xtrim

جزئیات طرح اختصاص ماهانه ۲۴ لیتر بنزین به هر ایرانی

جهان صنعت نیوز| احمد امیرآبادی فراهانی در یک گفت‌وگوی رادیویی درخصوص جزئیات طرح پیشنهادی خود برای بنزین گفت: چند طرح مختلف مطرح است که هیچکدام به تصویب نرسیده است و مردم این طرح را باید در حد یک طرح بدانند. دو طرح مطرح است که یک طرح می‌گوید سهمیه بنزین را به خودرو بدیم و طرح دیگر می‌گوید به هر ایرانی یا شماره ملی سهمیه بنزین اختصاص دهیم.

وی افزود: اینکه سهمیه بنزین براساس هر ایرانی باشد به عدالت نزدیک‌تر تا اینکه به هر ماشین بدهیم چرا که ممکن است یک خانوار چند ماشین داشته باشد و یک خانوار ماشین نداشته باشد. قیمت بنزین در  فوب خلیجفارس ۴۳ سنت است و اگر دلار ۸۲۰۰ تومان را حساب کنیم بهای واقعی بنزین بسیار بیشتر از بهای فعلی است.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه سهمیه طرح‌های پیشنهادی بین ۲۰ تا ۳۰ لیتر است، تصریح کرد: طرح ما ۲۴ لیتر است. یعنی ۰.۸ لیتر به مردم بدهیم که در ماه ۲۴ لیتر می‌شود. در حال حاضر ۹۲ میلیون لیتر مصرف داریم که بعد از عید به ۱۰۰ میلیون لیتر خواهد رسید.

opal

وی ادامه داد: براساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس اگر این روند ادامه یابد تا سال ۱۴۰۸ میزان مصرف به ۲۵۰ میلیون لیتر خواهد رسید و با توجه به اینکه میزان تولید بنزین بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر نخواهد بود، باید در آن سال ۱۳۰ میلیون لیتر واردات بنزین انجام دهیم.

امیرآبادی فراهانی تاکید کرد: اگر تحریم نباشیم و امکان واردات بنزین باشد، هر چقدر نفت صادر می‌شود باید معادل آن بنزین وارد شود. بنابراین باید مصرف بنزین مدیریت و ساختار تولید خودروها اصلاح شود.

وی گفت: پیشنهاد این است که کارت بانکی خانوار معادل ۰.۸ لیتر برای هر نفر در روز شارژ شود و این بنزین قابل فروش به دولت باشد. این ۰.۸ لیتر در روز که ۲۴ لیتر در ماه است، سهمیه بنزین به قیمت ۱۰۰۰ تومان است که در صورت باقی ماندن تا پایان ماه، دولت میزان سهمیه باقی مانده را در پایان هر ماه از خانوار خریداری و معادل ریالی آن را که مابه‌التفاوت قیمت ۱۰۰۰ تومان و ۳۰۰۰ تومان برای هر لیر است به حساب خانوار واریز می‌کند.

امیرآبادی افزود: برای مصرف مازاد داخل بنزین (مازاد بر سهمیه) بهای ۳۰۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود و مازاد بر مصرف را می‌توان به قیمت ۵ تا ۶ هزار تومان صادر کرد.

وی با اشاره به جمعیت ۶ میلیون نفری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، گفت:‌ فقط ۵ درصد از این افراد ماشین دارند که با این حساب یارانه ۳۲۰۰ میلیاردتومانی آنها در طول یک سال به افراد دارای ماشین داده می‌شود. بنابراین سهمیه بندی بنزین براساس هر ایرانی به عدالت نزدیک‌تر است و از طرف دیگر میزان مصرف هم کاهش می‌یابد.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه میانگین بعد خانوار در ایران ۳.۲ نفر است، تصریح کرد: با این حساب به طور متوسط به هر خانوار ۷۲ لیتر داده می‌شود که با توجه به اینکه در دوران استفاده از کارت هوشمند سوخت ۸۳ درصد از صاحبان ماشین در سطح ۶۰ لیتر در ماه مصرف می‌کردند، به طور قطع بنزین مازاد بر مصرف خواهیم داشت.

وی با اشاره به درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای این طرح، گفت: ما در این طرح می‌گوییم بخشی از منابع برای دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌ها و وانت‌بارها اختصاص یابد و همچنین وام‌ با نرخ سود ۴ درصد برای دوگانه‌سوز کردن خودروها داده و ضمانت بازگشت وام هم منابع همین کارت‌ها باشد. البته اگر در موعد پرداخت نشود نرخ سود وام به ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

امیرآبادی فراهانی ادامه داد: بخش دیگری از منابع صرف خرید اتوبوس‌های برقی و گازسوز و توسعه ناوگان مترو و اشتغال‌زایی در بخش مسکن شود. دولت مکلف می‌شود تولید خودروهای پایه گازسوز را به ۳۵ درصد برساند و شهرداری‌ها هم حق افزایش هزینه حمل و نقل مسافر در سال ۹۸ را نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه دولت بنزین مازاد را در پایان هر ماه از خانوارها می‌خرد، گفت: شب سی‌ام هر ماه باقی مانده سهمیه صفر و وجه ریالی آن به حساب واریز می‌شود. البته اگر فرد دیگری نیاز به بنزین دارد، این امکان فراهم می‌شود که سهمیه خود را به فرد دیگری انتقال دهد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: یک سهمیه ۴ ماهه برای تاکسی‌ها و وانت‌بار‌ها داده می‌شود که در آن مدت خودرو خود را دوگانه‌سوز کنند. البته این در حد طرح است و نیاز به تصویب مجلس در قالب لایحه بودجه سال آینده دارد.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 10481
لینک کوتاه :