سهم ۶۵ درصدی صنایع پیشران از سرمایه‌گذاری کل جوازهای تاسیس صنعتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بررسی آمارها، همچنین سهم ۴۷ درصدی صدور جواز صنایع پیشران به کل جوازها را از نظر تعداد نشان می دهد.

پیشتر معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: تلاش وزارتخانه این است که سیاست‌های حمایتی خود را به طرف صنایع پیشران به حرکت در بیاورد تا در سال ۹۹ سرمایه‌گذاران به سمت صنایع اولویت‌دار ترغیب شوند.

«سعید زرندی» خاطرنشان کرد: با مبنا گذاشتن چند محور مهم از جمله شامل برونگرایی (شاخص سطح فناوری، شاخص عملکرد صادراتی و شاخص صادرات بالقوه) و درونزایی (شاخص اشتغال به سرمایه، جایگزینی واردات، اشتغالزایی، ارزش افزایی، پیوندهای پیشین و پسین و نسبت ارزش افزوده به محصول) صنایع پیشران و اولویت دار استخراج شد.

این مقام مسوول ادامه داد: به این ترتیب ۵۱ رشته فعالیت در زمینه محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فلزات اساسی، غذایی و آشامیدنی، وسایل نقلیه موتوری و تجهیزات حمل و نقل دریایی، ماشین آلات و تجهیزات، لاستیک و پلاستیک، ماشین آلات و دستگاه های برقی، وسایل ارتباطی و تجهیزات پزشکی، نساجی و پوشاک و کاغذ و محصولات کاغذی، رشته فعالیت‌های پیشران و دارای اولویت معرفی شدند.

صنایع اشباع

برپایه این گزارش، بررسی روند جوازهای صنعتی حاکی است صنایع اشباع ۱۷ درصد از سرمایه گذاری کل جوازهای تاسیس را در سال گذشته تشکیل می دهند و از نظر تعداد نیز درصد صدور جواز صنایع اشباع به کل جوازها ۱۳.۱ درصد است.

با وجود تلاش وزارتخانه در هدایت سرمایه‌گذاران، در برخی از رشته فعالیت‌ها ظرفیت‌های ایجادشده از نیاز کشور بیشتر است و موجب شده تا برخی واحدها با حداکثر ظرفیت خود فعالیت نکنند.

به گفته زرندی، گرچه توسعه صادرات می‌تواند رفع کننده این مشکل باشد، اما نوع محصولات و نداشتن صرفه و پتانسیل صادراتی، کیفیت تولیدات و غیره از موانع عملیاتی شدن این مهم است.

رشته فعالیت های آرد، تولید فرآورده‌های حجیم، غلات، بسته بندی آب (معدنی و آشامیدنی)، چیپس سیب زمینی، فرآورده های گوشتی (انواع کنسرو گوشتی)، انواع محصولات لبنی و شیر، تصفیه روغن نباتی، روغن کشی، بسته بندی دستمال کاغذی، سیمان خاکستری، آجر، شن و ماسه، کاشی، محصولات سفالی و سرامیکی ساختمانی نسوز، گچ ساختمانی، بتن آماده، شمش فولادی با فناوری کوره القایی، میلگرد فولادی، مفتول فولادی، لوله و پروفیل فولادی، انواع سیم و کابل مسی، شیرآلات بهداشتی و ابزارآلات ساختمانی، مخازن سی ان جی، لوله و اتصالات پلی اتیلن و پی وی سی، دی اکتیل فتالات، ظروف پلاستیکی یک بار مصرف، اتانول، سموم و کود، شوینده ها و روغن موتور، در زمره رشته فعالیت های اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا قرار گرفتند.

به نتیجه رسیدن مجوزها

بررسی آمار طرح های سرمایه گذاری در سال ۹۸ نشان می دهد تعداد حدود ۲۸ هزار جواز تاسیس و ۶ هزار و ۵۰۰ پروانه بهره برداری در این سال صادر شده است. به عبارتی نرخ تبدیل جواز تاسیس به پروانه بهره برداری ۲۳ درصد است.

بررسی آمارهای منتشر شده معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد در سال ۹۸ تعداد ۲۷ هزار و ۹۴۷ فقره جواز تاسیس صنعتی در کشور صادر شد که در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۱۴.۲ درصدی نشان داده و حاکی از “رونق تولید” در این بخش است.

بر پایه این گزارش، سرمایه مجوز های صادره یاد شده در سال ۹۸ با رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن، به ۳۶۳ هزار و ۴۱۸ میلیارد تومان رسید.

 

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 103392
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا