چرخه اقتصادی و سلامت مردم

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی * در مورد ایران نیز این کمبود امکانات و ماسک میان مردم قابل توجه بود. بماند که در این وضعیت چه کسانی با احتکارهای قابل توجه سود بردند. اما کمبود امکانات بهداشتی در تمامی سطوح در کشورها دیده شد چراکه همیشه طبق روال عادی و معمولی این تولیدات صورت می‌گرفت و با شروع بیماری کرونا و شیوع آن طبیعتاً سطح تولیدات در ابتدا پاسخگو نبود.

بنابراین این وضعیت و ناشناخته بودن بیماری در همان ابتدا، کار را برای اداره و مقابله با کرونا سخت می‌کرد. دولت ایران هم از این غائله مستثنی نبود اما به تدریج همه حاکمیت بسیج شدند و اوضاع را در اختیار گرفتند. مردم هم تا حدی که می‌شد هماهنگی و همکاری کردند. دستگاه‌های مختلف پای کار آمدند. خیلی از کارخانجات تغییر تولید به سمت لوازم بهداشتی دادند و هر کسی هم که می‌توانست، وارد شد و کمک کرد.

با تمام این اوصاف اگر بخواهیم امروزه نگاه بهداشتی درمانی داشته باشیم باید بگوییم که هنوز باید محدودیت‌ها و قرنطینه‌های سفت و سخت وجود داشته باشد اما در عین حال هرگز نمی‌توانیم تک‌بعدی به این موضوع نگاه کنیم. کشور ایران پرجمعیت است. قبل از کرونا درصد قابل توجهی بیکاری داشتیم. حین کرونا هم خیلی از مشاغل به خصوص کسانی که از اقشار ضعیف بودند تحت فشار قرار گرفتند. مضاف بر اینها منابع مالی دولت به حد کافی زیاد نبود که بتواند برای طولانی‌مدت و میان‌مدت اقشار کم‌درآمد را ساپورت مالی کند.

بنابراین دولت با نظر کارشناسان به نوعی عمل کرد که هم حفظ فاصله‌های اجتماعی رعایت شود و هم اینکه هنوز برخی قرنطینه‌ها تداوم پیدا کند. دولت با مدیریت خود آهسته‌آهسته اعلام کرد که کسبه می‌توانند به کار خودشان برگردند. این در حالی بود که در بدترین زمان سال کرونا به کشور وارد شد. خیلی از کسبه بیشترین فروش‌شان نزدیک عید بود. خود دولت هم منابع مالیاتی‌اش به دنبال این داستان‌ها ضعیف شد و این فشار‌های اقتصادی هم به دولت وارد بود و هم به مردم. ضمن اینکه نزدیک ۷۰۰ هزار نفر درخواست بیمه بیکاری کردند.

البته این موضوعات، مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از کرونا مخصوص ایران نیست. خیلی از کشورها همچنان درگیر هستند. حتی کشورهایی که اقتصاد خوبی هم دارند باز هم بدون مشکل نیستند، به نحوی از این قضیه متضرر شدند و در نهایت هم از آسیب‌های کرونا در امان نماندند.

اما الان وضعیت مبتلایان به کرونا در ایران نزولی است و اگر به شکل هوشمندانه و عالمانه بتوانیم برخورد و مدیریت کنیم قطعاً آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کمتر از آمار گفته شده هم می‌شود. اینکه آقای روحانی در جلسه دیروز دولت اعلام کردند مردم خودشان را برای تداوم کار و فعالیت و کسب علم و دانش آماده کنند به این معنی نیست که پروتکل‌های بهداشتی به فراموشی سپرده شود. باید همچنان هم رعایت موازین بهداشتی را داشته باشیم و هم کسب‌وکارهای مربوط به اقشار ضعیف را راه بیندازیم تا فشاری به خانواده‌ها و دولت وارد نشود.

به هر حال الان مردم بهتر توجیه هستند. ضمن اینکه آموزش‌های لازم هم به مردم داده شد. با این میزان آگاهی مردم، اعمال برخی از محدودیت‌ها و تداوم برخی از قرنطینه‌ها احتمال می‌رود روزهای آتی با کاهش مبتلایان بیشتری روبه‌رو شویم. ضمن اینکه ایمنی مردم هم طوری شده که توان مقابله با ویروس کرونا را دارد. در برخی شهرها مثل کرج و بندرعباس اصلاً فوتی نداشتیم. البته نباید این موضوع ما را فریب دهد چراکه وقتی به ویروس بی‌توجه شویم دوباره برمی‌گردد بنابراین همچنان باید کنترل‌ها صورت گیرد اما باید هم از نظر سلامت مردم را ایمن نگه داریم و هم چرخه اقتصاد مردم و دولت بچرخد.

* نماینده مجلس شورای اسلامی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 103522
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا