برنج به لطف دلالان نام آشنا به ۴۰ هزار تومان رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سپیده سدات خرمگاه- در حالی که تخلف و گران فروشی برنج ایرانی در بازار مصرف در ۳ تا ۴ سال اخیر تشدید شده اما با وجود اطلاع دستگاه‌های ناظر از این موضوع اقدام مناسبی برای مقابله با آن صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که براساس جدیدترین آمار تغییرات قیمتی در بین برخی از کالاهای اساسی و مهم، در اسفندماه ۹۸ برنج با رشد ۴۴.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین افزایش را به خود اختصاص داده است. بر اساس آنچه فعالان بازار می گویند، قیمت برنج در مراکز تولید برنج در شمال کشور آنچنان با افزایش روبرو نشده اما این در حالی است که نرخ انواع برنج ایرانی در بازار کلان شهرهایی مانند تهران به شدت افزایش یافته است.تا جایی که حتی فعالان حوزه تولید معتقدند به دلیل دخالت دلالان در بازار، برنج از محل تولید تا عرضه با افزایش قیمت ۲ تا ۳ برابری به فروش می رسد.

دلالان، اخلالگران بازار

در حالی که با وجود معرفی دلالان به عنوان اخلالگران بازار برنج، هیچ تغییری در این زنجیره ایجاد نمی شود. از این رو به نظر می رسد که دستگاه های نظارتی تنش های دنباله دار در این بازرا را پذیرفته اند و به فکر راهکاری جدی برای حذف آنها از زنجیره تولید تا توزیع نیستند.

بر همین اساس بارها دبیر انجمن برنج ایران اعلام کرده است که دستگاه های نظارتی در خواب به سر می برند و تلاشی برای سروسامان دادن به این بازار نمی کنند.

جمیل علیزاده شایق در همین خصوص به «جهان صنعت نیوز» گفت: تفاوت قیمت در محل تولید و مصرف به میزانی است که با هیچ یک از معیارهای اقتصادی و بازار تناسب ندارد.

شایق اظهار کرد: کیفیت برنج در محل مصرف پایین‌تر از محل تولید است چرا که برنج در محل تولید حداکثر ۲ تا ۳ درصد حاوی خرده برنج است، اما میزان خرده برنج در محل مصرف به ۸ تا ۸.۵ درصد می‌رسد.

وی افزود: علاوه بر افزایش خرده برنج، برنج‌های عرضه شده در بازار مصرف مشکل اختلاط نیز دارند به این معنی که برنج کیفی ایرانی با برنج مشابه خارجی یا برنج رقم پر مصرف مخلوط می‌شود.

ناکارآمدی دستگاه های نظارتی

شایق با بیان اینکه افزایش بیش از ۴۴ درصدی قیمت برنج داخلی در بازار مصرف بیش از آنکه مربوط به بخش تولید باشد مربوط به دلال بازی در بازار است، گفت: قیمت هر کیلوگرم کیفی‌ترین برنج دو الکه با کمترین خرده در محل تولید را ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان است درحالی که این قیمت در کلان شهرها و به واسطه دلالان و نبود سیستم نظارتی به ۴۰ هزارتومان نیز رسیده است.

دبیر انجمن برنج ایران با تاکید براینکه این افزایش قیمت ها فقط در حوزه برنج نبوده و کالاهای دیگر نیز به همین مقدار با افزایش قیمت روبرو شده ­اند، گفت: تمام این مشکلات و آشفتگی در بازار امروز به دلیل عدم وجود سیستم های نظارتی است. چراکه تا به امروز ما خبری در خصوص برخورد با این افراد سودجو نشنیده ایم.

شایق افزود: تا زمانی که سیستم نظارتی آگاه و دلسوزی برای مقابله با این افراد و قطع این زنجیره وجود نداشته باشد و جریمه ها به اندازه کافی بازدارنده نباشد، مصرف کننده همواره متضرر اصلی بازار خواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 105099
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا