xtrim

پیش شرط‌های توسعه صنعت حمل و نقل

رضا محمد علی بیگی * کم و کیف محتویات گزارش های عملکرد دستگاه های حاکمیتی در حوزه حمل و نقل و راستی آزمایی آمارها و اطلاعات موجود در آن، واکاوی محتوای سخنان و شایستگی های رفتاری مسئولین مرتبط و نیز ارزیابی نقطه نظرات منتقدین و نحوه واکنش به اظهارات آنان توسط انتقاد شونده (شفافیت و پاسخگویی)، سه موضوع مهمی است که در تصمیم گیری سرمایه گذار جهت مشارکت در طرح های توسعه ای ، تاثیر قابل توجهی دارند. چرا که بسیاری از ریسک ها با در نظر داشتن این سه موضوع، در حداقل زمان، کمترین هزینه و بالاترین دقت، قابل شناسایی و ارزیابی هستند. نباید فراموش کرد که سرمایه گذار به دنبال یافتن هزینه و فایده اجرای طرح است و مردم هم به دنبال یافتن هزینه و فایده اقدامات دولت، و نه فقط معرفی طرح ها و پروژه های تکمیل شده، در دست اقدام یا آتی.

ارائه گزارش عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه جابجایی کالا و مسافر از منظر زیر ساخت های فیزیکی ( وسایل حمل، ترمینال ها و پایانه ها، راهها و مسیرها) در موضوعات ۲۵ گانه ذکر شده برای فازهای ایجاد یا توسعه زیرساخت های فیزیکی، بهره برداری از زیر ساخت ها و نیز جمع آوری و بازیافت آنها در انواع روش جابجایی کالا و مسافر ( ریل، جاده، هوا، دریا و خط لوله) از ضرورت ها و الویت های مهم، جهت مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و نیز مشارکت خبرگان و فرهیختگان در حوزه حمل و نقل به شمار می آید. فلذا توصیه میشود تا دولت محترم تا پیش از اتمام دوره دوازدهم، گزارشی شفاف، طبق تصاویر زیر را تهیه و در معرض قضاوت مردم قرار دهد. البته ایجاد سامانه ای در این خصوص به دولتمردان مرتبط کمک می نماید تا در کوتاهترین زمان ممکن و با حداقل هزینه و بالاترین دقت این مهم را به سرانجام برسانند. امید که این ساختار و چیدمان پشنهادی، سنگ بنای تدوین گزارش عملکرد دولت ها در صنعت حمل و نقل کشور شود و نیز منتج به مشارکت حداکثری خبرگان در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های کلان توسعه ای کشور در این حوزه گردد.

بعنوان مثال: وزارت راه و شهرسازی از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۸ در فاز بهره برداری از اسکله های شهید رجایی واقع در استان هرمزگان، در خصوص مسئولیت اجتماعی، مدیریت ریسک، مدیریت دانش، پدافند غیرعامل، اقتصاد مقاومتی و ….. چه اقداماتی را انجام داده ؟ و هزینه و فایده اقدامات چه بوده ؟ و یا شهرداری تهران، از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۸ در فاز بهره برداری از وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری (ریلی و زمینی) در خصوص حفاظت بیشتر از محیط زیست، اقتصاد مقاومتی، بهینه سازی مصرف سوخت، مدیریت ریسک، مهندسی ارزش، تدوین و اجرایی نمودن استانداردهای فنی و ایمنی مرتبط و …. چه اقداماتی را انجام داده ؟ و هزینه و فایده اقدامات چه بوده ؟ و یا وزارت راه وشهرسازی از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۸ در فاز بهره برداری از وسایل حمل و نقل عمومی مسافر بین شهری (ریل، جاده و هوایی) در خصوص حفاظت بیشتر از محیط زیست، اقتصاد مقاومتی، بهینه سازی مصرف سوخت، مدیریت ریسک، مهندسی ارزش، تدوین و اجرایی نمودن استانداردهای فنی و ایمنی مرتبط، بیمه، بهداشت و درمان نیروی انسانی و …. چه اقداماتی را انجام داده ؟ و هزینه و فایده اقدامات چه بوده ؟  

opal

ارائه دهنده پیشنهاد با بهره گیری از بینش نظام مند، جامع و یکپارچه به صنعت حمل و نقل، تعدادی از دستاوردهای حاصل از توجه به پیشنهادش، توسط دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی  را شامل موارد زیر میداند:

 

۱- تقویت توجه به شایسته سالاری در انتصاب های حمل و نقلی

۲- تقویت باور مسئولین شاغل در صنعت حمل و نقل به شفافیت و پاسخگویی 

۳- اصلاح ساختار، نقش و وظایف نهادهای حاکمیتی مرتبط با صنعت حمل و نقل

۴- افزایش مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه حمل و نقل

۵- تقویت تعامل و همکاری سازنده بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین اجرایی شاغل در صنعت حمل و نقل به منظور اصلاح قوانین موجود و یا تدوین قوانین جدید

۶- تقویت همکاری های بین المللی و نیز ارتقاء نقش و جایگاه صنعت حمل و نقل کشور از منظر ملی، منطقه ای و بین المللی

۷- تقویت نظارت و کنترل بر عملکرد دستگاه های اجرایی مرتبط با صنعت حمل و نقل

۸- تقویت تعامل و همکاری سازنده بین دستگاه های اجرایی و انجمن های غیردولتی و اتحادیه های صنفی مرتبط با صنعت حمل و نقل 

۹- تقویت توجه به بازبینی و اصلاح نظام آموزشی و پژوهشی مرتبط با صنعت حمل و نقل

۱۰- افزایش رضایتمندی ذینفعان صنعت حمل و نقل از یکدیگر بر اساس سیاست برد – برد در کسب و کارهایشان

۱۱- شناسایی و ارزیابی دقیق مشکلات و نواقص در کوتاهترین زمان ممکن و ارائه راهکارهای اصلاحی و قابل اجرا در حداقل زمان، کمترین هزینه و مناسب ترین کیفیت

۱۲- تقویت باور مسئولین به مقوله ایمنی در حوزه حمل و نقل و سپس تحقیق و پژوهش هدفمند در این حوزه، به منظور تدوین و اجرایی نمودن طرح های قابل اجراء  

۱۳- تسهیل تجارت و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده خدمات و محصولات

۱۴- آسیب پذیری حداقلی ذینفعان حمل و نقلی در زمان وقوع شرایط غیر معمول ناشی از محرک های خارجی و غیر قابل پیش بینی

۱۵- تقویت توجه همزمان به المان های محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی در کسب و کارها توسط ذینفعان، به ویژه دستگاه های متولی ایجاد زیرساخت های حمل و نقلی

*کارشناس حوزه دریایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 108409
لینک کوتاه :