هر ۱۰ هزار ریال یک تومان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رییس کل بانک مرکزی در جلسه علنی دیروز حاضر بود تا با طرح نظرات کارشناسی خود لزوم تصویب لایحه را به نمایندگان نشان دهد. در همین جهت بر اهمیت افت حیثیت ملی پول ایران تاکید کرد و گفت: «در حال حاضر رابطه پول ما با یورو رقم وحشتناکی اختلاف دارد و معادل ۰.۰۰۰۰۰۶ است. همچنین سرانه اسکناس در کشور ما ۱۰۲ است که بالاترین بین کشورها بود و در مقابل سرانه مسکوکات در کشور ۲۶ است در حالی که در کشورهای اروپایی این رقم ۲۰۰ تا ۳۰۰ است»

وی افزود: «ما هشت میلیارد اسکناس داریم که پنج میلیارد آن زیر ۲ هزار تومان است. در حال حاضر مسکوکات ما از وعده خارج می‌شوند و سالانه یک میلیارد اسکناس امحا می‌شود که این هر سال ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد»

به گفته وی، کاهش کارایی پول ملی در نتیجه تورم مزمن و انباشته پنج دهه اخیر اتفاق افتاده و باعث شده پول ملی که به عنوان ریال و پیش از آن دینار نامیده می‌شد در جامعه کاربرد نداشته باشد و البته دینار مدت‌هاست که وجود خارجی ندارد و عرف اصلی در جامعه تومان است. ما هم می‌خواهیم با عرف جامعه هماهنگ باشیم.

همتی در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد: در اینجا تورم علت است نه معلول و این تغییر معلول تورم مزمن چند دهه‌ای است. وظیفه بانک مرکزی تسهیل مبادلات بازرگانی مردم است و به همین دلیل ما پیشنهاد این لایحه را ارائه کرده بودیم. این موضوع یک سال است در کمیسیون اقتصادی در حال بحث است و درباره آن بحث‌های کارشناسی صورت گرفته. کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون بودجه به عنوان کمیسیون فرعی آن را تصویب کرده است.

وی با بیان اینکه این تغییر به صورت تدریجی انجام خواهد شد، اظهار کرد: هر دو پول به موازات هم پیش خواهد رفت تا این تغییر حذف شود. ما مجددا شب گذشته در هیات دولت بر این موضوع تاکید کردیم که پول ملی تومان باشد و اضعاف آن به صورت قران باشد یعنی یک تومان معادل ۱۰۰ قران و ۱۰ هزار ریال سابق که با توجه به پیش‌بینی‌ها این امر بسته به شرایط و آماده‌سازی از دو تا پنج سال به طول می‌انجامد.

افزایش التهابات

لایحه یادشده مخالفانی هم داشت که بعضاً برای ثبت در تاریخ فقط پشت تریبون رفتند مثلاً علیرضا سلیمی نماینده محلات گفت: چه توجیهی دارد که مجلس در روزهای پایانی با عجله موضوع حذف چهار صفر از پول ملی را مورد بررسی قرار دهد آن هم در وضعیتی که هیچ چیزی به خصوص قیمت‌ها ثبات ندارد. خودرو و مسکن گران شده و ما انگار می‌خواهیم با این مصوبه اوضاع را به هم بریزیم و مزید بر علت شویم. با این مصوبه بازار بیش از پیش به هم می‌ریزد.

پاسخ محمدعلی ‌پورمختار نماینده کبودرآهنگ اما به وی این بود که حذف چهار صفر از پول ملی را نباید بر دولت بعدی تحمیل کرد. باید مدت زمان این کار کوتاه شود چون برای اقتصاد کشور این گونه مقرون به صرفه خواهد بود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی اما بیشتر به استفاده از واژه تومان انتقاد داشت. او در اخطاری گفت: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. طبق بررسی‌های بنده که از آقای همتی هم سوال کردم، تومان واژه فارسی نیست بلکه واژه مغولی است که از مدت‌ها قبل وارد ادبیات ایران شده است.در این هنگام پزشکیان رییس جلسه با بیان اینکه این اخطار وارد نیست گفت: تومان واژه‌ای است که از قبل بوده و بارها و بارها مجلس از آن به خصوص در زمان بررسی بودجه استفاده کرده است.

حاجی‌دلیگانی در واکنش به پزشکیان گفت: من این صحبت را می‌کنم تا در تاریخ ثبت شود. بعدها نگویید از واژه غیرفارسی استفاده شده. قران هم همین‌طور است.

نمره قبولی دولت در این طرح

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق به عنوان موافق کلیات این طرح گفت: اگر بخواهیم به دولت نمره خوب بدهیم یکی از کارهای خوبش همین لایحه چهار صفر است. وی اضافه کرد: این لایحه و حذف صفر از پول ملی می‌تواند گره از مشکلات مردم باز کند.

علی ‌بختیار نماینده گلپایگان دیگر موافق لایحه بود و گفت: ما باید اسکناس‌های زیادی را جمع‌آوری کنیم. در حال حاضر هزینه‌ چاپ اسکناس بالا رفته و یکی از دلایل موافقت با کلیات هم همین است که از چاپ اسکناس به این شکل جلوگیری کنیم. در حال حاضر ما باید در مبادلات خارجی حجمی پول مصرف کنیم که این در کشورهای توسعه‌یافته منسوخ است.

وی اضافه کرد: مجلس قطعاً باید به اصلاحات پولی و اصلاح نظام بانکداری اسلامی که دغدغه رهبری و مراجع است می‌پرداخت که این موضوع یکی از همین موارد است.

صدیف بدری نماینده اردبیل نیز به عنوان موافق کلیات این لایحه گفت: نظام‌های پرداخت هر کشور در وهله اول متکی به نظام اسکناس و مسکوک است و حتی اقتصادهای پیشرفته نقش این ابزار را نادیده نگرفتند.

وی با بیان اینکه به دلیل تورم ۵۰ سال اخیر پول ملی ارزش خود را از دست داده، گفت: در حال حاضر پرداخت وجه نقد به سختی انجام می‌شود و چاپ و امحا نیز هزینه‌ بالایی دارد.

بعد از همه این حرف‌ها اما زور موافقان چربید و مجلس دهم در روزهای پایانی خود یک تصمیم مهم و تاریخی دیگر گرفت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 104839
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا