان او جایی ندارد. یکی از برادرهای او چندان علاقه‌ای به سیاست ندارد و مردم کره هم نمی‌توانند او را به عنوان یک سیاستمدار بپذیرند چراکه او تا به حال عنوان رسمی سیاسی ندارد.

یکی از گزینه‌های جدی برای جانشینی، خواهر رهبر کره‌شمالی و یکی از اعضای ارشد حزب کارگر است که در اکثر دیدارهای بین‌المللی کیم جونگ اون حضور داشته است و در حال حاضر به عنوان قدرتمندترین زن در کره‌شمالی از او نام برده می‌شود.

با توجه به این گزینه‌ها چالش حکمرانی در خاندان کیم قابل بررسی است. همان‌طور که روی کار آمدن کیم جونگ اون نیز با چالش‌هایی همراه بود، با وجود تمام تلاش‌هایی که در کره‌شمالی برای پوشش دادن این بحران به وجود آمد، بر کسی پوشیده نیست که او با خونریزی‌های آشکار به قدرت رسید. او در این سال‌ها در تلاش بود چهره قدرتمند و قابل پذیرشی از خود بیش از سایر حاکمان این کشور به نمایش بگذارد. اکنون اگر دختر جوانی جانشین او شود و بالطبع ایجاد دگرگونی‌هایی در کره‌شمالی، می‌تواند بیش از گذشته دریچه‌های امید را در میان اقشار و طبقات این کشور بازگشایی کند.

باید به این نکته توجه داشت که اکنون بحران فقط در درون کشور مطرح نیست بلکه دربر گیرنده امکان برخورد با این کشور از بیرون نیز مطرح است. کره‌شمالی مانند گذشته از سوی پکن حمایت نمی‌شود. آمریکا از اطلاعات بسیار بالاتری نسبت به گذشته از کره‌شمالی برخوردار است. آنچه آمریکایی‌ها در باب بیماری او بیان کردند و موضع‌گیری‌هایی که به طور مثال پمپئو در این زمینه داشت، نشان‌دهنده دقت بیشتر آنها در ارتباط با آنچه در کره‌شمالی می‌گذرد، است. بنابراین باید گفت که بحران درونی در خاندان رهبر کره‌شمالی برای جانشینی او دیر یا زود می‌تواند گسترده و پیامدهای متفاوتی را برای آینده کره دربر داشته باشد.

* کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 102957
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا