خودروی قرعه‌کشی

ولی‌الله آقایارزاده * براساس این نظریه «فقط برای چند سال ابتدایی» دولت باید در تمامی این صنایع مداخله کند که شامل تولید قطعه داخلی و قسمت‌های اصلی خودرو مانند موتور نیز می‌شود و ضمن جلوگیری از واردات قطعات خارجی، تولید‌کننده داخلی را تشویق و حمایت کند تا در نهایت صنعت مورد نظر آمادگی کافی را برای رقابت با رقبای خارجی پیدا کند.

حال بیایید به بررسی صنعت ۵۰ ساله خودروی کشور بپردازیم که آیا هنوز به آن درجه از رشد و توانایی نرسیده که همچنان نیازمند حمایت دولت است که در هر دوره یک ساله یا دو ساله با بحران شدید افزایش قیمت مواجه می‌شویم و پاسخ‌های تکراری باز هم به گوش می‌رسد و آن، این جمله است: «مشکل از کمبود استراتژی مناسب بوده است» و سوال مهم‌تر پس از این پاسخ به وجود می‌آید که آیا پس از گذشت پنج دهه از آغاز این صنعت «تولید خودرو» هنوز هیچ راهکاری برای رفع این مشکل پیدا نشده است.

آیا هنوز هیچ وزارتخانه یا ارگانی نیست که بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد؟ چگونه می‌توان در امور اقتصادی و نقدینگی یک یا دو شرکت خودروسازی تمامیت یک کشور درگیر آن شود به طوری که برای فروش ۲۵ هزار خودرو سه میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند و در نهایت قول قرعه‌کشی داده می‌شود. سوال اصلی این است که آیا خودروهای پیش‌فروش شرایط خاصی دارند یا قیمت بسیار پایین دارند که این حجم از تبلیغات به آن اختصاص داده می‌شود؟ دلیل این همه حمایت از شرکت خودروساز خصوصی چیست و از همه مهم‌تر این موضوع است که چرا اصلا باید خودرو این مقدار گران باشد که مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در این عرصه داشته باشند.

مگر نه اینکه خودرو یک وسیله مصرفی است و در طول زمان مستهلک می‌شود و در گذر زمان افت کیفیت و قطعات پیدا می‌کند پس چرا این همه علاقه‌مند برای خرید خودرو وجود دارد؟ پس باز هم برمی‌گردیم به اصل مطلب یعنی اینکه چه اتفاقی در عرصه نقدینگی می‌افتد که مردم برای حفظ سرمایه‌های خود به خرید خودرو روی می‌آورند و این حجم از تبلیغات به صورت نامحسوس از سوی وزارت محترم صمت برای دو شرکت خودروسازی اتفاق می‌افتد و مردم را تشویق به آوردن نقدینگی به سوی شرکت خودروساز می‌کند یعنی در کشور ما صنعت دیگری وجود ندارد که باید از آن حمایت شود که هیچ‌کس در آن وزارتخانه محترم به یاد آن نمی‌افتد و باز هم موضوعی مهم؛ آیا پس از گذشت پنج دهه یا ۵۰ سال هنوز این صنعت نوپای خودروسازی به آن درجه از توانایی نرسیده که هنوز هم نیازمند حمایت از طرف دولت است به نظر این حقیر یک بار برای همیشه دولتمردان عزیزمان بیایند برای مردم شفاف‌سازی کنند که این شرکت‌های خودروسازی چه چیز نهفته‌ای دارند که در آغاز هر دولت قول شفاف‌سازی در این زمینه داده می‌شود اما پس از گذشت هشت سال دوباره همه چیز به روال قبل است و هیچ چیزی تغییر نکرده و باز هم یک پاسخ کلیشه‌ای از سوی دولتمردان بعدی شنیده می‌شود. با این مضمون مشکل از کمبود استراتژی مناسب بوده است و کی این مشکل استراتژی پایان می‌یابد، برای هیچ‌کس مشخص نیست. به دولتمردان عزیز در وزارت صمت بیانات مقام معظم رهبری را یادآوری می‌کنم که از اهم مطالب ایشان جدی گرفتن تولید داخل و رفع مشکلات مردم در تمام زمینه‌هاست.

* کارشناس اقتصادی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 112145
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا