شیطان آتش

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ناآرامی‌ها و اعتراضات نژادی ، جدیدترین بحرانی است که ترامپ با آن مواجه شده و سعی کرد از آن استفاده انتخاباتی کند، اما توفیق چندانی به دست نیاورد بلکه برعکس نژادپرستی آشکار او و واکنش‌های ضد و نقیض نسبت به مرگ جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی- آفریقایی‌تبار به دست پلیس آمریکا به آتش خشم و اعتراضات دامن زده است. این در حالی است که اعتراضات به مرگ جورج فلوید برای سیزدهین روز پیاپی در بسیاری از شهرهای آمریکا برگزار شد و رییس‌جمهور آمریکا دستور داده به دلیل تحت کنترل بودن اوضاع گارد ملی واشنگتن را ترک کند.

این روزها آمریکا و محاصره کاخ سفید در حلقه معترضان در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته است تا جایی که جدیدترین طرح جلد نشریه آلمانی اشپیگل به آتش‌افروزی رییس‌جمهوری آمریکا به دنبال اعتراض‌های اخیر این کشور اشاره کرده و ترامپ را مسبب اصلی اعتراضات و خیزش اخیر مردم در آمریکا دانسته و با جمله «رییس‌جمهوری که کشورش را به آتش کشید» او را «شیطان آتش» خطاب کرده است.

قتل جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس این کشور موج اعتراض‌های گسترده را در آمریکا و کشورهای جهان به دنبال داشت. این در حالی است که اعتراضات به قتل فجیع جورج فلوید به خیزش بزرگ علیه نژادپرستی و تنگدستی در اقشار پایین در دست‌کم ۷۵ شهر آمریکا تبدیل شده است؛ خیزشی که عامل آن ناامیدی بخشی از جامعه از تغییر اوضاع، خشم از نژادپرستی عریان، اوضاع بد اقتصادی و سیاست داخلی دولت ترامپ است.

دونالد ترامپ اعتراضات اخیر آمریکا را شورش و غارت نامیده است او برخلاف دیگر روسای جمهور آمریکا که در موارد مشابه سعی در آرام کردن مردم داشتند، با سخنان خود به آتش اعتراضات دامن زده است.  ترامپ که رییس‌جمهور یک دولت فدرال است، کنترل پلیس و گارد ملی در ایالت‌های مختلف و شهرها را در دست ندارد، اما او تهدید کرد که در اعتراضات از ارتش و پلیس نظامی استفاده می‌کند؛ موضوعی که واکنش جدی در جامعه، سیاستمداران‌ آمریکایی و حتی نظامیان ارشد این کشور داشته است.

ترامپ نخستین رییس‌جمهوری است که خود را رییس‌جمهور همه آمریکایی‌ها نمی‌داند و تنها آن بخش از سفیدپوستان جامعه را نمایندگی می‌کند که طرفدار او هستند و قرار است در ماه نوامبر (آبان) به نفع او در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

پیش از انتقادها از عملکرد ترامپ در قبال اعتراض‌های اخیر، رییس‌جمهوری آمریکا با موج انتقادها نسبت به مدیریت اوضاع کرونایی این کشور نیز روبه‌رو بود. برخی بر این باورند که اعتراض‌های اخیر آمریکا ریشه در تبعیض‌ نژادی دیرینه این کشور به ویژه علیه سیاهپوستان داشته است. این در حالی است که ترامپ با واکنش‌هایش موجب افزایش نفرت در آمریکا شده و به دنبال منحرف کردن اذهان عمومی نسبت به ناکامی‌هایش بوده است.

این اعتراضات بی‌شک می‌تواند بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که در آبان ماه برگزار می‌شود تاثیر بگذارد. اگرچه ترامپ و استراتژیست‌های جمهوری‌خواه امیدوارند این تظاهرات در انتخابات به سود آنها تمام شود و شاید به این دلیل ترامپ تعمدا بر آتش اعتراضات، نفت می‌ریزد. او سعی دارد خود را حافظ نظم و قانون معرفی کند و آرای سفیدپوستان لیبرال را به دست آورد.

اشپیگل در ادامه نوشت: تمام نفرت و خشمی که در خیابان‌های آمریکا گسترش می‌یابد دلایلی بسیار عمیق و پیچیده دارد و دقیقا واکنش دونالد ترامپ به این شرایط مضحک است. این اعتراضات علائم یک بیماری است که آمریکا مدت‌هاست از آن رنج می‌برد. این کشور دو چهره دارد؛ از یک طرف یک ابرقدرت نظامی، اقتصادی و فناوری است که به ‌تازگی هم موشک جدیدی را به فضا پرتاب کرده است، در عین حال نابرابری‌های وحشیانه و یک جدایی اجتماعی که در اروپا به‌ سختی قابل تصور است در این کشور دیده می‌شود. حالا در بحران کرونا این شرایط به اندازه غیرقابل تصوری رسیده است.

در حالی که در این بحران وضعیت میلیاردرها و بخش‌هایی از طبقه متوسط به طور عمده سفیدپوست به‌ خوبی پیش می‌رود، اما بخش بزرگی از جمعیت بیشتر دچار عقب‌ماندگی می‌شوند.

نویسنده در ادامه این مطلب نوشت: بر اساس آمارها حدود ۴۰ میلیون بیکار در جامعه آمریکا وجود دارد. کمک‌های دولتی که آنها دریافت می‌کنند به‌ سرعت تمام می‌شود. بسیاری هم هستند که هیچ چیزی ندارند و هیچ چیزی هم دریافت نمی‌کنند. میلیون‌ها آمریکایی با توجه به هزینه‌های بالای زندگی قبل از بحران کرونا به‌ سختی می‌توانستند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و با آمدن کرونا قطعا آنها محکوم به فقر شده‌اند.

میان همه این مشکلات، نژادپرستی تنها یکی از این چالش‌ها و زخمی عمیق و کهنه است. کنار این مساله مصرف مواد مخدر، خشونت‌های باندی، خشونت در خانواده‌ها، بیماری‌های مزمن و شرایط اضطراری آموزشی و خشونت اسلحه هم در مناطق فقیرنشین‌تر بیشتر دیده می‌شود.

اشپیگل در ادامه این مطلب آورده است: در این شرایط ناامیدی زیادی ایجاد شده است. در بسیاری مناطق عصبانیت و یک خشم دیوانه‌وار و گسترده درباره این شرایط حاکم وجود دارد. نویسنده در ادامه با اشاره به خشم بالا از شرایط موجود بین سیاهپوستان و سفیدپوستان بیکار و کارگران جوان این کشور نوشت: نمونه جورج فلوید نشان می‌دهد که یک جرقه کافی است تا این انبار باروت در جامعه آمریکا را به آتش بکشد.

دونالد ترامپ در آمریکا رای آورد چرا که وعده داده بود حداقل وضعیت طبقه‌های فقیر و متوسط سفیدپوست را بهتر کند. همزمان او به ثروتمندان وعده ایمن ماندن ثروت و دارایی‌هایشان را داده بود و بقیه هم کمابیش از نظرها پنهان ماندند. اشپیگل اضافه کرده است: دونالد ترامپ از اینکه گروه‌های مختلف در جامعه آمریکا رودرروی هم قرار گیرند سود می‌برد. برای وی این مساله مطرح نیست که تمام این کشور را بهبود بخشد بلکه تنها بهبود بخشی از آن مدنظر ترامپ است.

ترامپ به ‌جای اینکه رییس‌جمهور همه آمریکایی‌ها باشد تنها به فکر نیمی از نژاد سفیدپوست این کشور است که قرار است دوباره او را انتخاب کنند. واکنش به بحران کنونی هم حاکی از این ویژگی ترامپ است، او وعده برقراری آرامش و نظم را می‌دهد. کسی که اعتراض می‌کند و علیه او است هرج‌ومرج‌طلب، سوسیالیست و جنایتکار است.

اشپیگل در ادامه تصریح کرده است: ترامپ کاری را انجام می‌دهد و چیزی را می‌گوید که حامیانش از او انتظار دارند. او از ترس از هرج‌ومرج استفاده می‌کند تا خود را به‌عنوان مردی قدرتمند نشان دهد.

ترامپ به‌عنوان آشتی‌دهنده عنصر مناسبی نیست. او بر‌خلاف پیشینیان خود حتی سعی نمی‌کند مشکلات اساسی و پیچیده‌ای را که جامعه با آن روبه‌رو است به‌طور جدی برطرف کند و یا به آن بپردازد. ترامپ به این روند علاقه‌ای ندارد و تنها به بهبود سریع اقتصاد کشور می‌اندیشد، انگار که همه چیز با آن حل می‌شود.

واشنگتن به این دلیل کانون اعتراض‌های مدنی در آمریکا شده که خشم مردم به طور عمده متوجه دونالد ترامپ می‌شود. هر چند رییس‌جمهور آمریکا کشته شدن فلوید را تقبیح کرده و اعتراضات مسالمت‌آمیز را نیز برحق دانسته اما منتقدان او را متهم می‌کنند که به صراحت علیه نژادپرستی موضع نگرفته و با  خیزش عمومی علیه تبعیض و بی‌عدالتی نیز تفاهم و همدلی نشان نداده است.

در جهت مقابل اما جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ماه نوامبر قرار دارد. او از تظاهرات‌کنندگان حمایت کرده و به آنها قول اصلاحات در ساختار پلیس و مناسبات نژادی را داده است. بایدن در مقاله‌ای در «لس‌آنجلس‌‌تایمز» نوشته  که ایالات متحده به اقداماتی کاملا روشن برای پایان بخشیدن به نژاد‌پرستی سیستماتیک نیاز دارد که تاکنون به تعویق افتاده‌اند. او قول داده که اگر رییس‌جمهور شد، در ۱۰۰ روز نخست کارش، کمیسیونی برای اصلاحات بنیادی در ساختار پلیس فدرال تشکیل دهد.

بایدن می‌گوید کنگره آمریکا نیز باید روش‌های سرکوبگرانه و خشونت‌ورزی پلیس در زمان دستگیری را از نظر قانونی ممنوع کند. او افزوده که برخلاف ترامپ و به جای ایجاد شکاف و نفرت در کشور، کوشش خواهد کرد که زخم‌های ناشی از نژادپرستی را بهبود بخشد. این بزرگ‌ترین شکست واقعی ترامپ است. رای‌دهندگان آمریکایی باید در ماه نوامبر تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند همچنان به این روند ادامه دهند.

با بالا گرفتن اعتراض‌ها به کشته شدن جورج فلوید موجی از انتقادها و اعتراض در آمریکا به راه افتاد که به شهرهای دیگر سراسر جهان هم رسید.

در همین حال با اعتراض خوانندگان و کارکنان روزنامه نیویورک‌تایمز به انتشار یادداشتی از یک سناتور جمهوری‌خواه که خواستار اعزام ارتش برای مقابله با ناآرامی‌های نژادی شده بود، سردبیر بخش نظرات این روزنامه استعفا داده است. جیمز بنت پس از بالا گرفتن انتقادها از انتشار یادداشت سناتور تام کاتن با عنوان «نظامیان را اعزام کنید» که در حمایت از دونالد ترامپ نوشته شده بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد. این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز ابتدا با تاکید بر لزوم انعکاس نظرات مختلف، انتقادها را رد کرده بود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 113040
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا