xtrim

کمبود در انتظار بازار تایر

به گزارش جهان صنعت نیوز:   محمدرضا تقی گنجی رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور درخصوص شرایط تولیدکنندگان تایر کشور به‌علت عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این صنعت گفت: از اواخر دی ماه سال گذشته دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به هیچ یک از تولیدکنندگان تایر داده نشده و البته عدم اعلامی مبنی بر این موضوع که از این پس نیز این ارز داده نخواهد شد باعث شده تا تولیدکننده نتواند فکری برای خرید مواد اولیه خود با ارز نیمایی کند و در واقع در بلاتکلیفی قرار دارد.

وی ادامه داد: حداکثر موجودی مواد اولیه تایرسازان کفاف تولید محصول تا پایان خرداد ماه را می‌دهد و از این رو باید هرچه سریع‌تر وضعیت تخصیص ارز این صنعت مشخص شود و اگر قرار است که ارز ۴۲۰۰ تومانی همچون سال گذشته به تولیدکننده داده شود این امر هرچه سریعتر اجرایی شود چرا که واردات مواد اولیه نیز پروسه‌ای زمانبر است.

گنجی افزود: درحالی دولت در ماه‌های اخیر در تامین ارز دولتی برای مواد اولیه واحدهای تولیدی به مشکل برخورده است که سال گذشته ۷۰۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات ۲۰۰ هزار تن تایر تخصیص داد اما کل ارز تخصیص داده شده به تولیدکننده ۱۶۰ میلیون دلار بود که این میزان ارز منجر به تولید ۲۹۰ هزر تن تایر در داخل کشور شد، همین اعداد و ارقام نماینگر لزوم توجه بیشتر به بخش تولید است.

opal

رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: دولت با هدف کنترل قیمت برای مصرف‌کننده به تولیدکننده ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد و ما نیز محصول را با این ارز تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنیم اما لزوما محصول با این قیمت به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد. درواقع عده‌ای دلال در بازار حضور دارند که تایر را با قیمت توزیع کارخانه خریداری کرده و سپس با قیمت بسیار بالاتری به مصرف‌کننده واقعی به فورش می‌رسانند. این موضوع علاوه بر بازار تایر در سایر محصولات نیز وجود دارد.

وی افزود: در چنین شرایطی شاید بهتر باشد که دولت از توزیع  ارز ۴۲۰۰ تومانی دست کشیده تا سود چنین حمایتی به جیب دلالان نرود. تولیدکننده نیز مواد اولیه را با ارز نیمایی خریداری کرده و باتوجه به قیمت تمام شده و نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به فروش برساند.

گنجی در خصوص تفاوت قیمت تمام شده تایر با ارز ۴۲۰۰ و ارز نیمایی گفت: ارز نیمایی تقریبا سه و نیم برابر ارز دولتی است. از آنجاییکه ۳۰ درصد قیمت تمام شده تایر وابسته به واردات مواد اولیه با ارز است، اگر قرار باشد که از این پس تایر با ارز نیمایی تولید شود باید انتظار افزایش قیمتی حدود ۱۰۰ درصدی را فقط برای تفاوت نرخ ارز داشته باشیم. البته سایر هزینه‌های تولید داخل ازجمله حقوق و دستمزد نیز در سال جاری رشد قیمتی پیدا کرده که همین امر نیز طبیعتا رشد قیمت تایر تولیدی در سال جاری را در پی خواهد داشت.

گنجی در زمینه توان رقابت تولیدکننده با واردکننده در صورت دریافت ارز نیمایی گفت: اگر تولیدکننده و واردکننده هر دو ارز نیمایی دریافت کنند، به واقع تولیدکننده داخلی توان رقابت با واردکننده را دارد. در واقع تخصیص ارز دولتی به تولیدکننده حمایت از مصرف‌کننده و نه تولیدکننده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر درخصوص عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضای تایر کشور گفت: میزان تولید تایر سواری در کشور کفاف کل نیاز بازار داخل را می‌دهد. اما این کمبود بازار ناشی از پیش‌بینی افزایش قیمت تایر در روزها و هفته‌های آتی است. درواقع توزیع‌کنندگان تایر با پیش‌بینی این موضوع که به زودی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند اقدام به عدم عرضه کل محصول تحویل گرفته به بازار می‌کنند که همین امر نیز باعث برهمریختگی شده است.  

واردکننده مخل بازار نیست

احمدرضا متقی نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان تایر درخصوص بالاتر بودن میزان ارز ارائه شده به واردکنندگان در قیاس با ارز تولیدکننده به جهان صنعت گفت: از آنجاییکه اطلاع دقیقی از میزان ارز دولتی داده شده در سال گذشته به کل تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر ندارم نمی‌توان اعداد اعلا شده از سوی انجمن تولیدکنندگان تایر را تایید یا تکذیب کنم اما واقعیت آن است که کل ارز ارائه شده به واردات مطابق نیاز بازار داخل بوده است. در شرایطی که تولید تایر خودروهای سنگین توسط تولیدکنندگان تنها کفاف ۳۰ درصد نیاز بازار داخل را می‌دهد طبیعی است که باید مابقی نیاز از طریق واردات تامین شود. کل ارز دولتی تخصیص داده شده به واردات نیز تنها به‌منظور تامین نیاز بازار در زمینه تایرهای سنگین بوده است.

وی ادامه داد: واردکنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی را تنها برای تایر خودروهای سنگین دریافت می‌کردند که از شهریور ماه سال گذشته نیز دیگر هیچگونه ارز دولتی داده نشده است.

 متقی گفت: درحالی تولیدکنندگان معترض فعالیت واردکنندگان هستند که درحال حاضر واردکنندگان قانونی تایر سهم  بسیار ناچیزی از بازار تایرهای خودروهای سواری ندارند. در زمینه تایر خودروهای سواری علاوه بر اینکه واردات باید با ارز نیمایی باشد، وزارت صنعت، معدن و تجارت تثبت سفارش رینگ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ را نیز انجام نمی‌دهد. همچنین واردکننده تایر اگر بخواهد با همین شرایط نیز اقدام به واردات کند با مشکلات جدی در تامین ارز نیمایی از بانک و صرافی روبرو است. مشکلاتی همچون هزینه‌های بالای انتقال پول به خارج، تعرفه ۴۰ درصدی واردات و مالیات بر ارزش افزوده نیز باعث رشد قبال توجه هزینه واردات قانونی می‌شود. اما در این شرایط قاچاقچیان به راحتی و بدون هیچ یک از هزینه‌های بیان شده اقدام به واردات محصول به کشور می‌کنند.

متقی درخصوص صحبت تولیدکنندگان تایر که میزان تولید آن‌ها تامین کننده نیاز بازار داخل در زمینه تایر خودروهای سواری هست گفت: در روزهای گذشته صف‌های طولانی برای خرید تایر با نرخ دولتی در مقابل نمایندگی‌های رسمی فروش در نقاط مختلف کشور به‌وجود آمده که همین امر سندی برای عدم تعادل میان عرضه و تقاضا است.

وی ادامه داد: در ماه‌های قبل نیز بخشی از نیاز بازار کشور از طریق تایرهای قاچاق تامین می‌شد که شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای کشور میزان عرضه تایر قاچاق در کشور را محدود کرد و همین کاهش در عرضه نیز به سرعت تاثیر خود را در بازار گذاشت.

متقی گفت: اگر میزان تولید تایر سواری کشور مطابق با عرضه و تقاضا بود تفاوت قیمتی ۵۰ تا ۷۰ درصدی میان قیمت اعلامی از سوی کارخانه و قیمت فروش به‌وجود نمی‌آمد.

وی ادامه داد: اگر اختلاف قیمت و کمبود در بازار کوتاه مدت بود می‌شد آن را به احتکار نسبت داد اما استمرار تفاوت قابل توجه قیمت کارخانه و فروش آزاد به معنی تفاوت میزان توان تولیدکنندگان با نیاز بازار است.

تسریع در تخصیص ارز تولیدکنندگان

مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر حمایت از تولید ملی و جلوگیری از واردات محصولات مشابه داخلی به کشور، از پیگیری برای رفع مشکلات مرتبط صنعت تایر خبر داد و گفت: : تامین ارز مورد نیاز صنعت تایر، همانند سایر کالا‌های اساسی در اولویت بوده و به زودی با هماهنگی بانک مرکزی این روند تسریع می‌شود.

صادقی نیارکی در ادامه درخصوص محدودیت واردات محصولات دارای مشابه داخلی که یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان تایر کشور به‌شمار می‌رود نیز، افزود: محدودیت واردات عمدتا برای محصولاتی اتخاذ می‌شود که به میزان کافی و متناسب به مصرف داخلی در کشور تولید می‌شود. در صنعت تایر نیز در صورت تامین نیاز داخلی این سیاست اجرایی خواهد شد و خواسته‌های تولیدکنندگان تایر در زمینه بازنگری در روند اعطای مجوز واردات برای انواع تایر و ایجاد محدودیت‌هایی برای واردات این محصول به کشور برای بررسی و تصمیم‌گیری به معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس می‌شود.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 105451
لینک کوتاه :