وضعیت‌سنجی فضایی استان‌های کشور آغاز شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «سعید قربانی» از وضعیت‌سنجی فضایی استان‌های کشور خبر داد و گفت: این وضعیت سنجی در خصوص سیاست‌های کلان در راستای استفاده از توان داخلی، ظرفیت سازی و ایجاد مشارکت حداکثری، اولویت دهی به بخش‌های غیر دولتی در حوزه خدمات و کاربردهای فضا پایه کشور انجام خواهد شد.

وی گفت با اشاره به این که نتایج این وضعیت سنجی به زودی تحلیل و مورد تصمیم و اقدام قرار خواهند گرفت، ادامه داد: این وضعیت سنجی با رویکرد سه‌گانه و با استفاده از سنجش ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و نیازمندی‌های فضا پایه استان‌ها با همکاری ادارات کل استانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب طراحی پرسشنامه بسته و باز انجام شده است.

قربانی در خصوص فرم‌های طراحی شده اقلام داده‌ای شاخص‌هایی که مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است، افزود: ظرفیت‌هایی مانند آسمان پاک و دید شفاف آسمان شب، اقلیم‌های مناسب گردشگری فضا پایه، تعداد دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان‌ها در رشته‌های مرتبط هوا فضا و سنجش از دور، میزان علاقه‌مندی سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فضایی، وضعیت موجود زیرساخت‌های آزمایشگاهی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، پارکهای علم وفناوری مرتبط گروه اول را تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص دسته بندی دوم خاطرنشان کرد: نیازمندی‌هایی از قبیل میزان رخدادهای طبیعی منطقه‌ای وتقاضای خدمات ماهواره‌ای درمدیریت پیشگیری و بحران، میزان تقاضای سرمایه گذاری در بخشهای فضایی، میزان سکونت و نیاز مناطقی که پوشش ارتباطی کابلی ندارند.

گروه‌بندی بعدی نیز شامل توانمندی‌هایی از قبیل میزان محصولات و خدمات فضاپایه تجاری شده، تعداد شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال، تعداد همایش‌ها و نشست‌های تخصصی فضامحور، تعداد مقالات کتب و تالیفات مرتبط می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: تحلیل آماری این وضعیت سنجی از استان‌های کشور ملاک سیاست‌گذاری‌های آینده سازمان فضایی برای ظرفیت‌سازی فناورانه، خدمات وکاربردهای فضاپایه و ترویج در سطح استان‌ها قرار خواهد گرفت و طبعا «مبنایی برای تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های سفرهای استانی» خواهد بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلاندانش و فناوری
شناسه : 103924
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا