۶۲ درصد شرکت‌های حوزه ارتباطات فقط ۳ ماه دیگر تاب می‌آورند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «محمدجواد آذری جهرمی» با اشاره به اینکه تابآوری شرکت‌ها در شرایط فعلی بسیار اندک است،‌ادامه داد: ۶۲ درصد شرکت‌های حوزه ارتباطات کمتر از سه ماه دیگر می‌توانند شرایط فعلی را تاب بیاورند، ۶ درصد نهایت تا ۶ ماه و ۳۲ درصد باقی مانده تا پایان سال ممکن است بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

وی گفت: برای بررسی تاثیر کرونا شرکت های حوزه فناوری اطلاعات چهار دسته از این کسب و کارها را مورد بررسی قرار دادیم. دسته اول شرکت‌هایی که کارشان ارائه خدمات آنلاین مانند فروشگاه‌های اینترنتی، پلتفرم‌های تحویل کالا و ارائه دهندگان خدمات مانند تاکسی‌های آنلاین است.

وزیر ارتباطات افزود: دسته دوم شرکت‌های خدمات نرم افزاری که شامل تولید و توزیع نرم افزارها و بازی های رایانه‌ای می‌شوند. کسب و کارهای حضوری مانند خدمات شبکه که حتما نیاز به حضور فیزیکی افراد دارد و در نهایت دسته چهارم که ارائه دهندگان خدمات آنلاین پزشکی شامل خدمات حوزه های سلامت و مشاوره های آنلاین هستند. شرکت‌های نرم افزاری، شرکت‌های مربوط به کسب وکارهای حضوری و ارائه دهندگان نرم افزار تقسیم می‌شوند.

وی گفت: تاثیر منفی کرونا بر ۷۲ درصد کسب و کارها کاملا مشهود بوده و اغلب آن‌ها دست به تعدیل نیرو زده‌اند، اما در این میان کسب و کارهای حوزه پزشکی توانسته‌اند به رشد خوبی دست پیدا کنند.  

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: ۵۱ درصد شرکت‌ها به دلیل از بین رفتن تقاضا دچار چالش شدند، مانند اتفاقی که برای شرکت‌های گردشگری و هواپیمایی به وجود آمد و تمام کسب و کارشان برای مدت طولانی تعطیل شد. ۳۲ درصد به دلیل مشکلاتی که در زنجیره ارزش به وجود آمد درگیر چالش شدند و ۳۷ درصد به دلیل این که نیروی انسانی‌شان ترجیح دادند سرکار حاضر نشوند، مشکلات زیادی را تجربه کردند.

او تاکید کرد: اولین چالشی که کسب و کارها با آن مواجه هستند، حقوق کارمندان‌شان است که منجر به تعدیل نیرو می‌شود. پرداخت بیمه، مالیات، اجاره‌بها و بازپرداخت وام‌ها نیز از مشکلات بزرگ کسب و کارها هستند. شرکت‌هایی مانند اسنپ و تپسی طی این مدت ۷۰ درصد کاهش سفر داشته‌اند و با وجود اینکه در این روزها سفارش‌شان ۲۰ درصد بیشتر شده اما هنوز به حالت عادی برنگشته‌اند.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: با استفاده از پتانسیل  ۱۰۰ میلیارد تومانی صندوق نوآفرین به این مجموعه‌ها کمک خواهیم کرد. ضمن این که در فکر افزایش موجودی صندوق نیز هستیم.

 

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 108190
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا