تاکسیهای هوایی به زودی در آسمان ایران
جهان صنعت نیوز| تاکسیهای هوایی به زودی در آسمان ایران راهاندازی میشوند. مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن ایرلاینها میگوید: «۳ مالک هواپیماهای فوق سبک شخصی درخواست راهاندازی تاکسیهای هوایی در ایران را دادهاند که این درخواستها در حال بررسی است. این موضوع درحالی رخ میدهد که ایرانیها برخلاف بسیاری از کشورهای جهان هواپیماهای شخصی ندارند و پولدارها به هواپیماهای فوق سبک تکموتوره قناعت کردهاند.
هواپیماهای شخصی در ایران از سال ۸۲ وارد کشور شدهاند و حالا چیزی حدود ۱۷۰ هواپیمای یکموتورهفوق سبک در ایران مالکان شخصی دارند. هواپیماهایی که قیمتشان بالای یکمیلیارد تومان است و تا ارتفاع کمی میتوانند پرواز کنند.»
جتهای شخصی در ایران طرفداران زیادی ندارند و البته بهتر است که بگوییم تنها چیزی حدود ۱۷۰ ایرانی مالک هواپیماهای شخصی هستند. هواپیماهای کوچکی که تنها قابلیت حمل تعداد انگشتشماری سرنشین را دارند. آرمان بیات، کارشناس صنعت هوایی در اینباره به «شهروند» میگوید: «در حال حاضر هیچ هواپیما و جت شخصی با ظرفیت بالای دونفر و وزن ۶۰۰کیلوگرم در ایران وجود ندارد.»
در سال ۸۲ وزارت راه وقت، لایحهای را در رابطه با اجازه پرواز هواپیماهای شخصی به دولت برد و از آن تاریخ بود که مالکیت حقیقی و حقوقی هواپیماهای شخصی در ایران آزاد شد و هرکس میتوانست بر اساس ضوابط سازمان هواپیمایی بهرهبرداری کند، اما این لایحه در سالهای گذشته به دلایل مختلفی مغفول ماند.
به گفته این کارشناس صنعت هوایی، بعد از این مصوبه تنها ۱۶۰ الی ۱۷۰ هواپیمای یکموتوره فوق سبک که از آنها بهعنوان هواپیماهای ورزشی استفاده میشود، وارد کشور شد. این هواپیماها که وزنی کمتر از ۶۰۰کیلوگرم دارند، تنها در تفریحات استفاده میشوند و خلبانهای آنها معمولاً قادر به پرواز در مسیرهای طولانی نیستند.
بیات میگوید: «البته نخستینبار سال ۷۶ فردی یک فروند هواپیمای ۴نفره یکموتوره پیستونی وارد کرد اما به دلیل مشکلات قانونی امکان استفاده از آن نبود و درنهایت بعد از سالها خاکخوردن در فرودگاه قلعهمرغی به یکی از ایرلاینها واگذار شد. بعد از آن، در سال ۷۹ شرکت بلند پرواز یک هواپیمای ورزشی وارد کرد که به دلیل محدودیتهایی که وجود داشت، این هواپیما در بخش آموزش مورد استفاده قرار گرفت.
جالب است بدانید که هواپیماهای شخصی مشمول تحریم نمیشوند. بنابراین متقاضیان آن میتوانند به راحتی نسبت به خرید آنها اقدام کنند. این هواپیماها معمولاً در بازار جهانی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار دلار قیمت دارند. به عبارت دیگر با دلار ۱۲هزار تومانی این روزهای بازار ایران، قیمت هر هواپیمای شخصی چیزی حدود یکمیلیارد و ۲۰۰میلیون تا یکمیلیارد و ۸۰۰میلیون تومان قیمت دارد و تعمیر و نگهداری آن معمولاً برای صاحبانش بسته به نوع آن ماهانه چیزی حدود ۳ تا ۵میلیون تومان آب میخورد؛ البته نباید فراموش کرد که در هواپیماهای شخصی خبری از یارانه سوخت نیست.
مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی میگوید: «سوخت جتها و هواپیماهای شخصی به قیمتفوب خلیجفارس یعنی لیتری حدود ۹هزار تومان فروخته میشود و هزینه تعمیر و نگهداری که صاحبان آنها پرداخت میکنند، بهمراتب بیشتر است. البته باید توجه داشت که هواپیما یا همان جتهای شخصی با وزن بالای ۶۰۰ کیلوگرم که امکان جابهجایی بیش از ۲ مسافر را دارند، هزینههای نگهداریشان خیلی بیشتر از اینهاست و در برخی مواقع معادل هواپیماهای مسافری کوچک برای صاحبانشان هزینه میتراشند.
جابهجایی مسافر با جت و هواپیماهای شخصی تابع یکسری قوانین و مقرراتی است و صاحب جت در صورتی که موفق به دریافت موافقت اصولی و بهرهبرداری از سازمان هواپیمایی شود، مجاز به حمل مسافر خواهد بود. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران میگوید: «در حال حاضر ۳ دارنده هواپیمای شخصی درخواست راهاندازی ایرتاکسی را ارائه دادهاند که هماکنون در حال بررسی است.»
در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار خلبان آموزشدیده که توانستهاند گواهینامههای مخصوص هوانوردی را کسب کنند، در ایران وجود دارد که به استخدام هیچ شرکت هواپیمایی در نیامدهاند. این خلبانها که برای گذراندن دورههای خلبانی چیزی حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰میلیون تومان هزینه کردهاند، در صورت فعالیت هواپیماهای خصوصی با ظرفیت بالای ۲ مسافر میتوانند به رؤیای خلبانی خود دست یابند. بیات، کارشناس صنعت هوایی در این باره میگوید: «در همه دنیا شرکتهایی تحت عنوان ایر سرویس در صنعت هوایی مشغول هستند که هیچ هواپیمایی در اختیار ندارند، اما هواپیماها یا جتهای شخصی که مالک حقیقی و حقوقی دارند تحت مسئولیت این شرکتها هستند، بدین صورت که این شرکتها مسئولیتهای عملیاتی، تعمیر، نگهداری و حتی رزرو خلبان را برعهده دارند. این شرکتها بر اساس قراردادی که با خلبان منعقد میکنند، موظف به تمامی مسئولیتهای پرواز میشوند و متناسب با خدماتی که ارائه میدهند، پول دریافت میکنند.»
یکی از نخستین مزیتهای استفاده از هواپیمای خصوصی این است که لازم نیست ۲-۳ ساعت زودتر از زمان پرواز در فرودگاه حاضر باشید. تنها یک ربع قبل از پرواز به فرودگاه برسید و خودرویتان را نزدیک هواپیما پارک کنید و با چند قدم پیادهروی سوار جت خصوصیتان بشوید! مراحل چک-این و مراحل امنیتی بسیار کوتاه و جزئی است. لازم نیست نگران وزن چمدانها یا بررسی وسایل داخل چمدانهایتان باشید و پس از فرود هم نباید کلی معطل شوید تا بالاخره چمدانتان را تحویل بگیرید. بلافاصله پس از اینکه شما و همسفرانتان سوار هواپیما شدید، درها بسته میشود و هواپیما پرواز میکند!
اگر از لحاظ امنیت پرواز بخواهیم مقایسه کنیم، جتهای خصوصی تقریباً به اندازه هواپیماهای تجاری امنیت داشته و در برخی موارد حتی امنیت بالاتری هم دارند. هواپیماهای خصوصی نیز تابع همان قوانین امنیتی هواپیماهای تجاری هستند و علاوهبراین، شرکتهای ارایهکننده خدمات جت خصوصی سعی میکنند، امنیت بالاتری نیز برای مسافران فراهم کنند. نکته دیگر اینکه جتهای خصوصی معمولاً جوانتر از هواپیماهای تجاری هستند و از این لحاظ امنیت بالاتری دارند. مهمتر از همه از آنجا که سوار هواپیمای خصوصی میشوید، دقیقاً میدانید با چه کسانیهمسفر هستید و دیگر نگران حملات تروریستی از سوی سایر مسافران نیستید.
یکی از بهترین مزیتهای جت خصوصی شاید همین باشد. در پرواز با هواپیمای خصوصی هیچگونه محدودیتی از نظر وزن و تعداد چمدانها وجود ندارد و هرچقدر بخواهید میتوانید وسیله با خودتان حمل کنید. تنها محدودیتی که وجود دارد این است که بارتان داخل هواپیما جا شود! محدودیت حمل مایعات و سایر محدودیتهای هواپیماهای تجاری نیز وجود ندارد و میتوانید آزادی عمل بیشتری داشته باشید.
اخبار برگزیدهلینک کوتاه :