آزادسازی سهام عدالت، بازار بورس را تقویت می‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «محمد مهدی مفتح» با اشاره به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، آزاد سازی سهام عدالت را اقدام موثر و خوبی ارزیابی کرد که در حوزه اقتصاد خرد و کلان آثار خوبی بر جا می گذارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به آثار آزاد سازی سهام عدالت در حوزه اقتصاد خرد اشاره کرد و افزود: از این طریق صاحبان سهام عدالت این اختیار را پیدا می‌کنند که دارایی خود را به اشکال دیگر سرمایه تبدیل کنند.

مفتح ادامه داد: از آنجا که سهامداران عدالت ممکن است گرفتاری‌ها و مشکلاتی داشته باشند که بخواهند به شکل دیگر از این دارایی در زندگی روزمره و یا در کارهای تولیدی استفاده کنند؛ با توجه به مجموعه نیازمندی که یک فرد یا خانواده دارد بلوکه و محدود کردن دارایی آنها به‌شکل سهام عدالت، قدرت مانور را از این افراد می‌گیرد.

نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آزاد سازی سهام عدالت در حوزه اقتصاد خرد تصمیم راهگشایی است و دارندگان سهام می‌توانند یا به همین شکل دارایی خود را نگه دارند یا در بازار بورس آن را به اشکال دیگر دارایی تبدیل کنند.

 مهدی مفتح ، آزاد سازی سهام عدالت در حوزه اقتصاد کلان را بسیار موثر دانست و گفت: این اقدام راهی برای گسترش بازار سرمایه است، بازار سرمایه را هم در سطح فعالیت‌ها و هم در عمق بهبود می‌بخشد؛ کار خیلی شایسته و برای اقتصاد کشور بسیار لازم و مناسب بوده است که با دستور مقام معظم رهبری انجام و با طی مقدمات لازم ان شاء الله عملیاتی می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: یکی از الزامات اقتصاد ما تقویت و تعمیق بازار سرمایه است که این کار با شیوه‌های مختلف انجام می‌شود که یکی از این اقدامات، سهام عدالت است که با ترتیب اتخاذ شده کمک بسیاری به رونق و تعمیق این بازار می کند.

وی درباره سازوکارهای اجرای این اقدام اضافه کرد: سازوکارهای عملیاتی بیشتر به شیوه‌های اجرایی و اقداماتی باز می‌گردد که مسئولان اجرایی باید انجام دهند. بنابراین سازوکارهایی باید پیش بینی شود که سهل، روان و اطمینان بخش باشد؛ مقدار زیادی از این سازوکارها از بازار بورس و سرمایه متاثر می‌شود که هماهنگ‌سازی متناسب با این روش‌ها و دستورالعمل‌ها باید انجام شود.

 مهدی مفتح افزود: نکته مهمی و قابل توجه در این باره شفافیت، سلامت و سرعت تسهیل این کار است به این ترتیب فردی که می خواهد سهام خود را در بازار بورس عرضه کند با شفافیت و سهل و روان بتواند این کار را انجام دهد.

نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: آزاد سازی اقتصاد یا به عبارت بهتر روان شدن اقتصاد و فعال شدن این حوزه به ویژه در حوزه فعالیت‌های بازار بورس و تامین نقدینگی آثار قابل توجهی دارد؛ زمانی که بازار بورس ما شفاف، قوی، روان و توانمند باشد در ابعاد مختلف تاثیرات مثبت دارد و مشکلاتی که تحریم برای اقتصاد ما ایجاد کرده است با این اقدام و تصمیم تا حدود زیادی مرتفع می شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه شنبه در ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهوری برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: دارندگان سهام عدالت مجازند در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب نمایند و به تناسب، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند. همچنین مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورایعالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاههای اجرایی لازم‌الاجراست.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 103716
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا