مسامحه نمی‌کنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دور از انتظار نیست که در این مدت برخی با هدف بهره‌برداری سیاسی سیگنال‌هایی علیه دولت را به جامعه فرستاده و با تخریب جریان حامی دولت در انتخابات پیشین و برانگیختن پایگاه اجتماعی مخالفان دولت بر انتخابات ۱۴۰۰ اثر بگذارند. برای این کار کافی است که فقط یک سوال از رییس‌جمهور را در دستور کار قرار دهند.

افزون بر این قرار داشتن کابینه در مرز رای اعتماد فرصت خوبی را به مخالفان دولت در مجلس یازدهم داده است. نخستین استیضاح از یک سو دولت را با چالش اخذ دوباره رای اعتماد مواجه می‌کند و از سوی دیگر مدال افتخاری بر گردن مجلس مدعی نظارت دقیق خواهد بود.

این‌طور که به نظر می‌رسد مجلس یازدهمی هم تصمیمی غیر از این ندارد. شاهد این مدعا اظهارات دو نفر از نمایندگان جدید مجلس است. محمدصالح جوکار عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت در این مجلس درباره زمزمه استیضاح دو وزیر کابینه دولت روحانی و احتمال از نصاب افتادن هیات وزیران به نامه‌نیوز گفته است: «یکی از ابزارهای نظارتی مجلس استیضاح است، در حوزه ادای رسالت نمایندگی، اگر لازم باشد از این ابزار در راستای منافع ملی استفاده شود، نمایندگان به خوبی از آن استفاده خواهند کرد.»

عیسی جعفری دیگر عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم نیز استیضاح را حق نمایندگان دانسته و گفته است: «مجلس مصالح مردم و کشور را درنظر می‌گیرد، نه مصالح یک شخص را. اگر وزارتخانه‌ای عملکردش به نحوی باشد که مردم آسیب ببینند، مجلس با کسی ملاحظه نمی‌کند. به بیان دیگر اصلا مهم نیست که با استیضاح یک وزیر، دولت از نصاب می‌افتد. ما این را در نظر می‌گیریم که چه اقدامی به صلاح مردم تمام می‌شود.»

تهدیدات جدی

همه اینها یک طرف و اظهارات دیروز قالیباف هم یک طرف. نطق دیروز قالیباف در واقع آفتابی بود دلیل آفتاب که ثابت کرد انتظار تعامل و همکاری با این دولت، انتظار گزافی است.

رقیب انتخاباتی روحانی در انتخابات پیشین که حالا در جایگاه رییس مجلس نشسته است اگرچه تاکید کرد «مجلس یازدهم بنای تقابل و مچگیری ندارد» اما کاهش سرمایه اجتماعی نظام را نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسوولان از اصول انقلاب دانست و ضمن این کنایه به دولت گفت: «چالش اقتصادی و معیشتی زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است.»

وی افزود: «تهدید دیگر فساد نگران‌کننده‌ای است که در تار و پود ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض، نارضایتی و عدم تحقق عدالت شده است. همچنین نظام اداری- اجرایی متورم و به‌هم‌ریخته کشور تهدید دیگری است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است. تضعیف نهاد مهم خانواده از طریق گسترش روزافزون سبک زندگی غربی تهدید نگران‌کننده‌ای تلقی می‌شود که نیازمند توجه ویژه و فوری است.»

مدیریت ناکارآمد دولت

وی در ادامه به تشریح مولفه‌های الگوی مدیریت جهادی پرداخت و گفت: اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک‌تر می‌کند، الگوی مدیریتی دستگاه‌های اجرایی کشور است که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مولفه‌های الگوی مدیریت جهادی باور ندارد. در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می‌تواند با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و به خصوص نظارتی خود در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند، مجلس، نقشه راه خود را پیام رهبر حکیم انقلاب قرار می‌دهد و به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی که هدف خود را تشکیل مجلسی قوی و کارآمد قرار داده، حل مسائل ملی و محلی مردم را به عنوان یک وظیفه انقلابی و مطلوب، وجهه همت خود قرار خواهد داد و با این شاخص، تعامل خود با دولت فعلی و دولت آینده را تنظیم می‌کند.

نه تقابل نه تسامح

رییس مجلس تاکید کرد: «مجلس یازدهم نه بنای تقابل و مچگیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند. مجلس یازدهم تلاش می‌کند موانع قانونی دولت در مسیر خدمت‌رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند، اما در عین حال اجازه نخواهد داد دولت در اجرا و پیاده‌سازی قوانینی که حل‌کننده مسائل مردم است، سهل‌انگاری کند. رهبری در پیام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تاکید داشتند و اشاره فرمودند که مطابق نظر صاحب‌نظران این هدف با اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی محقق می‌شود.»

وی عنوان کرد: «امروز امراض اصلی اقتصاد ملی ما مانند رشد نقدینگی، بهینه نبودن قیمت‌های نسبی و تخصصی نبودن تولید، بر هیچ صاحب‌نظری پوشیده نیست. از مهم‌ترین دلایل آن هم حذف حضور موثر مردم، مداخلات غیرمنطقی دولت، انحصارات، امضاهای طلایی، پول‌سازی، کسری بودجه و نظام مالیاتی معیوب است. متاسفانه باید بپذیریم انقلاب مردمی ما به اقتصاد مردمی منجر نشد، علت هم این بود که آرمان‌های متعالی انقلاب مانند پیشرفت و عدالت را در ظرف دیوان‌سالاری یکصد‌ساله کشور ریختیم و چنانکه رهبری هم اشاره کردند، نمره قابل قبولی نگرفتیم.»

مجلسی که تعارف ندارد

وی در ادامه تاکید کرد: مجلس یازدهم خود را نماینده همه مردم ایران می‌داند،‌ حتی کسانی که به هر دلیل سیاسی یا نارضایتی از شرایط کشور به آن رای نداده‌اند و بر اساس نگاه بلند رهبر حکیم انقلاب معتقد است که تمام دستگاه‌های حاکمیتی باید مثل خورشید بدون تبعیض بر همه شهروندان ایران عزیز بتابند و به آنها خدمت کنند. مجلس یازدهم با توجه به نقشی که برای خود در جایگاه تمدن‌ساز انقلاب اسلامی قائل است بر سر آرمان‌های اصلی انقلاب هیچ مسامحه‌ای را نمی‌پذیرد و مقابله مقتدرانه در برابر دشمن خارجی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را جزو اصول اساسی خود قرار می‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس یازدهم در مرزبندی با جریان معاند و منافق داخلی تعارف نمی‌کند و البته دایره نیروهای انقلاب را مطابق راهبرد رهبر انقلاب گسترده می‌داند و با طرد نیروهای انقلابی به دلیل اختلاف سلیقه‌های سیاسی یا کارشناسی با جدیت مخالفت خواهد کرد. مجلس یازدهم همچنین توجه به واقعیت‌ها را در راه رسیدن به آرمان‌ها مدنظر قرار می‌دهد تا آرمانگرایی به توهم نینجامد.

مذاکره؛ بی‌حاصل و پرضرر

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس یازدهم استکبارستیزی را هم آرمانی اعتقادی و هم منفعتی راهبردی می‌داند و مذاکره و سازش با آمریکا به عنوان محور استکبار جهانی را بی‌حاصل و پرضرر ارزیابی می‌کند. راهبرد ما در برخورد با آمریکای تروریست تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی است؛ کاری که با حمله بی‌سابقه به پایگاه عین‌الاسد آغاز شد و با شکسته شدن هیبت پوشالی آمریکا در عدم توان پاسخ به اقدام جمهوری اسلامی ادامه یافت و با اخراج کامل ارتش تروریست آمریکا از منطقه تکمیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: مجلس یازدهم در عین باور به درون‌زایی و مردم‌باوری برونگرایی را نیز مدنظر قرار می‌دهد، اما معتقد است برونگرایی باید با تمرکز بر کشورهای منطقه به ویژه همسایگان و در کنار آنها قدرت‌های بزرگی باشد که در سختی‌ها با ما دوستی کردند و منافع راهبردی قابل توجهی با ما دارند، اما اعتماد به حکومت‌هایی که چه در سابقه تاریخی خود و چه در تجربه دوران جمهوری اسلامی کارنامه سیاهی دارند را خطای راهبردی می‌داند؛ البته مجلس یازدهم حامی گسترش ارتباط با جامعه جهانی است.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم ارتباط با کشورهای جهانی اظهار کرد: اعتماد به حکومت‌هایی که چه در سابقه تاریخی خود و چه در تجربه جمهوری اسلامی کارنامه سیاهی دارند را خطایی راهبردی می‌دانم. در پایان می‌خواهم تاکید کنم که تحول در مجلس شورای اسلامی و احیای جایگاه و شأن این قوه در حل مسائل و مشکلات کشور و مردم اولویت دارد. مجلس شورای اسلامی باید تغییر را از خود آغاز کند. شفاف‌سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدی چهار رویکرد اصلی در تغییر مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

رویکرد فرهنگی مجلس یازدهم

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه فرهنگی اشاره کرد و نشان داد که این مجلس در این حوزه چه رویکردی دارد. او گفت: «موضوع دیگر که اهمیت فراوان دارد مقوله فرهنگ است، فرهنگ همیشه از مهم‌ترین اولویت‌ها بوده، اما با آن برخورد شعاری شده است، مجلس یازدهم تقویت نهاد خانواده، ترویج و تقویت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی، ایرانی در برابر سبک زندگی غربی را مورد اولویت اصلی خود قرار می‌دهد و اجرایی شدن سند تحول آموزش‌و‌پرورش و اصلاح و تقویت کمی و کیفی رسانه ملی را پیگیری خواهد کرد. همچنین تلاش خواهیم کرد با شتاب دادن به روند شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات و نظارت دقیق بر عملکرد مسوولان این حوزه ضمن قانونمندسازی فضای مجازی دستگاه‌های مسوول را مکلف کنیم که با بهترین کیفیت ممکن خدمات زیرساختی و محتوایی در حوزه فضای مجازی را به مردم عرضه کنند.»

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 111155
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا