توزیع عادلانه امکانات با تهیه بانک اطلاعاتی اقتصادی و اجتماعی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «حمید حاج اسماعیلی» روز شنبه درباره شیوع کرونا و اقدامات دولت در حمایت از کارگران گفت: ویروس کرونا در تمام جوامع تقریبا آثار یکسانی داشت و بسته به میزان عملکرد حوزه بهداشت و درمانی کشورها ، میزان سرایت اجتماعی، میزان گسترش بیماری در کشورها مختلف بود به همین دلیل نوع برخورد کشورها و هزینه‌های انجام شده متفاوت است.

وی افزود: با محدودشدن تردد و جابجایی‌ها و هدایت جامعه به سمت قرنطینه شدن و اقامت در محل سکونت، چرخه اقتصاد کند و در نتیجه درآمد بنگاه‌ها و تعامل آنها با هم  کم شد. این موضوع در کوتاه‌مدت و بلندمدت آثار متفاوتی دارد و در نتیجه هیچ بنگاهی تاب تحمل این شرایط را ندارد و این جاست که بحث حضور دولت‌ها به عنوان مأمنی برای نگهداری و پایدار موقت مطرح می شود و باید حداقل نیازهای افراد تامین شود. حال باید به سطح جامعه مراجعه و ارزیابی کنیم که آیا این حمایت‌ها در داخل کشور انجام شد یا نه؟ چنانچه انجام شد آیا به موقع بود؟

این کارشناس حوزه کار گفت: توقف فعالیت بنگاه‌ها موجب بیکاری موقت و تمام وقت برخی از کارگران شده است و در عمل شاهد بودیم که تعداد زیادی از جامعه شاغل بیکار و حتی بسیاری از خوداشتغالی‌ها نیز متوقف شدند، حتی شاهد بودیم که بیش از ٧٠٠ هزار نفر تقاضای دریافت بیمه بیکاری دادند که مازاد بر مبلغی است که صندوق پیش از این پرداخت می‌کرده و این تنها بخشی از مشمولان دریافت بیمه بیکاری است و حتی بسیاری که مشمول دریافت بیمه بیکاری نیستند مستحق دریافت کمک هستند چرا که در قانون اساسی نیز اعلام شده که در حوادث غیرمترقبه باید نیاز تمام افراد جامعه تامین شود.

وی با اشاره به اقدامات دولت بری حمایت از اقشار جامعه در این شرایط بحرانی گفت: باید دید که میزان کمک‌ها، پوشش و تنوع آنها در جامعه به چه صورت بوده است و آیا افراد مختلف از آنها بهره برده‌اند یا نه؟

حاج اسماعیلی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب پیش از شیوع بیماری و نبود امکانات مالی برای پوشش نیازها، نتوانستیم نیازها را تامین کنیم و چنانچه  به صورت بالقوه استعدادی وجود داشته، بالفعل نشده است.

وی اظهارداشت: بررسی‌های میدانی نشان می دهد که پوشش‌های لازم انجام نشده که این دلایل متفاوتی دارد و مهمترین آن نبود منابع و بانک اطلاعاتی است و یکی از مشکلات و خلأهای تاریخی کشور است که به هر دلیلی نتوانستیم بانک اطلاعاتی جامع اقتصادی و اجتماعی تهیه کنیم تا در چنین شرایطی توزیع عادلانه امکانات را فراهم کنیم.

این کارشناس حوزه کار گفت: برای نمونه وام یک میلیون تومانی که دولت برای تمام خانوار یارانه بگیر اختصاص داد؛ باید بپرسیم که آیا همه آنها به این مبلغ نیاز دارند، طبیعی است که اینطور نیست و حتی برخی از این افراد مستحق دریافت یارانه نقدی نیستند .

وی تصریح کرد: در جامعیت پوشش حمایت های اجتماعی در چنین شرایط بحرانی، متاسفانه دچار فقر اطلاعات هستیم که خود موجب برخی از منابع در نقطه‌ای که باید اثرگذار باشد نیست و چون گستره جمعیتی زیادی نیازمند دریافت کمک هستند طبیعی است که نمی‌توان کمک‌های موثر را به افراد واجد شرایط انجام داد و تا اثر خود را بگذارد.

حاج اسماعیلی گفت: اینها مشکلاتی است که در کشور داریم و متاسفانه تاریخی است. در زمانی که فرصت داریم و باید اراده ای باشد تا این مشکلات را به لحاظ اطلاعاتی و آماری برطرف کنیم، فاز تاخیر اتفاقات می افتد که این تاخیر هزینه های چند برابری به دنبال دارد و اثرات متفاوت اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی ایجاد می کندکه برای رفع آنها مجبور هستیم هزینه های سنگین تری را پرداخت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کمک های اجتماعی به هنگام نوعی عملیات پیشگیری است، گفت: تمام صاحبنظران به این نتیجه رسیدند که کمک های نابهنگام در واقع نوشدارو بعد از مرگ سهراب است، برای نمونه پرداخت بیمه بیکاری کرونا به کارگران که تا کنون انجام نشده و آسیب دیدگان هنوز مقرری خود را دریافت نکردند و در حالی که چند ماه از این موضوع گذشته دیگر اثربخشی لازم را ندارد و باید زودتر از اینها به فکر می بودیم و با شیوع کرونا در چین باید در کشور آمادگی لازم برای مقابله با این سونامی  را فراهم می کردیم.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 103882
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا