xtrim

خط پایانی سوءاستفاده از خدمات ارزش افزوده

 به گزارش جهان صنعت نیوز: خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها همچون تماس صوتی و پیامک معمول است. مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه شامل مسابقات و رای‌گیری، تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع‌رسانی این قبیل سرویس‌ها می‌شود.

اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما ارائه این خدمات برای برخی از شرکت‌های ارزش افزوده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد و به دلیل هزینه نسبتا بالایی که این خدمات در مقایسه با تماس و پیامک دارند، در دو سال گذشته به شکل حل‌نشدنی به بالا رفتن قبض‌های گوشی و تمام شدن شارژ پولی کاربران تبدیل شده بود. به همین دلیل محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعلام کرد اگر خدمات واقعی ارزش افزوده که در حمایت از کسب‌وکارها صورت می‌گیرد از کلاهبرداری‌ها جدا نشود، کل سرویس‌های ارزش افزوده برای همیشه تعطیل خواهد شد.

در نهایت ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد که به‌ موجب آن مقرر شد دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع دهد و همچنین برای مشترک به‌صورت جداگانه صورتحساب صادر کند. حسین فلاح جوشقانی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – نیز اعلام کرد مصوبه‌ ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موسوم به پایان وس، از دوشنبه لازم‌الاجراست.

opal

طبق مصوبه  ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هرگونه جمع‌آوری مبالغ بابت خدمات ارزش افزوده برای مشترکان تلفن ثابت و همراه پس‌پرداخت (دائمی) و پیش‌پرداخت (اعتباری) صرفا باید از محل اعتبار خدمات ارزش افزوده انجام شود. همچنین دارنده پروانه موظف است پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر در سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، نسبت به فعال‌سازی خدمت ارزش افزوده درخواستی اقدام کند.

مصوبه پایان وس با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کننده

در این راستا مجید حقی –معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری– اعلام کرد: اپراتورهای تلفن همراه از امروز ملزم هستند الحاقیه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره ضوابط ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده (VAS) را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه این مصوبه در آخرین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۸ تصویب شده، گفت: با توجه به وجود برخی چالش‌ها در ارایه خدمات ارزش افزوده، این موضوع با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کننده تصویب شده است. با اجرای این مصوبه از سوی اپراتورهای تلفن همراه، سوءاستفاده و کلاهبرداری از طریق خدمات ارزش افزوده پایان یافته و خدمات ارزش افزوده به‌طور شفاف و قابل نظارت در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.

حقی درباره شرایط و هزینه‌های عضویت، روش‌های استعلام وضعیت عضویت و یا لغو آن افزود: در این مصوبه موضوع اعتبار خدمات ارزش افزوده پیش‌بینی شده است که براساس آن مشترک می‌تواند بسته خدمات ارزش افزوده را با قیمت مشخصی خریداری کند و اپراتورها نیز صرفاً به مشترک اجازه می‌دهند خدمات ارزش افزوده را تا سقف اعتبار تعیین شده فعال کند.

معاون پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری تصریح کرد: هرگونه مبلغی که بابت خدمات ارزش افزوده از مشترکان تلفن ثابت و یا تلفن همراه دائمی یا اعتباری کسر می‌شود باید از محل اعتبار تعیین شده باشد. دارندگان پروانه هم موظف هستند پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر تا سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، خدمت درخواستی را برای وی فعال کنند.

حقی با بیان اینکه هرگونه تمدید یا فعال‌سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده باید پس از درخواست مجدد از سوی مشترک انجام شود، افزود: دارنده پروانه موظف است پس از پایان اعتبار خدمات ارزش افزوده پیامکی مبنی بر پایان اعتبار این خدمات برای مشترک ارسال کند و برای مشترکین تلفن ثابت و همراه دائمی به صورت جداگانه صورتحساب صادر کند

اخبار برگزیدهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 112919
لینک کوتاه :