توپ به زمین کاتالیست افتاد

به گزارش جهان صنعت نیوز: موضوعی که مدیرعامل ایران خودرو بروز انباشت محصولات را نتیجه مشکلات شماره گذاری و تامین ارز قطعات عنوان کرده و از رفع مشکلات و احتمالا توزیع بیش از ۱۲ هزار خودرو در چند روز آینده برای تداوم کاهشی قیمت ها در بازار خبر داده است . البته این موضوع به نظر می رسد در گروه سایپا نیز وجود داشته به طوریکه مسئولان این خودروسازی انگشت اتهامی خود را به سمت کمبود کاتالیست گرفته که با وجود بر خورداری از دانش فنی، چالش واردات مواد اولیه امکان تولید و در نهایت تکمیل خودروها را فراهم نکرده است

فرشاد مقیمی مدیرعامل خودروسازی ایران خودرو درباره آغاز پیش فروش‌های دو شرکت خودرو سازی بیان کرد: مجموعه شورای رقابت در حال تدوین حوزه قیمت گذاری و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و معاونت صنایع وزارت صمت در حال پیگیری موضوع مجوزهای پیش‌فروش هستند. ما هم در انتظار ابلاغ این دو موضوع به خودروسازها هستیم اما در این مدت تلاش کردیم که زیرساخت‌های لازم برای انجام پیش فروش را فراهم کنیم که فرآیند تست و ارزیابی را می‌گذراند.

مقیمی درباره تصاویر منتصب به انبارهای خودروی این خودروسازی بیان کرد: مردم یقین داشته باشند که حتی اگر توان تحویل یک خودرو بیشتر را در روز داشته باشیم این کار را در دستور کار قرار خواهیم داد. تولید ما در سال ۹۸ با افزایش خوبی مواجه شد در حالی که خودروسازهای دنیا با چالش در تولید مواجه شده اند و این بدون شک حاصل تلاش مجموعه همکاران ما در مجموعه است. نسبت به دوره مشابه سال قبل در همین ایام حدود ۲۵ درصد رشد را تجربه کرده‌ایم به طوری که در اردیبهشت سال گذشته حدود ۳۴ هزار خودرو و تا ۳۰ اردیبهشت امسال بیش از ۴۵ هزار خودرو تولید کردیم. هدف ما از تولید عمل به تعهدات و تحویل معوقات قبلی است.

مدیر عامل ایرانخودرو ادامه داد: در چند روز اخیر با مشکلی در بحث شماره گذاری مواجه شدیم که منجر به انباش برخی خودرو‌ها در کارخانه شد که امیدوار هستیم حداکثر تا فردا برطرف شود، رفع این مشکل باعث تحویل یکباره بیش از ۱۲ هزار خودرو به بازار خواهد شد که تاثیر مناسبی در بحث قیمتی و کاهش معوقات داشته باشد در این صورت در هیچ یک از عکس‌های هوایی شرایط فوق را در پارکینگ‌ها نخواهید دید.

او تصریح کرد: موضوع دیگر هم تامین ارز و تامین قطعه بود که سرپرست وزارت صمت این مشکل را هم تا حدودی رفع کردند و مواردی که در تامین آن‌ها وابستگی به خارج از کشور داشتیم و تامین شده و در گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار دارد را به کارخانه رسانده و خودروهای باقی ماندا را به دست مردم برسانیم.

مقیمی ادامه داد: با حل این مشکلات در آینده‌ای نزدیک با حجم وسیعی از توزیع خودرو مواجه خواهیم شد که تاثیری زیادی بر کنترل‌ قیمت‌ها خواهد داشت، این اقدامات را نباید جرا از هم ببینیم و مجموع اقدامات وزارت صمت، قوه قضائیه و سایر بخش‌ها می‌تواند بازار را به ثبات لازم برساند بخش عمده‌ای از این خودرو ها تک کسری هستند و مشکل خاصی ندارند که نیاز داشته و در گمرک جمهوری اسلامی ایران است.
کمبود کاتالیست در گروه سایپا

همچنین معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا در خصوص خودروهای دپو شده در پارکینگ‌های سایپا گفت: خودروهای فوق کمبود قطعه دارند و امکان تجاری‌سازی و تحویل آنها به مشتریان وجود ندارد.

مسعود پروین اظهار کرد: گروه خودروسازی سایپا از اواخر نیمه اول سال ۹۸ و با اجرای سیستم “عبور مستقیم” محصولات خود را به صورت کامل تولید و روانه بازار کرد اما از اواخر سال گذشته و بر اثر شیوع ویروس کرونا در دنیا، تامین مواد اولیه برای همه قطعه‌سازان و به تبع آن تامین همه قطعات برای خودروسازان با مشکل رو‌به‌رو شد؛ به همین دلیل در ابتدای سال، تعدادی از تیراژ روزانه تولید خودرو با کمبود قطعه مواجه شده که با تلاش صورت گرفته قطعات مورد نیاز آنها در حال تامین و تکمیل شدن است.

پروین با بیان اینکه مشابه این شرایط را در نیمه نخست سال گذشته به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی تجربه کردیم، افزود: در تابستان سال پیش نیز تصاویری از پارکینگ‌های خودروسازان منتشر شد که موضوع توسط نهادهای نظارتی مورد بازرسی و بررسی‌ قرار گرفت و در نهایت با همت و تدبیر مدیریت ارشد و مجموعه همکاران سایپا در پاییز سال گذشته تمام خودروهای ناقص این شرکت تکمیل شد و تعداد آنها به صفر رسید.

وی افزود: ۹۲ درصد کمبود قطعات خودروهای ناقص فعلی در زمینه کاتالیست خودرو و مباحث زیست محیطی است و در این موضوع علاوه بر نقص در خودرو، سازمان‌های ذی ربط نیز مجوز تحویل این خودروها را صادر نمی‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا ادامه داد: خودروسازان تولیدکننده کاتالیست نیستند اما دانش مهندسی و توان تولید کاتالیست در داخل کشور وجود دارد و قطعه‌سازان توانمند کشور در این زمینه مشکلی نداشته و ندارند، اما برای پوشش داخلی قطعه و تولید آن مواد اولیه آلی و معدنی و برخی فلزات گرانبها مورد نیاز است که در کشور وجود ندارد و زنجیره تامین صنعت خودرو ناگزیر از واردات این مواد معدنی خاص است و لذا هر زمان که شرایط واردات سخت می‌شود یا قیمت جهانی این مواد افزایش می‌یابد با کمبود شدید این قطعه در کشور مواجه می‌شویم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 108723
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا