ضرر دوسویه تولیدکننده

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همچنین تورم بخشی با تورم عمومی متفاوت بوده و هر تولیدکننده‌ای بسته به هزینه‌های تولید، وابستگی ارزی و میزان تسهیلات دریافتی خود و تغییر در این پارامترها از تغییر در سیاست‌های بانک مرکزی متاثر می‌شود. البته دانستن تورم عمومی این امکان را برای تولیدکننده فراهم می‌کند که دیدی کلی نسبت به افزایش قیمت محصولات خود در یک سال بعد داشته باشد اما این موضوع همانند پیش‌بینی بارندگی شدید در فصل پاییز در شروع سال است لزوما این پیش‌بینی نمی‌تواند به کمک بیاید چرا که ابزاری برای مقابله و پیشگیری از آن در دست وجود ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد این سیاست همچون چوب دوسر طلایی است که می‌تواند تولید را تحت‌الشعاع قرار دهد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند اگرچه هدف‌گذاری تورمی یک ساز‌و‌کار مدرن سیاستگذاری پولی به شمار می‌رود اما نرخ تورم همانند نرخ بهره یا حتی نرخ ارز به صورت دستوری قابل کنترل توسط بانک مرکزی نیست. همچنین بخش تولید و صنعت کشور به ثبات یا پیش‌بینی نرخ ارز بیش از نرخ تورم نیاز دارد و بهتر است بانک مرکزی اعلام کند در شرایطی که نرخ ارز در دو ماه ابتدای سال رشد ۲۰ درصدی داشته چگونه می‌خواهد نرخ تورم را روی ۲۲ درصد ثابت کند.

وعده تحقق کنترل تورم ۲۲درصدی

در روزهای گذشته رییس کل بانک مرکزی با بیان این نکته که یکی از وظایف بانک مرکزی مهار تورم و عدم تبعیت از نرخ تورم است خبر از برنامه این سازمان برای کنترل و مهار نرخ تورم در رقمی حدود ۲۲ درصد داده است.

همتی در ادامه به برنامه این سازمان برای اجرای عملیات بازار باز برای تحقق نرخ تورم در کشور اشاره کرده و افزود: در دو سال گذشته به دلیل شوک ارزی شاهد تورم‌هایی بودیم که در سال‌های گذشته در مجموع میانگین نرخ تورم، این نرخ‌ها وجود نداشت و از سال ۹۸ برای کنترل نرخ تورم مجهز به ابزار عملیات بازار باز شدیم و در حال حاضر آمادگی استفاده از بازار باز را داریم.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل افزایش نرخ تورم حجم نقدینگی است، گفت: بنای جدی برای کنترل حجم نقدینگی داریم و می‌توانیم با ایجاد انضباط مالی از طریق انتشار اوراق خزانه و فروش سهام به نرخ‌های هدف‌گذاری نزدیک شویم.

همتی تاکید کرد: به طور قطع حجم نقدینگی امسال کمتر از سال گذشته خواهد شد و تورم هم نزدیک به نرخ ۲۲ درصد با افزایش یا کاهش دو درصدی این نرخ هدف‌گذاری شده خواهد بود.

وی با بیان اینکه بسیاری به ما گفتند با اعلام نرخ هدف‌گذاری شده برای تورم، ریسک بزرگی را پذیرفتید، گفت: مهار تورم، ریسک بزرگی نیست بلکه وظیفه بانک مرکزی است که با انجام اقداماتی به آن نائل می‌شویم.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اعلام نرخ هدف‌گذاری شده ۲۲ درصدی برای تورم دو اثر بسیار مهم داشت؛ اول اینکه تمام دستگاه‌هایی که در کنترل تورم نقش دارند باید پس از اعلام نرخ هدف‌گذاری شده نهایت همکاری با بانک مرکزی را داشته باشند و همچنین شاهد آن بودیم که پس از اعلام نرخ ۲۲ درصد برای تورم، بازارها نسبت به این هدف بانک مرکزی واکنش نشان دادند و اعلام آن در بازارها اثرگذار بود.

همتی افزود: با ابزارهایی که در دست داریم و از طریق اقدامات در بازار پول، نرخ تورم را کنترل می‌کنیم و تا یک سال آینده به نرخ هدف‌گذاری شده خواهیم رسید.

پیش‌بینی تورم به کار صنایع می‌آید

اگرچه رییس کل بانک مرکزی از برنامه‌های این سازمان برای کنترل تورم می‌گوید اما نگاهی به بازار نشان از آن دارد که قیمت بسیاری از محصولات تولید داخل از قیمت مواد خوراکی تا خودرو نه‌تنها تبعیتی از دستورات مسوولان ندارد که روند روبه رشدی را به صورت روزانه طی می‌کند.

در شرایطی که تحقق کنترل تورم امری مثبت برای اقشار مختلف جامعه و اقتصاد کشور تلقی می‌شود اما این سوال نیز مطرح است که پیش‌بینی این تورم چه نفعی می‌تواند امکان برنامه‌ریزی بیشتر را به بخش تولید و صنعت کشور بدهد.

وعده کاهش نرخ تسهیلات بانکی یکی از اقدامات بیان شده از سوی بانک مرکزی در هفته‌های گذشته بوده که همین موضوع خود بدون شک به نفع بخشی از تولیدکنندگان که بدهی بانکی داشته یا قصد دریافت تسهیلات از بانک‌ها را دارند خواهد بود.

صنعت متاثر از نرخ ارز تا وعده کنترل تورم

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی درخصوص تاثیر هدف‌گذاری کنترل نرخ تورم به میزان ۲۲ درصد بر بخش صنعت کشور گفت: در حالی بانک مرکزی از کنترل نرخ تورم عمومی کشور تا ۲۲ درصد خبر می‌دهد که برنامه‌ مشخصی برای اجرای این موضوع اعلام نکرده و همین امر در کنار سایر پارامترهای اقتصادی کشور تحقق این موضوع را تا حدی زیر سوال می‌برد. همچنین عدم مشخص بودن برنامه بانک مرکزی برای تحقق تورم ۲۲ درصدی امکان برنامه‌ریزی را از بخش‌های تولیدی می‌گیرد چراکه ممکن است تورم در ماه‌های ابتدایی سال رقمی بالاتر باشد و در ادامه با کنترل تورم در ماه‌های پایانی سال به این رقم برسند.

وی ادامه داد: همچنین باید توجه شود که تورم بخش صنعت با تورم عمومی متفاوت بوده و برای آنکه بخش صنعت بتواند برنامه‌ریزی دقیقی برای خود در طول سال داشته باشد نیاز به دانستن تورم بخش تولید دارد. اما اگر هدف‌گذاری تورم بخشی اعلام شود، متوسط بالا رفتن هزینه‌های تولید مشخص شده و تولیدکننده می‌تواند پیش‌بینی کند که حداقل قیمت‌ محصولات خود در یک سال چه میزان رشد پیدا می‌کند.

بغزیان گفت: تورم بخش صنعت نیز از مواردی همچون رشد نرخ حقوق و دستمزد، نرخ ارز، نرخ تسهیلات و نرخ تورم عمومی تاثیر می‌پذیرد و در واقع صنعت برای برنامه‌ریزی برای خود نیاز به دانستن این سه پارامتر دارد چراکه تورم جزئی از صورت‌های مالی به‌شمار نمی‌رود و تنها این دید را به تولیدکننده می‌دهد که طی یک سال قیمت محصول چه میزان بالا می‌رود.

این کارشناس اقتصادی گفت: پیش‌بینی تورم بالا برای یک سال همانند آن است که از ابتدای سال پیش‌بینی شود در فصل پاییز بارندگی شدیدی رخ می‌دهد، لزوما این پیش‌بینی نمی‌تواند به کمک کشاورز بیاید چرا که ابزاری برای مقابله و پیشگیری از آن ندارد.

بغزیان گفت: بنابراین اگر بانک مرکزی بخواهد این امکان را فراهم کند که بخش صنعت بتواند براساس مشخص بودن نرخ تورم برای فعالیت خود برنامه‌ریزی کند باید هدف‌گذاری نرخ تورم در بخش تولید را مشخص کند و همچنین میزان دقیق نرخ تسهیلات و رشد نرخ ارز را تا پایان سال مشخص کند. اما در شرایط فعلی اعلام تورم ۲۲ درصدی چیزی نیست که تولیدکننده‌ای بتواند روی آن حساب باز کرده و مطابق با آن با برنامه پیش برود.

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی روی برخی پارامترهای اقتصادی نظارت مستقیم دارد و می‌تواند آنها را حتی به صورت دستوری کنترل کند ازجمله نرخ ارز و نرخ تسهیلات. در واقع بانک مرکزی می‌تواند با اعمالی همچون دخالت در بازار و عرضه ارز یا عرضه وجوه مالی نرخ ارز را به صورت مستقیم و دستوری کنترل کند. اما نرخ تورم اگرچه تابعی از نرخ ارز و تورم است اما با دستور بانک مرکزی قابل کنترل نیست. بالا بودن نرخ تورم به ضرر اقتصاد است و اگر به صورت دستوری این امکان وجود داشت که بشود آن را کنترل کرد پیش از این بانک مرکزی چنین کرده بود یا در شرایط فعلی رقم بسیار کمتری را به عنوان هدف مدنظر قرار می‌داد.

بغزیان گفت: اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته باعث شد قیمت ارز از ۱۶ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان برسد اما قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد چرا که بانک مرکزی می‌تواند با ابزار سیاسی و فشار تا حدی نرخ ارز را کنترل کند اما کنترل تورم با فشار شدنی نیست.

وی افزود: اگرچه معتقدم کنترل نرخ تورم به صورت دستوری امکان‌پذیر نبوده و بانک مرکزی باید برنامه خود در این رابطه را اعلام کند اما در یک سال اخیر بانک مرکزی اقدامات موفقیت‌آمیزی در زمینه اقتصاد داشت و در واقع اولین مرتبه در کشور بود که با ادبیات اقتصادی صحبت شد. ازجمله صحبت از اجرای نظام مدیریت نرخ ارز شناور و عملیات بازار باز که اجرایی شدن این موارد می‌تواند به تحقق کنترل نرخ تورم منجر شود. اما نمی‌توان به راحتی اعلام کرد که با این اقدامات به نرخ تورم اعلام شده خواهیم رسید.

بغزیان گفت: در حالی که در سه ماه ابتدایی سال قیمت دلار حدود ۲۰ درصد رشد داشته یعنی طبیعتا تورم ۲۰ درصدی فقط ناشی از رشد نرخ ارز را داریم که مواردی همچون برجام، خودتحریمی، انحصار، احتکار، رشد نقدینگی و کرونا باعث رسیدن این تورم به ۴۰ درصد می‌شود. بنابراین باید دید بانک مرکزی برای تحقق این تورم چه برنامه‌ای در نظر گرفته است. اگر این برنامه و نحوه اجرا مشخص و به راستی به آن عمل شود فعالان بخش اقتصادی و تولید امکان بهبود شرایط را خواهند داشت.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 111173
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا