بازار سرمایه نیازمند حمایت‌های بنیادین دولت

حمید میرمعینی * روز گذشته هم یکسری سهم‌ها رشد داشتند و تا ساعات اولیه کار بازار ، شاخص کل در حال صعود بود، اما به تدریج فشار فروش سهم‌ها به بازار وارد شد و در آخر هم بازار سرمایه با افت به کار خود پایان داد. این روند در واقع به رفتار هیجانی فروشندگان و خریداران بازمی‌گردد. البته به طور عمده بحث حفظ سود و منافع سهامداران در این میان مطرح است و بر اساس روند گذشته‌ای که بازار داشته است، اکنون این افراد در پی شناسایی سود هستند.

بخشی از این روند بازار به جریانات نوسانگیری بازمی‌گردد. اما در این میان برخی بحث خرابی هسته را هم مطرح و عنوان می‌کنند که در بازار تاثیرگذار است. من اینها را بهانه‌ای برای توجیه رفتار بازار می‌دانم. بازار در حال حاضر وارد فاز نوسانی شده است. هنوز جریان نقدینگی غالب در آن شکل نگرفته و فعلا تعادلی تقریبی در یک کانال ۱۰ درصدی منفی و مثبت میان خریداران و فروشندگان وجود دارد. فکر می‌کنم این روند تا زمانی که خبرهای مثبت‌تری منتشر نشود، همین طور ادامه خواهد داشت. البته روز گذشته پس از حدود ساعت ۵/۱۱ صبح خبر تسعیر درآمدهای ارزی شرکت‌های پالایشی انتشار یافت که به زعم فعالان بازار می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که عزمی برای قرار گرفتن مجدد بازار روی دور مثبت و حفظ آن وجود دارد.

چنین خبری می‌تواند فعالان را به سوی بسیاری از نمادها هدایت کند و آن نمادها را هم تحت تاثیر قرار دهد تا ما احتمالا از امروز دوباره کلیت بازار را مثبت ببینیم. اما واقعیت این است که اگر حمایت دولت وجود نداشته نباشد بازار نمی‌تواند رشد خود را حفظ کند. حالا این حمایت چه در سیاستگذاری‌های حمایتی باشد که دولت می‌تواند انجام دهد، چه از محل کاهش نرخ خوراک باشد یا از محل کاهش نرخ بهره مالکانه، چه از لحاظ اعطای مشوق‌های صادراتی باشد یا بحث نرخ تسعیر ارز دارایی‌های برخی شرکت‌ها که صاحب منابع ارزی هستند، همگی می‌تواند برای بازار مثبت باشد.

اما اگر این نوع از حمایت‌ها نباشد واقعیت این است که بازار باید به دنبال عوامل بنیادین دیگری از جمله بازارهای جهانی بگردد که آن زمان دیگر بازار سرمایه کلیت مثبتی نخواهد داشت و فقط بخشی از آن که متاثر از افزایش قیمت‌های جهانی در مورد شرکت‌های صادرات‌محور است رشد را تجربه می‌کند. با توجه به این نکات، باید بگویم که در مورد کلیت بازار در آینده نزدیک باید روی سهام صنعت تمرکز کنیم؛ صنایعی که مولفه‌های اثرگذار آنها فقط مربوط به خودشان باشد. در غیر این صورت کلیت بازار دیگر خیلی جایی برای رشد نخواهد داشت.

در حال حاضر هم بازار بیشتر نوسانی کار می‌کند. ولی به نظر می‌سد در بلندمدت رشد خیلی زیادی را تجربه نمی‌کنیم مگر اینکه حمایت‌های دولتی آن هم از همان طرقی که گفته شد از طریق سیاستگذاری حمایتی رخ دهد و بازار را مجددا برجسته کند و بخواهد دوباره نقدینگی را همچنان در بازار نگه دارد. اگر دولت حمایت‌های واقعی از بازار سرمایه انجام دهد از جمله حمایت‌هایی نظیر کاهش قیمت خوراک، بهره مالکانه، عوارض، تعرفه‌های گمرکی یا افزایش مشوق‌های صادراتی و مواردی از این دست، حتما در سودآوری شرکت‌ها موثر است و حمایتی بنیادی خواهد بود. با این حال باید ببینیم که چنین حمایت‌هایی عملا چقدر اتفاق می‌افتد. همچنین نباید از نظر دور داشت که یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند بازار را به طور مثبت تحت‌الشعاع قرار دهد، افزایش نرخ دلار است به این صورت که اگر نرخ دلار بتواند رشد کند بازار سرمایه نیز رشد به دنبال خواهد داشت. اما اگر این عوامل نباشند، ما دیگر رشدهای کلی و فراگیر را در بازار نخواهیم داشت. اگر رشدی هم باقی بماند مربوط به شرکت‌هایی است که به طور عمده تحت تاثیر اقتصاد جهانی، محصولات آنها افزایش قیمت خواهد داشت.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 111145
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا