ضرورت استفاده از الگوی موفق صنایع نظامی برای توسعه صنعتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «حسین مدرس خیابانی» دوشنبه شب در نشست مشترک با فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بر ضرورت به‌کارگیری ظرفیت‌های مشترک همکاری برای توسعه بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی کشور و به ویژه در حوزه صنایع خودروسازی تاکید کرد.

وی گفت: امروز مجموعه صنایع نظامی و به‌ویژه صنایع موشکی کشور در لبه دانش قرار گرفته و ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این صنعت، به شمار می‌رود؛ بنابراین باید از این الگوی پیشرو و موفق در توسعه دیگر صنایع بهره گرفت.

مدرس‌خیابانی با بیان اینکه پیرو فرمان رهبر معظم انقلاب و طرح سوال ایشان مبنی بر اینکه چگونه کشور می‌تواند در پرتاب ماهواره یا ساخت پهپاد و حتی دسترسی به صنایع فوق پیشرفته مثل نانوتکنولوژی یا سایر صنایع نظامی به توفیقات بزرگی دست یابد، اما در صنایع غیرنظامی مثل خودرو، هنوز وابسته است، تاکیدکرد: این سخنان موید آن است که تکلیفی بزرگ به گردن بخش صنعت کشور قرار گرفته است.

وی ادامه‌داد: نباید فراموش کرد توفیقات صنایع نظامی در شرایطی است که سال‌های متمادی، این بخش از صنعت کشور با انواع تحریم‌ها و تهدیدات دشمنان مواجه بوده و با وجود همه آنها، روی پای خود ایستاده است؛ به طوری که اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اقتدار انکارناپذیر در جهان معرفی شده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در جلسه امروز که با حضور خودروسازان برگزار شد، استفاده از تجربیات و الگوهای موفق صنایع نظامی به‌ویژه صنایع موشکی مطرح و به‌طور مشخص چند محور برای همکاری مشترک تعریف شد که مهمترین آنها، انجام کار مشترک در حوزه صنعت خودرو و نیروی محرکه بود تا بتوان از فناوری‌ها، امکانات و ظرفیت‌های حوزه صنایع موشکی در صنایع مرتبط با صنعت خودرو استفاده کرد تا در نهایت بتوان قطع وابستگی کامل در این بخش را محقق کرد.

وی گفت: در چارچوب این همکاری مشترک، به دنبال تولید خودروی ملی و خودروها و موتورسیکلت‌های برقی با کمترین وابستگی در کشور هستیم و درصددیم گام‌های واقعی به این سمت برداشته شود.

مدرس‌خیابانی بیان‌داشت: در هر دو بخش صنایع نظامی و غیرنظامی کشور، توانمندی‌های قابل ملاحظه‌ای وجود دارد که در مواردی دو طرف از این ظرفیت‌ها اطلاع کافی ندارند و به همین دلیل، ضرورت دارد پیوندی بین این دو بخش ایجاد شود.

سرپرست وزارت صنعت افزود: جهش در آن بخش از تولید که وابستگی‌های ارزی بالایی دارد، مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، بلکه باید به سمت تعمیق و توسعه ساخت داخل حرکت کرده و فناوری‌های مرتبط با مجموعه‌های مختلف صنعتی را مورد استفاده قرار دهیم.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 113096
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا