داینامیک ناآرامی‌های آمریکا

 دکتر صلاح‌الدین هرسنی * از منظر ریشه‌یابی آنچه در فضای سیاسی و اجتماعی وقت حاضر آمریکا جاری است، معلول کنش‌ها و الگو‌های رفتاری ترامپ است. ترامپ آن‌گونه که از سابقه عملکرد و روانشناسی رفتاری او پیداست، برخلاف اسلافش بهره‌ای از دانش سیاسی و آداب سیاست‌ورزی در مفهوم ارسطویی‌اش ندارد و همواره قطار سیاستش خالی می‌رود. به این ترتیب و با توجه به شخصیتی که از ترامپ بر اساس واقعیت‌های رفتاری او گزارش می‌شود، او زمامداری نمی‌کند بلکه گلف‌‌بازی می‌کند، تلویزیون تماشا می‌کند و همواره توئیت می‌کند.

ترامپ بنیان‌های سیاست‌ورزی خود را نه بر اساس آداب و اصول سیاست بلکه بر اساس نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و تعصب ضدمهاجرت پایه‌گذاری کرده است. البته تفکرات نژادپرستی موجود در آمریکا مختص رفتار‌ها و رویکرد‌های ترامپ نیست. اگرچه اصول مبنایی آمریکا بر اساس آرمان‌های آزادی و برابری تنظیم و استوار شده است، اما این کشور با محرومیت سیستماتیک و سرکوب رنگین‌پوستان دست به گریبان است و کنش‌ها و الگو‌های رفتاری ترامپ به جهت تعلقش به نژاد سفید آنگلوساکسونی، این وضعیت را شدت بخشیده است.

ترامپ به کرات مایه رنجش و اسباب آزار رنگین‌پوستان و تحقیر آنها در آمریکا شده است و رفتار‌های تبعیض‌آمیز او خصومت نژادی بین آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و سفیدپوست‌ها را افزایش داده است. از بد حادثه هم بسیاری از جهت‌گیری‌های طرفداران تفکرات نژادپرستی همانند هیزم خشک موجب گرم شدن تنور تفکرات نژادپرستانه ترامپ شده‌اند. ترامپ ناخودآگاه و با رفتار‌های شتاب‌زده و غیرقابل پیش‌بینی که از خود نشان می‌دهد، مروج ایده «جنگ همه علیه همه» شده است و بدون آنکه از نتایج ویرانگر رفتار خود آگاه باشد، مدافع پارادایم هابزی شده است.

بنابراین طبیعی است در جامعه‌ای که بخش قابل توجه آن به رنگین‌پوستان به ویژه سیاهپوستان اختصاص دارد، این‌گونه تبعیض‌ها و رفتار‌های نژادپرستانه جامعه را به مرز خشونت و ناآرامی‌ها ببرد. هدفی که ترامپ در این رفتار‌های نژادپرستانه تعقیب می‌کند، چیزی جز ایجاد تفرقه به منظور باقی ماندن در قدرت برای یک‌دوره چهار ساله دیگر نیست. غافل از آنکه چنین رفتار‌هایی به مصداق «از قضا سرکنگبین صفرا فزود» طول عمر دولت او را مستعجل می‌کند.

* کارشناس مسائل بین‌الملل

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 111147
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا