سرگردانی مردم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی بود که برخی شهروندان که گمان می‌کردند این طرح اجرایی شده از ۶ خرداد با مترو و اتوبوس در محل کار حاضر شدند که این امر موجب ازدحام در ساعات اولیه در مترو و اتوبوس شده بود.گرچه روابط‌عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در بامداد ۶ خرداد اعلام کرد: به درخواست وزیر بهداشت از شهردار تهران و به منظور همدلی و رفع نگرانی در خصوص افزایش شیوع ویروس کرونا، طرح‌های ترافیکی که قرار بود از ۶ خرداد ماه مجددا اجرا شود، تا اطلاع ثانوی اجرا نخواهد شد.

در این مدت مدام شهرداری تهران اعلام می‌کرد طرح ترافیک از امروز اجرایی خواهد شد و در ساعات پایانی همان شب اجرای این طرح به درخواست وزیر بهداشت باز هم به تعویق می‌افتاد ولی مقرر شد تا شنبه ١٠ خردادماه در ستاد ملی کرونا این موضوع مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

در حالی که برابر پنجاه و نهمین مصوبه شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران که با حضور شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، فرمانده پلیس راهور فاتب، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران و نمایندگان وزارت کشور و استانداری تهران برگزار شد، اجرای مجدد طرح ترافیک از ۶ خردادماه در دستور کار قرار داشت، اما با عنایت به تماس تلفنی وزیر بهداشت و درمان با شهردار تهران و درخواست وی مبنی بر توقف اجرای طرح ترافیک مقرر شد اجرای مجدد طرح‌های ترافیکی شنبه ١٠ خردادماه در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

دو طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» (زوج و فرد سابق یا حلقه دوم طرح ترافیک) در محدوده مرکزی شهر تهران به طور معمول اجرا می‌شد که پس از شیوع کرونا و به واسطه رعایت فاصله اجتماعی و با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا  لغو شد تا شهروندان کمتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

شرط ورود به «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا»  که مالکان خودروها جریمه نشوند،  ثبت‌نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه تهران من و شارژ حساب شهروندی است.

محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود می‌شود.

پس از لغو این طرح مناف‌ هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از افزایش ترافیک بین ۴۲ تا ۱۶۷ درصد در برخی ایام در هسته مرکزی شهر خبر داد و گفت: معتقدم که این مساله در شیوع ویروس کرونا در حوزه مرکزی شهر موثر بوده است.

 به گفته وی، نقطه مثبت اجرا نشدن طرح ترافیک، کاهش تقاضای سفر با حمل‌ونقل عمومی به خصوص اتوبوس و مترو بود به طوری که میزان جابه‌جایی مسافر از روزانه چهار میلیون به یک میلیون مسافر کاهش یافت اما در ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شده بود نتایج لغو اجرای طرح ترافیک پس از دو هفته بررسی و برای اجرا و یا اجرا نشدن آن تصمیم‌گیری شود.

مناف‌ هاشمی ادامه داد: در این راستا وزیر کشور در تاریخ ۱۷ اردیبهشت اختیار تصمیم‌گیری در مورد اجرای طرح ترافیک را به شورای ترافیک تهران داد و طی ۱۰ روز گذشته جلساتی در این خصوص  با حضور شهردار تهران، نماینده وزیر کشور، رییس شورای شهر و اعضای کمیسیون حمل‌ونقل و حتی رییس ستاد کرونای تهران برگزار شد و موضوع اجرای طرح ترافیک را بررسی کردیم که در نهایت تصمیم جمعی بر این بود که اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا به نفع شهر تهران است چرا که جلوی سفرهای کاذب در محدوده مرکزی شهر گرفته می‌شود.

مناف‌هاشمی با بیان اینکه در شورای ترافیک تصمیم گرفته شد که از ۲۹ اردیبهشت‌ماه طرح‌های ترافیکی با اعمال برخی تغییرات در تهران اجرایی شود، گفت: اما با توجه به تعطیلات عید سعید فطر و برابر تصمیم شهردار تهران مقرر شد اجرای مجدد محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از اولین روز پس از تعطیلات عید سعید فطر آغاز شود.

شرط ورود به  «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا»  که مالکان خودروها جریمه نشوند، ثبت‌نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه تهران من و شارژ حساب شهروندی است.

محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود می‌شود. البته باز هم برای چندمین بار متوالی طرح ترافیک این بارهم لغو شد.

گفته می‌شود روزانه شهرداری تهران بیش از یک میلیارد تومان از عدم اجرای طرح ترافیک زیان می‌دهد اما از آن سو کارشناسان وزارت بهداشت معتقدند اجرایی شدن طرح ترافیک موجب ازدحام و شلوغی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

حال بعد از گذشت چهار ماه دوباره بعد از چراغ سبز دولتی‌ها به اجرای طرح ترافیک مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران  از اجرای طرح ترافیک از ۱۷ خرداد خبر داد و گفت با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا طرح اجرا می‌شود.

وی به ایرادات وزارت بهداشت در زمینه اجرای طرح اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مشکلات برطرف و طرح مجددا اجرا می‌شود.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری در خصوص اجرای طرح را به شورای ترافیک تهران سپرده و طی هماهنگی قرار است از شنبه هفته آینده طرح ترافیک در پایتخت اجرا شود.

وی تاکید کرد: در شرایط خاص مانند کرونا، تصمیمات را ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گیرد و ما هم در این زمینه تابع آنها هستیم.

وزیر کشور هم با اشاره به اینکه در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه اجرای طرح ترافیک به شهرداری تهران داده شده است، گفته شهرداری منوط به ایجاد اطمینان برای وزارت بهداشت برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند از امروز هرگاه که آمادگی داشته باشد، طرح ترافیک را اجرا کند.

مردم سردرگم

حال زهرا نژادبهرام دیروز در تذکر پیش از دستور خود در شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد شهرداری تهران در مورد اجرای طرح ترافیک از روز گذشته گفته تکلیف شهروندان در استفاده از طرح ترافیک هنوز مشخص نیست و شاهد آشفتگی هستیم.

وی با بیان اینکه از هفته گذشته مدام اعلام می‌کردند که طرح ترافیک از شنبه اجرا می‌شود، اما به یک دفعه در بامداد شنبه اعلام شد که طرح ترافیک اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: شهرداری تهران در یک ناهماهنگی نتوانسته طرحی به ستاد ملی کرونا ارائه دهد که اطمینان آنها را جلب کند و لازم است این موضوع پیگیری شود.

در همین رابطه زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران به «جهان صنعت نیوز» گفت: روز جمعه ساعت ۱۲ بامداد رییس سازمان ارتباطات شهرداری نوشت که از فردا طرح ترافیک آغاز می‌شود! به فاصله چند ساعت بعدش وزارت بهداشت و رییس ستاد کرونا اعلام کرد طرح ترافیک تا پایان وضعیت کرونا اجرا نمی‌شود. از همان زمان مردم در بلاتکلیفی به سر می‌برند. متاسفانه تاکنون هیچ اقدام موثری از سوی شهردار تهران و مسوولان صورت نگرفته است. بنده هم دیروز به دلیل کشمکش‌های طرح ترافیک شخصا از مردم عذرخواهی می‌کنم. آنها نمی‌توانند ثانیه به ثانیه خبرهای شهرداری را آن هم در توئیتر چک کنند. باید با مردم شفاف و صریح بود، زیرا حق مسلم آنهاست. زمانی که مردم از یک خبری آگاه می‌شوند و بعد از ساعاتی همان خبر بدون هیچ توضیحی تکذیب می‌شود، آنان را در این ایام دچار سردرگمی کرده اند. حداقل کاری که از دست ما بر می‌آید، عذرخواهی از مردم است.

وی افزود: اخیرا کمیسیون حمل‌ونقل یک طریح ترافیک ویژه کرونا تهیه کرده است. از این قرار که زمان اجرای طرح ترافیک که پیش از این از ساعت ۰۶:۳۰ تا ۱۹ بود به ساعت ۸ صبح تا ۱۶ کاهش یافت. از ساعت ١۴ به بعد خروج از محدوده‌های ترافیکی رایگان خواهد بود. با توجه به این‌که زمان کار ادارات از ساعت  ۷ صبح تا ۱۴ منظور شده، سفرهای کاری در این طرح مشمول پرداخت عوارض در محدوده‌هاى مذکور نخواهند شد. در روزهای پنج شنبه صرفاً طرح محدوده کنترل آلودگی هوا از ساعت ٨ تا ١٣ اجرا می‌شود. برای ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز تخفیف‌هایی بیش از تخفیف‌های معمول در نظر گرفته شده که در صورت تصویب شورای اسلامی شهر تهران از ۵٠ به ٧٠ درصد تخفیف برای ساکنین محدوده‌های ترافیکی منظور خواهد شد. زمان اجرایی این طرح زیر نظر استانداری تهران است. حال تصمیم بر این گرفته شده که از ۱۷ خرداد طرح ترافیک ویژه کرونایی اجرایی شود. تمام جهان در چنین بحرانی قرار گرفتند حال ما نمی‌توانیم زندگی را تعطیل کنیم؛ باید با آن کنار بیاییم و همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 111141
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا