دولت الکاظمی گزینه ای نسبتا مناسب برای ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:   تلاش‌ آمریکایی‌ها اما برای به کرسی نشاندن گزینه خود ادامه داشت. الکاظمی اکنون نخست‌وزیر شده و بسیاری او را گزینه مورد حمایت آمریکا و موجب تقویت جایگاه این کشور در منطقه می‌دانند. واقعیت امر وقتی روشن می‌شود که به روند طولانی معرفی کابینه از سوی وی و رایزنی‌هایی که گروه‌های شیعی از جمله دولت قانون انجام دادند توجه داشته باشیم. برخی از تحلیلگران ادامه‌دار شدن این کشمکش‌ها را نشانه حصول توافقاتی با الکاظمی می‌دانند که از وی یک گزینه نسبتا خوب برای ایران می‌سازد!

سیدجلال ساداتیان یکی از همین کارشناسان است. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت نیوز» گفت: «به نظر می‌آید جریانات شیعی در رایزنی‌های خود موفق بوده‌اند و اکنون الکاظمی نخست‌وزیر شده است چراکه این ائتلاف قانون و … تا حالا درباره دسته‌بندی و ترکیب دولت الکاظمی حرف داشتند و همین حرف‌ها باعث شد دو کاندیدای قبلی تشکیل کابینه عملاً موفق نشوند و الان نوبت به الکاظمی رسیده است. این جریانات در مورد الکاظمی که خود مسوول امنیت بود نیز به موضوعاتی مثل اینکه از چه کسانی در کابینه استفاده می‌کند، پست‌های مهم را به چه کسانی می‌دهد و … توجه ویژه داشتند.

رای گرفتن او از پارلمان عراق به این معنی است که رایزنی‌ها و کشمکش‌ها در این باره در نهایت به نتیجه رسیده است.»

وی افزود: «مساله چالش‌ساز دیگر قبل از رای دادن به الکاظمی این بود که او چه سیاستی در پیش می‌گیرد. گروه‌های شیعی خواهان این بودند که او به سوی اجرای مصوبه مجلس نمایندگان عراق مبنی بر خروج آمریکا از این کشور پیش روند و وعده این کار را بدهد. به اضافه اینکه کردها و اهل سنت نیز حرف‌هایی داشتند. الان نمی‌دانم که اینها به چه توافقاتی رسیده و روی کدام جزئیات توافق کرده‌اند اما موضوعاتی که اشاره کردم همان اختلافاتی بود که شکل دادن کابینه او را طولانی کرد.»

این تحلیلگر مسائل منطقه ادامه داد: «رای دادن به الکاظمی یعنی صورت گرفتن توافقاتی در حوزه سیاست‌ها و ترکیب دولت. به هر حال با توجه به وضعیتی که ما داشتیم، اگر ایشان وعده خروج آمریکا از عراق را داده باشد یعنی وزنه جمهوری اسلامی در عراق کماکان قابل توجه باقی می‌ماند.»ساداتیان در پاسخ به اینکه اعلام حمایت‌های آمریکا از الکاظمی چقدر نشانه تداوم نفوذ این کشور در عراق است، گفت: «به نظر می‌آید که آمریکا در مجموع خیلی در عراق به دست و پا افتاده است.

اینکه از داعش حمایت می‌کند و حملات داعش در داخل عراق به شکل سابق درآمده از یک سو و اینکه مصوبه کنگره آمریکا برای عدم دخالت در امور منطقه به مفهوم جنگ با ایران از سوی ترامپ وتو شد از سوی دیگر، یعنی وضعیت عراق و منطقه برای آمریکا موجب نارضایتی شده است و ایالات متحده به دنبال این است که موقعیت بهتری برای خود ایجاد کند.»

وی افزود: «به نظر من با وجود اینکه گفته می‌شود الکاظمی گزینه مورد حمایت آمریکاست، این به معنی چرخش به سوی آمریکا نیست. همین که شکل‌گیری کابینه او طولانی شد یعنی رایزنی‌های جدی در این خصوص در جریان بود. نکته مهم دیگر که اشاره کردم نیز بحث تعهد او به اجرایی کردن خروج آمریکا از عراق است. جزئیات توافق درباره این موضوعات برای پاسخ به پرسش شما بسیار مهم خواهد بود و نشان خواهد داد که جریانات شیعی کوتاه آمده و پذیرفته‌اند که او مثلاً در برابر خروج آمریکا سکوت کند یا خیر. اگر این‌طور باشد که قطعاً آمریکا موقعیت خوبی خواهد داشت اما اگر چنین نشده و الکاظمی وعده اجرای مصوبه را داده باشد، باید این‌طور نتیجه گرفت که آمریکا در دردسر افتاده است. برخی شواهد دیگر نیز نشان می‌دهد که آمریکا در آنجا دچار مشکل است و موقعیت ایران بهتر است.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره نشانه‌های بهتر بودن موقعیت ایران توضیح داد: «همین اقدامات آمریکا مبنی بر فعال کردن جریان‌های داخلی یعنی همین داعش برای اثبات لزوم حضور خود، حملاتی که داعش به حشدالشعبی داشته و حتی تا نزدیکی‌های مرز ایران هم رسیده است نشان می‌دهد که آمریکا تلاش می‌کند ضرورت ماندگار بودن خود در عراق را برای افکار عمومی این کشور به اثبات برساند. بحث دیگر همین است که ترامپ مصوبه کنگره برای کاهش اختیارات جنگی را وتو کرد. همه اینها نشان می‌دهد که آمریکا در عراق موقعیت خوبی ندارد و تلاش می‌کند خود را محدود نبیند تا اگر لازم شد از گزینه جنگ و یا حداقل تهدید به جنگ استفاده کند. اینها نشان می‌دهد که آمریکا حس می‌کند در عراق باخته و در معرض باخت بیشتر است.»

با این وصف باید به این نتیجه رسید که ایران در جریان تحولات عراق موفق شد تا حدی حرف خود را به کرسی نشاند و مانع از روی کار آمدن گزینه‌های آمریکایی پیش از الکاظمی شود و اکنون طی رایزنی‌هایی که جریانات شیعی مورد حمایت ایران انجام داده‌اند، فردی نخست‌وزیر عراق شده که اگرچه نمی‌توان او را گزینه مورد نظر ایران دانست اما می‌توان امیدوار بود که دولت او خیلی هم با ایران مخالف نیست. ساداتیان نیز این جمع‌بندی و نتیجه‌گیری را قبول دارد. او گفت: «من هم نمی‌گویم که الکاظمی گزینه مطلوب ایران است اما گزینه‌ای است که برای ایران بد نیست. به خصوص اینکه ایران از کانال نمایندگان شیعه‌ای که اکثریت را در پارلمان عراق دارند، می‌تواند فشار لازم را بر او وارد آورد. کمااینکه تا الان هم در شکل‌گیری کابینه او به همین نحو عمل شده است.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 105697
لینک کوتاه :