رونق واردات

به گزارش جهان صنعت نیوز:   اگرچه دولت طی سال‌های اخیر برای سر و سامان دادن به حوزه تجارت و تنظیم بازار کشور اصرار زیادی در مورد تشکیل وزارت بازرگانی نشان داده است اما به دلیل بار مالی تشکیل وزارتخانه جدید و همچنین احتمال افزایش اختیارات وارداتچی‌ها در کشور، نهایی شدن این طرح بارها با مخالفت روبه‌رو شد. در واقع طرح یاد شده با وجود اینکه با همراهی دولت در مجلس به تصویب رسید اما به دلیل مشکلاتی که در متن طرح مجلس وجود داشت، چند مرتبه توسط شورای نگهبان به مجلس عودت داده شد. شورای نگهبان معتقد بود که طرح مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی، بار مالی دارد و نمایندگان نمی‌توانند طبق قانون طرحی را تصویب کنند که بار مالی داشته باشد.

بی‌توجهی به آیین‌نامه داخلی مجلس

اما نکته قابل توجه در خصوص این طرح این است که برخی نمایندگان مجلس به هر قیمتی که شده قصد دارند طرح یادشده را نهایی کنند. بر همین اساس هیات‌رییسه مجلس بدون اینکه کمیسیون اجتماعی جلسه‌ای برای بررسی مجدد طرح تشکیل وزارت بازرگانی تشکیل داده باشد، این طرح را در دستور کار صحن علنی مجلس قرار داده است. در واقع در روزهای پایانی مجلس دهم، هیات‌رییسه مجلس با همکاری هیات‌رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس تلاش می‌کنند تکلیف طرح تشکیل وزارت بازرگانی در همین دوره مجلس مشخص شود و درخواست مهم حسن روحانی رییس‌جمهور مبنی بر تشکیل این وزارتخانه تحقق یابد.

در همین راستا و در حالی که به اذعان چند نفر از اعضای کمیسیون اجتماعی‌، این کمیسیون هیچ جلسه‌ای برای بررسی مجدد طرح تشکیل وزارت بازرگانی (بعد از ارجاع از جلسه علنی مجلس در تاریخ ۱ دی‌ماه) تشکیل نداده است، این طرح مجدداً در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته و امروز تعیین تکلیف خواهد شد.در همین خصوص عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قرار بود طرح تشکیل وزارت بازرگانی به کمیسیون اجتماعی مجلس بازگردد اما این اتفاق رخ نداد و طرح یادشده بدون بررسی در این کمیسیون به صحن آورده شده است. بنابراین احتمالاً همان گزارش قبلی را به صحن آورده‌اند. این در حالی است که این موضوع برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است.

محمد حسین فرهنگی در خصوص در دستور کار قرار گرفتن بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس گفت: بنده مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستم. اما متاسفانه در مجلس عده‌ای به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی به هر قیمتی هستند.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است، گفت: البته این موضوع برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است و هیات‌رییسه مجلس در این باره باید پاسخگو باشد.وی در ادامه افزود: اخذ تصمیم به این مهمی در آخرین روزهای مجلس غیرقابل پیش‌بینی بود. در حال حاضر در زمان مناسبی برای بررسی طرح یادشده قرار نداریم.فرهنگی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی مغایر با شعار سال است، گفت: در سال جهش تولید با تشکیل وزارت بازرگانی واردات افزایش خواهد یافت و خودکفایی کشور در تولید محصولات استراتژیک تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. نماینده مردم تبریز تصریح کرد: در زمان تصویب اولیه طرح یادشده در صحن هم تخلف‌هایی صورت گرفت. در واقع هم کلیات طرح و هم ماده‌های آن باید با دو سوم آرا تصویب می‌شد که به دلایل نامعلومی هیات‌رییسه مجلس آن را نپذیرفت.

اتفاق نادر در مجلس

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با تاکید بر اینکه در چند ماه گذشته جلسه‌ای در این کمیسیون در خصوص بررسی ایرادات شورای نگهبان بر طرح تشکیل وزارت بازرگانی برگزار نشده است، گفت: اینکه طرح یادشده چرا مستقیما به صحن علنی مجلس آورده شده را باید از هیات‌رییسه مجلس سوال کرد.

سمیه محمودی افزود: در هفته‌های گذشته اصلاً جلسه‌ای در کمیسیون اجتماعی برگزار نشده است. احتمالاً ایرادات شورای نگهبان در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد که اتفاقی نادر در مجلس است.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه ارجاع مستقیم طرح اعاده شده از شورای نگهبان به صحن علنی مجلس تخلف است، گفت: قرار بود طرح یادشده بعد از ایرادات شورای نگهبان به کمیسیون اصلی طرح که کمیسیون اجتماعی است بازگردد و کمیسیون در خصوص آن تصمیم گیرد. اما اینکه طرح یادشده چرا مستقیماً به صحن علنی مجلس آورده شده را باید از هیات‌رییسه مجلس سوال کرد.وی ادامه داد: طرح تشکیل وزارت بازرگانی بارها در صحن علنی مجلس بررسی و رد شده است به طوری که بنده نیز در گذشته به این طرح رای منفی داده بودم چرا که نه تنها در گذشته بلکه همچنان شاهد مشکلاتی در تنظیم بازار کشور هستیم و امیدواریم نمایندگان مجلس تصمیم درستی در این باره بگیرند.به گفته محمودی، در سال جهش تولید، تولید داخل نباید تحت‌الشعاع قرار گیرد. از طرفی تقویت بازرگانی و صادرات هم نباید مغفول واقع شود.

تولید و بازرگانی باید در مجموعه واحد باشند

همچنین احمد بیگدلی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس گفت: این طرح در کمیسیون اجتماعی بررسی نشده و مستقیماً به صحن آورده شده که تخلف آیین‌نامه‌ای هیات‌رییسه مجلس است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس طرح‌ها و لوایحی که شورای نگهبان بر آنها ایراد می‌گیرد، برای بررسی باید به کمیسیون مربوطه خود بازگردد و مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی اصلاح نشده و مستقیماً به صحن آورده شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: طرح تشکیل وزارت بازرگانی در یک سال گذشته بارها در مجلس بررسی و با آن مخالفت شده است. در کشورهای موفق دنیا تولید و بازرگانی در یک مجموعه واحد هستند چراکه تفکیک آنها زمینه‌ساز صدمات و آسیب‌های فراوان است.

ضربه به تولید و اشتغال کشور

فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان مختلف نیز معتقدند تشکیل مجدد وزارت بازرگانی نه تنها کمکی به تولید کشور نمی‌کند بلکه با افزایش واردات، باعث از بین رفتن تولید و اشتغال در داخل کشور خواهد شد. از این رو مطرح شدن دوباره طرح تشکیل وزارت بازرگانی با واکنش منفی تولیدکنندگان نیز روبه‌رو شده است. در همین خصوص جمشید بردبار، از تولیدکنندگان کشور معتقد است که با تشکیل وزارت بازرگانی ، فعالیت‌های بازرگانی نسبت به فعالیت‌های تولیدی ارجحیت پیدا می‌کند.

وی درباره پیامدهای این موضوع اظهار کرد: اگر وزارت بازرگانی مجدداً تشکیل شود، همه تلاش‌هایی که طی این چند سال برای ایجاد تعادل بین بخش تولید و بخش بازرگانی انجام شده از بین خواهد رفت و در نهایت این تولید و اشتغال کشور است که آسیب خواهد دید.این تولید‌کننده کنتور کشور پیش‌بینی کرد که اگر طرح تشکیل وزارت بازرگانی توسط نمایندگان مجلس تصویب شود، تولید در کشور به جای اینکه جهش کند، نزول خواهد کرد.

بردبار همچنین بر این نکته مهم تاکید کرد که با تشکیل وزارت بازرگانی، واردات محصولات مصرفی و لوکس جای واردات مواد اولیه را خواهد گرفت و این موضوع با توجه به محدودیت‌های ارزی کشور مشکل ایجاد خواهد کرد.

افزایش هزینه‌های دولت

مجید محمدحسینی، تولیدکننده دارو نیز از پیچیده شدن بوروکراسی اداری کشور ابراز نگرانی کرد و معتقد است با تشکیل وزارت بازرگانی، بدنه دولت بزرگ‌تر خواهد شد و این امر افزایش هزینه‌های دولت را نیز در پی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت بخش بازرگانی در اقتصاد کشور گفت: بخش تولید و بخش بازرگانی مکمل یکدیگر هستند و اگر از هم جدا شوند مشکلاتی پیش خواهد آمد چون بعضاً سیاست‌های تولید با سیاست‌های بازرگانی در تعارض هستند.این تولید‌کننده دارو معتقد است برای اینکه بازرگانی در خدمت تولید قرار بگیرد‌، باید بخش تولید و بازرگانی توسط یک نهاد یا وزارتخانه مدیریت شوند تا تامین نیازهای تولید در اولویت بخش بازرگانی قرار گیرد.محمد حسینی همچنین اظهار کرد: در حاضر بخش بازرگانی و تولید در کشورهای پیشرفته دنیا در یک نهاد جمع شده است و باید در ایران هم به همین شکل باشد.

دست وارداتچی‌ها باز می‌شود

رضا رضایی، دیگر تولیدکننده کشور نیز این نگرانی را دارد که با تشکیل وزارت بازرگانی، دست وارداتچی‌ها بازتر از همیشه شود.به گفته وی، ما نمی‌گوییم که بخش بازرگانی نباشد بلکه می‌گوییم که بخش صنعت و بازرگانی دو بال توسعه کشور هستند و هر دو باید فعال باشند اما نه به این صورت که با تشکیل وزارت بازرگانی دست وارداتچی‌ها باز شود.

این قطعه‌ساز کشور معتقد است اگر نقطه ضعفی در ساختار فعلی وجود دارد باید آن نقطه ضعف را پیدا و اصلاح کرد. در غیر این صورت با تاسیس یک وزارتخانه جدید صرفاً دولت بزرگ‌تر خواهد شد.حال باید دید نمایندگان مجلس در مقابل این تخلفات هیات‌رییسه مجلس و هیات‌رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس سکوت خواهند کرد و اجازه بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس را خواهند داد یا شاهد تحقق درخواست مهم رییس‌جمهور از مجلس دهم و تشکیل این وزارتخانه خواهیم بود؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 106022
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا