مردم قربانی جیب خالی دولت

به گزارش جهان صنعت نیوز:   حال با این وضعیت چرایی تصمیمات عجولانه دولت در بحران کرونا حائزاهمیت است.برخی کارشناسان بر این باورند که جیب دولت به قدری خالی است که در این برهه از زمان چرخه اقتصاد را بر سلامت مردم ترجیح داده است. اما آیا واقعا دولت مردم را قربانی این چرخه کرده است.در همین رابطه سیدحسین سراج‌زاده ، رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران درباره بازگشایی اماکن اداری، تجاری و مذهبی گفت: از نظر جامعه‌شناسی دولت هیچ‌گاه نباید با این سرعت اماکن اداری، تجاری و مذهبی را بازگشایی می‌کرد. به سبب بازگشایی تمام مراکز شرایط برای مردم بسیار عادی شده است.

اخیرا طی نامه‌ای از دولت درخواست کردیم با مطالعات علمی در تصمیمات خود بازنگری کند. درست است که چرخه اقتصاد برای دولت و حتی مردم بسیار اهمیت دارد اما نباید این‌گونه شرایط را برای همگان عادی می‌کردند زیرا همه ما درون یک کشتی زندگی می‌کنیم و با کوچکترین اتفاقی همگی غرق خواهیم شد.

وی افزود: در حال حاضر باید دولت و ستاد مبارزه با کرونا با توجه به داده‌های جدیدی که در اختیار دارد اگر لازم می‌داند سریعاً در بازگشایی اماکن تجدید نظر کند. از طرفی مردم نباید فکر کنند که اوضاع عادی شده و این خستگی ناشی از خانه ماندن نباید باعث شود آنها نسبت به ملاحظات بهداشتی بی‌توجه شوند. مردم باید همچنان فاصله اجتماعی و بهداشت فردی را حتی بیشتر از قبل رعایت کنند. مراقبت‌های فردی علاوه بر اینکه فرد و اطرافیانش را حفظ می‌کند برای جامعه هم مفید خواهد بود. بی‌دقتی و بی‌مبالاتی یک فرد می‌تواند یک جامعه را تهدید کند و در روند صعودی مبتلایان کمک کند.

سراج‌زاده درباره فشار مشکلاتی که دولت بر دوش مردم گذاشته گفت: مسوولیت اصلی حل تمام بحران‌های موجود با دولت است. زمانی که بحث قرنطینه وجود داشت گروه‌های قابل توجهی از مردم در تنگنا قرار گرفتند و به مرور هر روز وضع معیشت مردم بدتر می‌شود. رسیدگی به آنها باید در دستور کار دولت قرار می‌گرفت. حال در شرایطی که دولت تصمیمات عجولانه‌ای گرفته تا جایی که برای مردم مقدور است باید مراقب خود باشند تا مبادا دچار بی‌مبالاتی شوند. به نظر می‌رسد نگاه کم‌اهمیت دادن به موضوع در بخشی از دولتمردان است، که چنین تصمیماتی گرفته می‌شود و هم در بخشی از مردم به همین دلیل هر دو باید یک تجدیدنظر جدی در این رفتار داشته باشند. ولی در هر صورت مسوولیت‌های اجتماعی فردی ما در رعایت بهداشت فردی امری ضرروری است. هیچ‌یک از ما نباید این مسوولیت‌ها را فراموش کند.

وی افزود: دولت به خاطر فشارهای اقتصادی قرنطینه را شکست در صورتی که بهتر بود دولت این مسوولیت خطیر را به عهده می‌گرفت و با منابع مالی مختلفی که در اختیار داشت به یاری تک‌تک مردم می‌شتافت. اما متاسفانه دولت به خاطر شرایط وخیم اقتصادی و تحریم‌ها به دولتی ناتوان تبدیل شده است. دولت باید هر چه سریع‌تر در سیاست‌هایش بازنگری کند و در بازگشایی اماکن اداری و مذهبی و مدارس تجدیدنظر کند وگرنه در مدت نه چندان دور با اوج مجدد کرونا مواجه خواهیم شد.

رییس انجمن جامعه‌شناسی درباره وضعیت سفید برخی استان‌ها گفت: در ابتدای امر باید دید آمار و اطلاعاتی که بعد از بازگشایی به دست می‌آید چه فرآیندی را نشان می‌دهد. گرچه تعداد مبتلایان و فوتی‌ها که وزارت بهداشت رسماً اعلام می‌کند، صحیح نیست. پنهان‌کاری دولت در این زمینه یک نقطه ضعف دیگر بر عملکردش محسوب می‌شود. زیرا این عمل باعث شده اعتماد مردم به دولت کمتر از قبل و عمق این شکاف هر روز بیشتر از دیروز شود. در این گیرودار مردم هیچ چاره‌ای جز خود مراقبتی ندارند.

سراج‌زاده درباره امکان تکرار اعتراضات گسترده مردم در دوران پساکرونا گفت: قبل از بحران کرونا فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم و سوءمدیریت گریبان مردم را گرفته بود. تحریم در همه جوامع رکود اقتصادی ایجاد کرده و در شرایط موجود ایران آثار مخرب این رکود روی قشر ضغیف جامعه نشان داده به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد با ترکیب فشار‌های اقتصادی و مطالبات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی موج تازه‌ای از نارضایتی‌های را ایجاد خواهد شد. اگر دولت در سیاست‌هایش بازنگری نکند. مردم همانند آتش‌فشانی در حال فوران هستند. دولت باید به اصلاح رویه‌های حکمرانی با توجه به خواسته‌های مطالبات مردم بپردازد و شرایطی را فراهم کنند تا این فشار‌ها حل شود. عمده این تجدیدنظرها هم در سیاست خارجه و تنش‌زدایی و رفتن به سمت رویکرد سیاست خارجه صحیح است.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 105439
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا