ارائه دهندگان خدمات اینترنتی که وضعیت قرمز دارند
به گزارش جهان صنعت نیوز: «وحید ساری خانی» رئیس اداره پایش و نظارت برخط سازمان رگولاتوری در تشریح آخرین گزارشی که سازمان تنظیم مقررات منتشر کرده است، افزود: بررسی کیفیت سرویس اپراتورهای ثابت و سیار توسط رگولاتوری انجام میشود و تمام سنجهها در مراکز مخابراتی فعال هستند. در این کیفیت سنجی سرویس اپراتورهای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد و تعداد سنجهها برای هر شرکت مشخص است.
وی با بیان این که بررسیهای این چنینی توانسته تاثیر خوبی روی کیفیت کار برخی از اپراتورها بگذارد، بر این نکته تاکید کرد: قطعا کیفیت شاخص شرکتهایی که خدمات اینترنتی ارائه میدهد، خصوصا در شبکه موبایل چیزی نیست که ظرف مدت کوتاهی جواب بدهد و انتظار داشته باشیم با گذشت یک ماه همه چیز به بهترین حالت خود برگردد.
بهینهسازی شبکه در اپراتورهای مختلف سه تا چهار ماه زمان میبرد و برای تخمین پیشرفت آنها حداقل یک دوره شش ماهه زمان نیاز است. اما در خصوص اپراتورهای ثابت میتوان امید داشت که اشکالات ظرف مدت دو تا سه ماه به وضعیت نرمال برگردد.
وی افزود: مصرف بالا به اشباع ظرفیت شبکههای موبایل منجر شده و به همین علت است که به نظر میرسد خروجی فعالیتهای آنها کمی کند است.
به گزارش ایرنا در گزارشهای هفتگی که از سوی سازمان رگولاتوری منتشر میشود میتوان نکات جالبی را مورد بررسی قرار داد. نکاتی که در برخی موارد حکایت از تلاش اپراتورها دارد و در برخی دیگر هنوز نشانهای از پیشرفت چشمگیر وجود ندارد.
رگولاتوری با دسترس قرار دادن این شاخصها به کاربر کمک میکند تا بتواند بر اساس کیفیت اپراتورهای ثابت و سیار، بهترین انتخاب را داشته باشد. ضمن این که اپراتورها نیز به دلیل شفاف بودن کیفیت خدماتشان بیش از گذشته تلاش میکنند. نتسنج پلاس که نزدیک به چهار ماه قبل توسط وزیر ارتباطات رونمایی شد، دلیل اصلی این دو مطالبه بود. اعدادی و ارقامی که در ادامه گزارش میخوانید توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور اعلام شده و به صورت هفتگی در سایت این سازمان قابل دسترس است. این اعداد آخرین گزارشی (از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۲۵ فروردین) است که از سوی اداره پایش و نظارت برخط سازمان رگولاتوری منتشر شده است.
هر شاخص چه معنایی دارد؟
برای درک بهتر این گزارش باید قبل از هر چیز باید معنی شاخصهایی که در آن به کار برده شده است را بدانید.
PLR پکلت لاست: پکت لاس به معنی گمشدن بستههای دیتا در شلوغی شبکهها خصوصا شبکه وایرلس است. این شاخص مربوط به اینترنت بر بستر گوگل است و زمانی به کار برده میشود که برخی بستهها در بستر اینترنت گم میشوند یا اختلال در دریافت صدا و وصل شدن به وبسایتها به وجود میآید. بارگزاری نشدن فایلها نیز به همین دلیل است.
PLR-IR: آی آر کنار این شاخص، پکلت لاسهای داخل کشور را نشان میدهد.
RTT-IR راند تریپ تایم: مدت زمانی است که طول میکشد تا بستههای اطلاعاتی به مقصد برسند و پیغام رسیدن به کاربر برگردد.
Jitter: تفاوت زمانی است که بسته اطلاعاتی کاربر از لحظه ارسال در شبکه تا زمان رسیدن به مقصد سپری میکند. این نیز یکی از شاخصهای مهمی است که در کیفیت مورد بررسی قرار میگیرد.
اعدادی و ارقامی که در ادامه گزارش میخوانید توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور اعلام شده و به صورت هفتگی در سایت این سازمان قابل دسترس است. این اعداد آخرین گزارشی (از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۲۵ فروردین) است که از سوی اداره پایش و نظارت برخط سازمان رگولاتوری منتشر شده است.
شرکت مخابرات ایران تعداد سنجه های فعال ۱۳۸
RTT: تقریباً از ۱۱۰میلیثانیه به عدد ۱۰۵ میلیثانیه رسیده است.
IR-RTT از ۲۶.۶ میلیثانیه به ۲۶.۱ میلیثانیه رسیده است.
PLR: از ۰.۳۵ درصد به ۰.۶۰ درصد رسیده است.
IR-PLR: از ۰.۱۸ درصد به ۱ درصد رسیده است.
JITTER: از ۱.۱۲ میلیثانیه به ۱ میلیثانیه رسیده است.
شاتل با ۱۱۵ سنجه فعال
RTT: از ۹۳ میلیثانیه به عدد ۸۹ میلیثانیه رسیده است.
IR-RTT: از ۲۱.۷ میلیثانیه به ۲۲ میلیثانیه رسیده است.
PLR: از ۰.۲ درصد به ۰.۱ درصد رسیده است.
IR-PLR: از ۰.۲۰ درصد به ۰.۱۳ درصد رسیده است.
JITTER: از ۱.۱ میلیثانیه به ۱.۱ میلیثانیه رسیده است.
شرکت پیشگامان با ۱۰۵ سنجه فعال
RTT: از ۱۰۴ میلیثانیه به عدد ۹۹ میلیثانیه رسیده است.
IR-RTT: از ۲۹.۱ میلیثانیه در تاریخ ۲۱ فروردین ماه به عدد ۲۶.۵ رسید و پس از آن دوباره به ۲۹.۱ برگشت.
PLR: از ۰.۷ درصد به کمتر از ۰.۵ درصد رسیده است
IR-PLR: از ۲.۱ درصد به ۲.۵۰ درصد رسیده است.
JITTER: از میلیثانیه ۱.۱۲ به ۱ میلیثانیه رسیده است.
های وب با ۱۷۶ سنجه فعال
RTT: از ۱۳۷ میلیثانیه به عدد ۱۱۵ میلیثانیه رسیده است.
IR-RTT: از ۵۱ میلیثانیه به ۴۷ میلیثانیه رسیده است.
PLR: از ۱.۵ درصد به عدد کمتر از ۰.۴ درصد رسیده است
IR-PLR از ۱.۱ درصد به ۰.۳ درصد رسیده است.
JITTER ۵.۶ از میلیثانیه به ۴.۱ میلیثانیه رسیده است.
پارس آنلاین با ۱۱۰ سنجه فعال
RTT: از ۱۱۹ میلیثانیه به عدد ۱۰۲ میلیثانیه رسیده است.
IR-RTT: از ۰.۶۳ میلیثانیه به ۰.۲۷ میلیثانیه رسیده است.
PLR: از ۱.۵ درصد به کمتر از ۰.۴ درصد رسیده است.
IR-PLR: از ۱.۱ درصد به ۰.۳ درصد رسیده است.
JITTER: از ۲ میلیثانیه به ۲.۳ میلیثانیه رسیده است.
آسیاتک ۱۴۳ سنجه فعال
RTT: از ۹۷ میلیثانیه به عدد ۹۳ میلیثانیه رسیده است.
IR-RTT: از ۲۶.۶ میلیثانیه به ۲۳.۰ میلیثانیه رسیده است.
PLR: ۰.۲۶ درصد به کمتر از ۰.۱۶ درصد رسیده است.
IR-PLR: از ۰.۱۹۰ درصد به ۰.۱۲۰ درصد رسیده است.
JITTER: از بیش از ۱.۰ میلیثانیه به ۱.۰ میلیثانیه رسیده است.
ایرانسل با ۱۱۰ سنجه فعال
RTT: تقریبا از ۱۳۵ میلیثانیه به عدد ۱۳۱ میلیثانیه رسیده است.
IR-RTT: از ۵۷ میلیثانیه به ۵۵ میلیثانیه رسیده است.
PLR: ۰.۲۳ درصد به کمتر از ۰.۵۵ درصد رسیده است.
:IR-PLR از ۰.۲۱۹ درصد به ۰.۱۸۵ درصد رسیده است.
JITTER: از ۹.۵ میلیثانیه به ۸.۲ میلیثانیه رسیده است.
ایرانسل ۳G با ۲۰۲ سنجه فعال
RTT: تقریباً از ۳۷۲ میلیثانیه به عدد ۳۶۱ میلیثانیه رسیده است.
IR-RTT: از ۲۸۴.۰ میلیثانیه به ۲۸۲.۵ میلیثانیه رسیده است.
PLR: از ۰.۸۰ درصد به کمتر از ۱.۰ درصد رسیده است.
IR-PLR: از ۰.۴۲ درصد به ۰.۴۶ درصد رسیده است.
JITTER: از ۸۷ میلیثانیه به بیش از ۸۷ میلیثانیه رسیده است.
ایرانسل ۴G با ۲۰۵ سنجه فعال
RTT: تقریباً از ۱۳۴ میلیثانیه به عدد ۱۲۸ میلیثانیه رسید
IR-RTT: از ۵۰.۲ میلیثانیه به ۵۰.۶ میلیثانیه رسید.
PLR: از ۰.۱۸ درصد به کمتر از ۰.۴۵ درصد رسیده است
IR-PLR: از ۰.۱۸ درصد به ۰.۲۴ درصد رسیده است.
JITTER: از ۶.۵ میلیثانیه به بیش از ۷.۱ میلیثانیه رسیده است.
۳G همراه اول با ۲۰۲ سنجه فعال
RTT: تقریباً از ۲۹۹ میلیثانیه، پس از فراز و فوردهای زیاد دوباره به عدد ۲۹۹ میلیثانیه رسیده است.
IR-RTT: از ۲۰۶.۵ میلیثانیه به ۲۱۰ میلیثانیه رسیده است.
PLR: از ۰.۴۳ درصد به کمتر از ۰.۷۲ درصد رسیده است.
IR-PLR: از ۰.۲۴ درصد به ۰.۵۰ درصد رسیده است.
JITTER: از ۳۹ میلیثانیه به بیش از ۴۱.۵ میلیثانیه رسیده است. البته ۲۲ فروردین ماه این عدد به کمترین میزان خود یعنی ۳۶ میلیثانیه رسیده است.
همراه اول ۴G با ۱۹۹ سنجه فعال
RTT: تقریباً از ۱۲۴ میلیثانیه به عدد ۱۱۴ میلیثانیه رسید
IR-RTT: از ۴۷.۰ میلیثانیه به ۴۶.۶ میلیثانیه رسیده است. البته روز ۲۲ فروردین این عدد به کمترین میزان خود یعنی ۴۶ رسیده است.
PLR: ۰.۴۷ درصد بوده که به کمتر از ۰.۵۵ درصد رسیده است
IR-PLR: از ۰.۳۴ درصد پس از فراز و فرود دوباره به همان عدد ۰.۳۴ درصد رسیده است.
JITTER:۵.۳۵ میلیثانیه به نزدیک عدد ۵.۹۵ میلیثانیه رسیده است.
وضعیت اپراتورها
بنا بر این گزارش و نمودارهایی که منتشر شده است، در شاخصهای کیفیت سرویس ADSL وضعیت مخابرات ایران در مقابل شاتل و آسیاتک قرمز است.
آسیاتک، PLR وضعیت سبز و مخابرات قرمز
شاتل IR-PLR سبز و مخابرات قرمز
شاتل RTT وضعیت سبز و مخابرات قرمز
شاتل RTT-IR وضعیت سبز و مخابرات قرمز
وضعیت اپراتورهای سیار در شاخص های کیفیت سرویس ۴G و ۳G
در تمامی شاخصهای مورد نظر در این گزارش ۴G ایرانسل سبز و ۳G ایرانسل و ۳G همراه اول قرمز بوده است.
وضعیت اپراتورهای سیار در شاخصهای کیفیت سرویس TDLTE:
از مجموع سرویسهای پایش شده در تمامی اپراتورهای دارنده پروانه از این سازمان و بر اساس تکنولوژی ۳G، ۴G، ADSL، LTE-TD نشان میدهد سرویس مبین نت در مقابل ایرانسل بهترین اپراتور در شاخصها بوده است.
بررسیهای به عمل آمده نشان میدهد:
شاخصهای PLR و PLR-IR در تمامی اپراتورها به جز آسیاتک و ایرانسل TDLTE خارج از محدوده مطلوب قرار دارد.
شاخص RTT و RTT-IR برای تمامی اپراتورها به جز نسل سوم شبکه شرکتهای خدمات ارتباطی ایرانسل و ارتباطات سیار ایران در
محدوده مطلوب قرار دارد.
شاخص JITTER نیز در تمامی اپراتورها به جز نسل سوم شبکه شرکتهای خدمات ارتباطی ایرانسل و ارتباطات سیار ایران در محدوده مطلوب بوده است.
اخبار برگزیدهدانش و فناوری
لینک کوتاه :