نبود محل تدفین مشخص برای فوتی‌های کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این رابطه نماینده ایذه و باغملک درباره پیک جدید کرونا در استان خوزستان گفت: متاسفانه این روزها استان وضعیت خوبی ندارد. برعکس بقیه شهرستان‌هایی که روند کنترل شده‌ای دارند، خوزستان روند افزایشی پیدا کرده است. با توجه به اینکه خوزستان از نظر جغرافیایی با کانون شیوع ویروس قم فاصله بسیاری داشت اگر مسوولان به موقع شهرها را قرنطینه و بحران را به درستی مدیریت می‌کردند حال بعد از گذشت سه ماه این چنین فاجعه‌ای رخ نمی‌داد.

در شهرستان باغملک از صبح تا ساعت ۴ بعدازظهر ۱ نفر بر اثر کرونا فوت و سه نفر مبتلا اعلام شده است. از طرفی وقتی کسی در شهرستان‌های اطراف مبتلا می‌شود آن را به بیمارستان اهواز می‌برند و وقتی فرد فوت می‌کند به هیچ کس اطلاع نمی‌دهند بر اثر کرونا مرده است. اگر دولت، فرماندار و شبکه بهداشت اعلام نکنند صد در صد خانواده فرد هم موضوع را پنهان می‌کنند. یک مرتبه جنازه را برای خاکسپاری تحویل خانواده وی می‌دهند و آنها هم با گرفتن مراسم مابقی را گرفتار کرونا می‌کنند. سیر صعودی مبتلایان به دو دلیل عمده است، یکی عملکرد ضعیف دولت و دیگری رعایت نکردن فاصله اجتماعی مردم. دولت برنامه‌ای برای کنترل کرونا لحاظ نکرده. یک هفته قرنطنیه می‌کند و هفته دیگر تمام اماکن را باز می‌کند. دولت نباید اختیارات را به دست مردم بدهد، حاکمیت برای

هدایت‌الله خادمی گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ۸ درصد منابع دنیا را دارد. در حال حاضر خوزستان روزانه ۵/۳ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. با این همه ثروت برق، آب، گاز و غیره که دارد چرا دولت توان ۱۴ روز قرنطینه کشور را ندارد؟ دولت حداقل بخشی از اقشار ضعیف منطقه را حمایت می‌کرد. وقتی تمام اماکن را باز کردند و دیگر نمی‌توان از مردم انتظار داشت در خانه بمانند، از طرفی بیکاری در استان بیداد می‌کند، مردم مجبورند در جامعه تردد کنند. دولت باید به درستی مدیریت می‌کرد. مگر فرهنگ کمربند بستن در ماشین را دولت به تک تک افراد آموزش نداد؟ زمانی که دولت مردم را برای نبستن کمربند جریمه کرد از همان دوران این شد عادت همه، پس ساختن فرهنگ مشکل نیست. بنابراین اگر دولت می‌خواست می‌توانست با منابع انبوهی که در اختیار دارد کشور را برای یک ماه قرنطینه می‌کرد تا ما شاهد جان باختن هموطنان عزیزمان نباشیم.

وی افزود: بارها به مردم هشدار دادیم که مراسم‌ عزاداری و کل تجمعات شرکت نکنید اما متاسفانه هر روز شاهد چنین بی‌مبالاتی‌های از سمت مردم هستیم. اتفاقاً امروز یک بیماری کرونایی فوت کرده و به دلیل عدم اطلاع‌رسانی شفاف دولت، مردم از همه جا بی‌خبر برای مراسم وی راهی قبرستان شدند. بنده هم تصادفی متوجه شدم و سریعاً به دهیار منطقه اطلاع دادم که جلویی چنین مراسمی را بگیرد اما راهی از پیش نرفت حتی شبکه بهداشت هم در این باره سر باز می‌زند.

کرونایی‌ها قبرستان مخصوص ندارند

خادمی درباره به خاک سپردن بیماران کرونایی در قبرستان‌های مخصوص گفت: فوتی‌های بر اثر کرونا را کنار باقی افراد خاک می‌کنند. حداقل در شهرستان باغملک این‌گونه است. در تهران و مابقی مراسم خاکسپاری شرایط و ضوابط خاص خودش را دارد. ولی چنین سختگیری‌های در شهرستان‌های خوزستان انجام نشده است. بعضاً در گواهی فوت نمی‌نویسند فوت بر اثر کرونا در مواردی هم که می‌نویسند خانواده متوفی ننگ می‌دانند و به کسی اعلام نمی‌کنند. آنان هم برای متوفی مراسم عزاداری می‌گیرند و همگان شرکت می‌کنند. بارها به شبکه بهداشت اعلام کردم به خانواده متوفی و دهیار بگویید که فرد بر اثر کرونا فوت کرده است. همین عدم آگاهی مردم خوزستان را در وضعیت انفجار قرار داده است. همچنین ۲۰ روز پیش مادر یک خانواده بر اثر کرونا فوت کرد و تمام ۱۷ نفر اعضای آن خانواده به کرونا مبتلا شدند. چنین فرهنگ غلطی ناشی از عدم آگاهی مردم منطقه است. اگر به درستی اطلاع‌رسانی می‌کردند شاید چنین فاجعه‌ای رخ نمی‌داد. در حال حاضر دولت تمام اطلاعات و آمارها را پنهان می‌کند و این پنهان کاری باعث مرگ هزاران انسان بی‌گناه شده است.

وی افزود: شهرداری و شورا مسوول ساماندهی خاکسپاری فوتی‌های ناشی از کرونا در قبرستان مخصوص آنها است اما مدت‌هاست که اعضای شورا فقط بر سرکار می‌آیند تا اختلاس کنند و بعد از مدت کوتاهی هم برکنار می‌شوند. مرحوم رفسنجانی گفته بودند که در یک استان شورا را ایجاد کنند و اگر بازخورد خوبی داشت در مابقی شهر‌ها هم اعمال شود ولی به دستور رییس‌جمهور وقت شورا در تمام استان‌ها تشکیل شد. حال نه تنها این شوراها بازخوردی نداشتند بلکه به قدری اختلاس و فساد می‌کنند که ما مدام در حال منحل کردن شوراهای منطقه هستیم.

استان هیچ وقت وضعیت سفید نداشته

نماینده خوزستان درباره وضعیت سفید استان گفت: اوایل ظهور کرونا طی اعلام‌های رسمی گفتند استان خوزستان مبتلایان کمتری را نسبت به بقیه شهرستان‌ها دارد، چندی پیش وزارت بهداشت استان را وضعیت سفید نامید. در صورتی که تمام روستاها و شهرستان‌های استان خوزستان هیچ‌گاه وضعیت سفید نداشته و ما از همان روز اول درگیر فوتی‌های منطقه بودیم. آمارهای که از خوزستان به گوش مردم می‌رسد، کاملاً غیرواقعی است. وی افزود: با توجه به اینکه در تمام شهرهای استان خوزستان امکانات بیمارستانی بسیار ضعیف است با اوج دوباره کرونا و تاثیر نداشتن گرما بر ویروس کنترل این بیماری از دست مسوولان خارج می‌شود و در مدت نه چندان دور شاهد تلفات بی‌شماری خواهیم بود. ضمن اینکه ارتباط فردی در خوزستان قابل فاصله گذاری اجتماعی نیست. به‌طور مثال زمانی که فردی فوت می‌کند کنترل کردن مردم برای نرفتن به آن مراسم عزاداری بسیار سخت است. گرچه این فرهنگ اشتباهی است اما دولت‌ها به فرهنگ‌ها شکل درستی می‌بخشند.

خادمی افزود: مشکل دیگری که اخیراً در استان به وجود آمده گرمای هوا است. اولاً سازمان بهداشت جهانی تاثیر گرما بر نابودی ویروس کرونا را تایید نکرده و با پاندمی آن در استان کاملاً معلومه که نباید به چنین فرضیه‌ای امیدوار بود. دوماً با گرم شدن هوا مردم کولر‌های ماشین خود را روشن می‌کنند و این عمل برگشت هوا در ماشین خود به یکی از راه‌های انتقال ویروس تبدیل شده است.

قرنطینه راهکار مفید

این نماینده درباره راهکارهای پیشنهادی برای مهار کرونا در استان گفت: شما در نظر بگیرد این ویروس ابتدا در ووهان چین شیوع پیدا کرده و با رسیدگی به موقع دولتمردانش این ویروس به شانگهای و پکن نرسید اما متاسفانه این ویروس از کانون انتشارش قم هزاران کیلومتر فراتر رفت به خوزستان رسیده است. تنها راه برای کنترل این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. اولین و مهم‌ترین مورد پروتکل بهداشتی قرنطینه کردن شهرها است. باید تمام مردم به طور کامل یک ماه در خانه بمانند. فاصله اجتماعی را همگان رعایت کنند. همچنین دولت باید آمار مبتلایان و فوتی‌ها را به طور دقیق اعلام کند تا مردم آگاهی بیشتری کسب کنند. نباید شرایط را برای مردم عادی کنند، زیرا دیگر فراموشش می‌کنند بهداشت فردی را رعایت کنند. نباید فراموش کرد ویروس از بین نرفته و همچنان به قوت خود باقی است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 106621
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا